Jump to content
Annons

Är detta en bra ide?


HolMatS

Recommended Posts

Hejsan alla, jag är ganska ny här på forumet så ska bli kul o se vad de finns för typer här 😠 Ok, jag hade tänkt bygga en liten hemstudio så jag kan spela in trummor (och annat också) på dator och redigera där. Eftersom jag har en ganska hyffsad vanlig dator (AMD XP2200 körs i 1,8Ghz, 768 DDR, 80G hårddisk) tänkte jag göra så här: köpa en till hårddisk och göra en dualboot konfiguration, en för vanlig internet- spel osv dator och en enbart för ljud. Ska jag partitionera upp musik-disken så jag får program på en och ljuddata på den andra partitionen? Är denna lösning bra?

Sen skulle jag vilja ha lite tips på ljudkort o preamps o sådant. Det jag har tänkt mig är ca 8 kanaler. Preamp jag kollat på är Behringer Ultragain Pro-8 Digital ADA8000 finns på jam.se för ca 2700.. är denna bra om man inte har så där jätte audiofil-krav? Jag kommer mest försöka spela in lite bättre demos, för proffsljud åker man till en riktig studio. hänger ni med? Ljudkort kanske M-audios Delta 1010LT? Kan jag koppla in preampen i det kortet o köra alla effekter, plugins osv o de i programvara, t.ex cubase sx 2? Tänkte försöka skippa mixerbordet då jag läst att preampar ska vara bättre att satsa på om man inte pungar ut jättemassa pengar på mixerbordet. Har ju inte så där jättemycket pengar att röra mig med. ca 5-6000 kr ev mer allteftersom..

De mickar jag tänkt använda (äger redan) är Shure SM57 på virvel, AMT A95 puk-mickar (usa-mickar, tvivlar på att nån av er testat dessa, en polare köpte dom åt mig när han var i usa) Shure PG52 till kagge och tips på ett par billiga och bra överhäng behöver jag då jag inte har några just nu.

Tacksam för hjälp, invändningar och alla möjliga svar 🙂 rätta mig gärna om jag har fel nånstans. Jag vill lära mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Behringer ADA8000 har en lite speciell lösning. De ljudkällor du ansluter till mikförstärkarna skickas sedan vidare från ADA8000 via det digitala formatet ADAT lightpipe. Det finns även en digital ADAT in med tillhörande balanserade analoga linjeutgångar på baksidan. Kort sagt, en ADA8000 är både en 8-kanalig preamp och en 8-kanalig AD/DA-omvandlare.

Om du ska skaffa en ADA8000 föreslår jag att du letar efter ett annan typ av ljudkort istället för Delta 1010LT. Terratec tillverkar ett billigt ljudkort med digitala ADAT lightpipe in och ut (Terratec EWS 88D). Du kan hitta det på Thomann för ca 1250:- inkl moms.

Oavsett vilket ljudkort du väljer att satsa på, sök information om ljudkortet på nätet. Vissa moderkort har problem med vissa kombinationer av övrig hårdvara. Vissa ljudkort fungerar bättre/sämre under vissa OS osv.

Ska jag partitionera upp musik-disken så jag får program på en och ljuddata på den andra partitionen?

De enda vinsterna jag kan se med det är att det blir enklare att göra separata image-filer för system och projektdata, samt att ev defragmentering tar kortare tid. Samtidigt kan jag inte komma på några nackdelar jämfört med att köra system och data på samma partition. Så kör på!

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer ADA8000 har en lite speciell lösning. De ljudkällor du ansluter till mikförstärkarna skickas sedan vidare från ADA8000 via det digitala formatet ADAT lightpipe. Det finns även en digital ADAT in med tillhörande balanserade analoga linjeutgångar på baksidan. Kort sagt, en ADA8000 är både en 8-kanalig preamp och en 8-kanalig AD/DA-omvandlare.

Vad kan jag använda den lightpipe-ingången till då i så fall? Hur funkar det där med AD/DA? visst betyder det analog till digital o vice versa? Är ganska lite insatt i de här så ju mer hjälp jag får desto bättre. tack iaf för svaret o tipset (Unbornichen också) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAT lightpipe är helt enkelt en standard för att skicka digitala signaler mellan olika apparater. För ett par år sedan var det en av de två absolut vanligaste formaten. Men det blir mer och mer vanligt att skicka digitalt ljud via datorstandarder som USB, firewire osv. Men ADAT lightpipe är absolut inte ett sämre system. Min erfarenhet säger mig tvärtom. Ser du bara till att ha ett ljudkort med ADAT lightpipe anslutningar, som funkar problemfritt, så är det mindre problem med ett sånt system än ett externt USB- eller firewireinterface.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, ska försöka hitta nåt ljudkort med ADAT lightpipe då. Såg att det Terratec-kortet inte stödjer XP lika mycke som de andra operativsystemen..?! Ge gärna mer exempel på ljudkort med ADAT gärna under ca 3000 kr..

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det Terratec-kortet inte stödjer XP lika mycke som de andra operativsystemen..?!

Hmm. Jag har kört just det ljudkortet under XP utan problem. Vad var det som fick dig att tro det?

Nä jag kikade på länken du gav mig o där stod det win 95/98 och NT.. men ingen XP nånstans.. Nå jo men då är det ju inge problem om det funkat för dig. Vad tyckte du om det kortet? Begränsningar? För & nackdelar? Skriv gärna en kort recension :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kikade på länken du gav mig o där stod det win 95/98 och NT.. men ingen XP nånstans..

Från FAQ'en på Terratecs hemsida:

Question 2:

Which operating systems are supported? What additional support is planned for the future?

Answer 2:

The card is supplied with the following drivers:

Windows 95 (VxD)

Windows 98 (VxD)

Windows 98SE (WDM or VxD)

Windows ME (WDM or VxD)

Windows NT (NT4 driver)

Windows 2000 (NT4 driver)

Windows 2000 (WDM driver)

Windows XP (WDM driver)

Nemesys GigaSampler GSIF support

ASIO 2.0 support

DirectSound (since driver version Build 106) and SystemSound-Out (Monitor)

API

Linux

RPM- packages for the new ALSA version 0.9.0 are available under ftp://ftp.suse.com/pub/people/tiwai/alsa9-packages

These packages are for SuSe 7.2, please read the README!

En rätt diger lista alltså. Som sagt, det har funkat bra. Hyffsad latency (jobbade med 8 ms på en P3'a 1 GHz). Dubbla midi in/ut. Enkel mjukvarumixer som funkar bra. Har nog inget negativt att säga om kortet.

En sak till, det är främst den externa AD/DA-omvandlare du väljer att koppla till som gör ljudkvaliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

aha ok, antar att jag inte läste igenom så noga 😆

En sak till, det är främst den externa AD/DA-omvandlare du väljer att koppla till som gör ljudkvaliteten.

Du menar då t.ex en sån behringer preamp som jag kikat på eller? Ok nu börjar jag haja, desto bättre omvandlare från analog till digital desto bättre. säger ju sig självt 🙂 i den kedjen spelar väl mickar också in lite grann, va? Dålig mick = dålig "signal" (eller vad man ska kalla de) redan innan AD/DA omvandlare, visst har jag hajjat det rätt? Är det stor skillnad på billigare och dyrare preamps?

Link to comment
Dela på andra sajter

visst har jag hajjat det rätt?  Är det stor skillnad på billigare och dyrare preamps?

Ja, du verkar hänga med bra tycker jag. 😆

Preamps är en ganska subjektiv bit (ungefär som mikrofoner). Det är nog många som kan hålla med om att en viss AD/DA-omvandlare låter bättre eller sämre. Det är svårare att komma överens om vilken preamp/mikrofon som är bättre eller sämre. Ju bättre preampen 'matchar' mikrofonen (vad gäller ljud och funktioner) desto bättre preamp skulle jag vilja säga.

Behringer ADA8000 har som sagt åtta preamps av hyffsad kvalitet. Vilket är en bra start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det ser ut nu blir det Terratecs EWD88D kortet och behringers ADA8000. Oh, adat-kabel måste man också köpa va? nåt man bör tänka på där?? Måste bara spara ihop lite mera penki 😄

Om jag beställer från thomann.de, är det det totala priset i euro som gäller (den summa som kommer upp under "online beställavi"? Frakt o alla andra avgifter är alltså inräknat i de priset eller? Man räknar alltså euron med dagens kurs och det blir den summan dom drar från kortet? Jag antar att det går smärtfritt o beställa därifrån, men dela gärna med er erfarenheter.. man är ju lite försiktig när man inte handlat utomlands via internet med kreditkort o sådant tidigare 😄

Köpte en enkel 80 Gb hårddisk förra veckan och installerade en sån dualboot som jag tänkt. Funkar kanon 😆 Jag och en polare spelade in lite gura-ideer och med Asio4all-drivisar till det integrerade ac97-ljudkoret funkade det förvånansvärt smärtfritt! Ca 13ms latency, knappt märkbar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, adat-kabel måste man också köpa va? nåt man bör tänka på där?? [...] Om jag beställer från thomann.de, är det det totala priset i euro som gäller (den summa som kommer upp under "online beställavi"? Frakt o alla andra avgifter är alltså inräknat i de priset eller?

Behringer ADA8000 har balanserade in/ut. Vanliga mikkablar (XLR->XLR) är balanserade så den biten är nog inget problem, men du bör tänka igenom hur du ansluter de analoga utgångarna på ADA8000 till mixerbord/monitrorer/stereo. Om du ska ansluta direkt till en stereo behöver du kablar som är balanserade i ena änden (ADA8000) och obalanserade i andra änden (stereon). Mixerbord och monitorer kan både ha balanserade och obalanserade anslutningar.

Om du beställer på Thomann tillkommer €23 i frakt på det totala priset. Så om du beställer ett EWS 88D och en ADA8000 så blir den totala kostnaden (inkl svensk moms och frakt) €370 + €23 = €393. Med dagens växelkurs motsvarar det ungefär 3566 SEK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer ADA8000 har balanserade in/ut. Vanliga mikkablar (XLR->XLR) är balanserade så den biten är nog inget problem, men du bör tänka igenom hur du ansluter de analoga utgångarna på ADA8000 till mixerbord/monitrorer/stereo. Om du ska ansluta direkt till en stereo behöver du kablar som är balanserade i ena änden (ADA8000) och obalanserade i andra änden (stereon). Mixerbord och monitorer kan både ha balanserade och obalanserade anslutningar.

Om du beställer på Thomann tillkommer €23 i frakt på det totala priset.

Jag tänkte mest på den optiska (visst var väl lightpipe optisk?) anslutningen från ADA8000 till ljudkortet. Nåt man bör tänka på vid den kabeln? Visst är det väl den som överför dom 8 kanalerna så att jag t.ex kan få kagge på ett spår, virvel på ett annat osv (hoppas jag inte är alldeles bakom flötet haha) 🙂??

Jag funderade att köra monitor-lyssningen genom datorn. Är det en bra ide? alltså koppla från ljudkortet ut till en förstärkare och därifrån vidare till högtalare o t.ex hörlurar.. det måste väl gå va?

Hur låg latency blir det i t.ex cubase sx2? Tack för den infon om thomann, då har jag det uppklarat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att jag missat din fråga. Här kommer svar, aningen sent kanske.

Jag tänkte mest på den optiska (visst var väl lightpipe optisk?) anslutningen från ADA8000 till ljudkortet. Nåt man bör tänka på vid den kabeln? Visst är det väl den som överför dom 8 kanalerna så att jag t.ex kan få kagge på ett spår, virvel på ett annat osv

Det stämmer, så du behöver en optisk kabel för att skicka 8 digitala signaler från utgångarna på ADA8000 till ingångarna på ljudkortet, och en för att skicka 8 digitala signaler från ljudkortet till ADA8000.

Jag funderade att köra monitor-lyssningen genom datorn. Är det en bra ide? alltså koppla från ljudkortet ut till en förstärkare och därifrån vidare till högtalare o t.ex hörlurar.. det måste väl gå va?

Det låter som en bra idé. Använd förstärkarens volymkontroll för att justera lyssningsnivån.

Hur låg latency blir det i t.ex cubase sx2?

Svår fråga. Men det kommer du att märka. Börja med att sätta latencyn lågt. Knastrar ljudet vid inspelning/uppspelning får du öka latencyn. Vid mix (när man antagligen har som mest pluggar och softsynthar aktiverade) kan du behöva öka latencyn ytterligare för att få det att funka smidigt. Men det är oftast inget problem. Det är när man spelar på VST-instrument i realtid som latencyn är mest märkbar.

Lyssning vid inspelning kan du t ex fixa i ljudkortets mixer och slipper därmed fördröjning på ljudet. Kom i så fall ihåg att avaktivera monitorlyssningen i ditt sequenserprogram. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...