Jump to content
Annons

Elgitarr-fråga!


Audiomaniker

Recommended Posts

Hej!

A* är nybörjare (detta är antagligen en korkad fråga)

Om det är somså att elgitarren är helt tyst om man lägger fingrarna över strängarna men "brummar" om man inte gör det. exempelvis

när man ska spela, kan man gör ngt åt detta? Det är bara vissa preset på (Roland) burken som brummar (dem som är mest distade)

Eller är det helt enkelt p.g.a. att gitarren ifråga är den billigaste som finns? Eller är alla el-gitarrer likadana?

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Koppla in all utrustning i jordade uttag i väggen. Det kan lösa problemet. Jordade uttag ser lite ballare ut och har lite små järnpluppar i sidorna. Om du använder förlägningsladdar och sånt så måste dom också vara jordade.

Jordat:

l088710.jpg

Ojordat:

el13.jpg

Har du tur så har du jordat uttag någonstans i rummet du jobbar i. Annars kan du tillfälligt koppla från något annat rum, eller ordna att få jordade uttag installerade.

Edit: la till pedagogiska bilder

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä den kan inte och ska inte behöva jordas i så fall. Om det brusar i den när du har stark dist så är det inte så konstigt. Vad är det för "burk" förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

GP-100 (Roland) nej inte brusar utan brummat o brummet upphör helt (typ 100 ggr mindre) om man liksom "jordar" med fingrarna!

Förresten ska man ha "stereo"-Tele eller "mono"-Tele? har mono-tele för tillfället!

(Nu gick översta strängen av då A* stämmde upp gittarren så det skulle passA*´s röst (m.A*.o. är är katastrofal nybörjare på gittarr 😕)

Får man lära sig stränga en gittarr också, vad bra att strängen gick av - yeiippiieh 😛!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

A* är nybörjare (detta är antagligen en korkad fråga)

Om det är somså att elgitarren är helt tyst om man lägger fingrarna över strängarna men "brummar" om man inte gör det. exempelvis

när man ska spela, kan man gör ngt åt detta? Det är bara vissa preset på (Roland) burken som brummar (dem som är mest distade)

Eller är det helt enkelt p.g.a. att gitarren ifråga är den billigaste som finns? Eller är alla el-gitarrer likadana?

Mvh A*

Det är som nämnt en fråga om jordning. Mikrofonerna plockar upp störningar (bildskärm, lysrör t ex), gitarren är dåligt skärmad (öppna mikrofoner, lågkvalitetskablage, dåliga pottar etc), osv. Överstyrning som dist förvärrar fenomenet. Är det bildskärman som ställer till det i det här fallet så får du vända ryggen till när du spelar in. Billigare elgurer har ofta "känsliga" pickups som lever om och brusar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tänkte själv att det var ngn slags jordning som var problemet! Om man håller ena handen på några strängar o (försöker) spela med andra handen

så är det helt tyst men så fort man släpper andra handen så kommer brummet. Brummet är som en låg ton - hhmmmmm och det är som sagt bara

en del program i GP-100 som ger "brummet" medan andra är helt tysta, ju mer överstyrning/dist desto mer "bruuuhmmmm"!

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

GP-100 (Roland) nej inte brusar utan brummat o brummet upphör helt (typ 100 ggr mindre) om man liksom "jordar" med fingrarna!

Förresten ska man ha "stereo"-Tele eller "mono"-Tele? har mono-tele för tillfället!

(Nu gick översta strängen av då A* stämmde upp gittarren så det skulle passA*´s röst (m.A*.o. är är katastrofal nybörjare på gittarr 😆)

Får man lära sig stränga en gittarr också, vad bra att strängen gick av - yeiippiieh 😉!

Mvh A*

Helt rätt. Strängarna heter

E*

A*

D*

G*

H*

E*

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta inlägg tillför ju egentligen inget. Men jag håller med "slaptap". Bildskärmar är ett elände vad gäller framkallning utav brus. Har också löst det genom att vända ryggen till när jag spelar in. Blir bättre men inte riktigt bra ändå. Det bästa är att stänga av bildskärmen (blir knäpptyst, inget som helst brum) men det kan ju vara lite "päckligt" när man spelar in.

Har dock för mig att detta fenomen bara uppstår med CRT-skärmar. Rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört talas om detta fenomen, så när jag skulle handla gura fick

jag tipset att EMG mickar funckar bra och tar inte upp lika mycket brus. ( kan ösa på med dist)

Då inhandlades en beg. gura med dessa mickar.

Kör även med dubbla 17" LCD skärmar.

Har in inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...