Jump to content
Annons

Exportera Midi och audio

Oscarberg

Recommended Posts

tjena.

skulle behöva lite hjälp. är lite nybörjare på det här med inspelning och har hitills köpt cubase SX2. men har ingen synth och liknande än så länge. så hittils har jag börjat spela in hemma. först lägger jag midi-trummor sen lägger jag på gitarr osv.

men när jag ska exportera låtarna så funkar inte detta. jag måste göra om midi-filerna till audio. jag har hört att jag måste ändra i ljudkortet så att jag spelar in ljudet från datorn på ett nytt spår. men hur? nån som kan säga exakt? ska jag ändra på sladdarna där bak eller ska jag ändra någon inställning i datorn.

mitt ljudkort är ett "Soundblaster live" tror jag det heter. det är inget bra ljudkort direkt men det borde väl gå ändå? tack på förhand // Oscar

Annons

Om det är MIDI med extern trummaskin måste du spela in trummaskinen som audio i datorn -> via soundblasterkortets stereo/monoingång ( line in )

Du måste troligtvis skaffa en konverteringskabel 2 monoTele -> 1stereo-minitele för att utföra denna manöver... trummaskinen har förmodligen left och right output för ljudet och soundblasterkortet en lineingång med en stereo-minitelekontakt (hane).. resten får du lista ut själv.

Om det är en intern VSTi så exporterar man ljudet ihop med vanlig Audio genom att sätta left och right locator om det du ska exportera, sedan gå in under archive? och välja export..sedan ställa in det som gäller för dig ( stereo, Mono, Stereosplit eller Stereointerleaved.. välja bitljud, samplingsfrekvens e.t.c..)

Funkar det inte då kanske du får dra ner till tjorren o köpa en glass 🙂

Lycka till