Jump to content
Annons

dj tiësto: "nyana"


Plus o Minus

Recommended Posts

Annons

haha 81% på 5 bin 🙂

hoppas [raderat] känner sej riktigt misslyckad nu, inte för att jag tror att hon gör det precis... journalister på kvällstidningar verkar sträva efter att förstöra för så många artister som möjligt, utan att nån tjänar på det.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen anning om varför sveriges medier tycker om att trycka ner trance älskare på detta sätt dom gör. Skrivs aldrig nåt positivt och allt vinklas till det negativa.

Det är sorgligt att det är så här.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Och frågan är om man inte måste tokknarka för att uppskatta den typ av själlös lokomotivmusik som han remixar och spelar i sina maratonset"

Detta måste ju kallas för förtal!

Kan inte någon vänlig själ skicka över lite lsd i hennes morgon kaffe!? haha

Om det ändå vore så att det var opartiska journalister och inte nån dansbands hagga som skrev musik recensionerna, då kanske vissa artister skulle få en rättvis behandlig!

Dock är jag inte heller nån tiesto fan, men detta är ju ett förtryck mot en hel kultur och detta

"Det vimlar av pillerknaprande goatrancedansare och dito DJ Magazine-journalister som prisar DJ Tiësto likt herren, sonen och den heliga anden"

är ju oxå helt av banan, subban får ju bestämma sig om hon ska skriva om trance eller goatrance...

kultur förtryck! fast det är ju inget ovanligt i dagens media!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om det faktum att den musik som kan kallas för lokomotivmusik verkligen inte finns på Nyana. Hur hon kan länka ihop Andain - Beautiful things med detta är ett fulkomligt mysterium. Om hon lyssnat på hela skivan vill säga. (Troligen stängde hon av efter låt två på skiva ett.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker bara det är pinsamt.

Ok, om hon hade sågat Nyana genom att kritiskt bedömma mixningen och spårvalen. Men hon nämner inte ens musiken på skivan. Utan skriver bara om hur drogliberal musiken är och hur fel de människorna som lyssnar på den har.

Förstår inte hur den kunde bli publicerad.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturambassaden: Recensionen är en persons subjektiva åsikter om Tiëstos förmåga som artist. Hur du kan få det till inkompetens förvånar en hel del.

Utan Namn: Pinsam hurdå? Som jag redan påpekat gör hon sitt jobb, och det är betydligt mer pinsamt med överbeskyddande trance-fans.

insolitus: Ja, det kan dom, och jag tror inte att hon är med i Bert Karlsson-maffian.

DNA: Kulturjournalister finns för att ge en subjektiv analys av ett kulturellt fenomen. Även om resultatet av en recension kan bli att en artists karriär dalar är det endast en bieffekt och inte det ursprungliga syftet.

LC: Som sagt, det är en fråga om att vara subjektiv. Tycker man inte om trance ska man skriva det.

Ackelito: Vad kallar du att kalla en person "dansbandshagga" eller subba, då? Olofssons kommentar var dessutom generell (inte riktad mot en specifik person) och hypotetisk ("Frågan är..."). En kommentar måste dessutom vara riktigt grovt för att kunna rubriceras som förtal.

Summan av kardemumman blir: Johanna Olofsson har gjor sitt jobb, stör det behöver man inte bry sig. Jag är själv inte särskilt förtjust i svenska medier, då de har en tendens att styra opinionen helt åt helvete (ta häxjakten på Jan O Carlsson, t ex), men detta är en helt harmlös recension av en skiva som ska bedömas på samma grunder som alla andra, oavsett om det gör en och annan människa upprörd.

Link to comment
Dela på andra sajter

royen,

jag gjorde det med flit!(blev lite smått irriterad) och det jag sa kan man väl kanske klassa som förtal, men jag anser att det finns olika sorters förtal, inte bara enligt lag... förtal av en hel kultur var just vad hon höll på med, eller?

men alla dessa undan smygningar för att kunna komma undan med vad de egentligen tycker, tycker jag är fegt... fan om hon menar att "Man måste tokknarka" för att uppskatta denna musiken så kan hon väl säga det rakt ut istället för att spåna så där...för det är ju tydligen det hon menar!

yes hon gör sitt jobb, men jag anser att hon gör det dåligt! lite kött på bena ska man väl iaf ha innan man gör en recension...

hejsvejs..

Link to comment
Dela på andra sajter

Recensionen är en persons subjektiva åsikter om Tiëstos förmåga som artist.

Ehm, tycker inte hon skriver någonting om hur bra eller dålig Tiesto är som artist/producent. Om du nu inte ser de påhopp hon gör om knark och lokomotiv som subjektiva åsikter? Jag ser det som okunnighet.

Som jag sa ovan. Hade hon bedömt skivan på ett mer ingående sätt genom att faktiskt lyssna på den och bedömma låtval och mixning hade det varit en helt annan sak. Det hon gjort nu är egentligen och skrivit en krönika om hennes uppfattning omkring EDM scenen.

Visst ska man inte sänka sig till hennes nivå och börja kalla henne för en de ena och en de andra. Men att hon har gjort sitt jobb, det kan jag inte hålla med om. Inte har hon gjort det bra i alla fall....

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Kulturambassaden: Recensionen är en persons subjektiva åsikter om Tiëstos förmåga som artist. Hur du kan få det till inkompetens förvånar en hel del.

2. Utan Namn: Pinsam hurdå? Som jag redan påpekat gör hon sitt jobb, och det är betydligt mer pinsamt med överbeskyddande trance-fans.

3. Johanna Olofsson har gjor sitt jobb, stör det behöver man inte bry sig.

1. den subjektiva åsikten [ som du kallar det ] upphör att existera när recensionen på plattan "skiv matrialet" eskalerar till en diskution om drogliberal politik, vilket i detta fall inte har speciellt mycket med plattan att göra ...

och ja, jag ser ett samband av inkompetens när förmågan att recensera en platta mynnar ut i diskution om drogliberal politik.

om nu den drogliberala politiken har med tijs förmåga som producent att göra så ska jag givetvis ursäkta mina åsikter, ta av mig hatten och hylla denna skribent.

2. själv har jag inte mycket till övers för trance, och skulle således inte kalla mig ett trance fan. [ är jag pinsam ändå ? ]

3. att dömma av dina ord och åsikter så "stör" det dig, att jag och många andra har en åsikt som i detta fall inte överens-stämmer med din ...

skulle nu mitt inlägg "störa" dig så behöver du heller inte svara/bry dig.

lev som du lär.

mvh.

kultur ambassaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är det en miss av Expressen att inte låta en tokknarkande recensent recensera DJ Tiësto, och lika naturligt är det att skicka hatbrev till oliktänkande fröken Olofsson. Vi vill ju trots allt inte leva i ett öppet samhälle där man respekterar varandras åsikter, och som någon med andra mer väl valda ord påpekat så var det ju faktiskt fröken Olofsson som började. När det gäller något så viktigt som musiksmak så kan man ju inte bara vräka ur sig vadsomhelst. Jag tycker personligen att vi ska kräva att det ställs krav på skivrecensenter, det mest grundläggande är väl att de bara ska få recensera skivor de verkligen tycker om. Betygskalan bör för övrig bara omfatta betyget fem getingar.

Ägna gärna en tanke åt alla stackars tokknarkare som felaktigt beskylls för att uppskatta själlös holländsk lokomotivmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stycke raderat av moderator. Hänvisar åter till Forumregel #1.

Själv blir man jävligt sne, när man läser,

"Och frågan är om man inte måste tokknarka för att uppskatta den typ av själlös lokomotivmusik som han remixar och spelar i sina maratonset."

Det är ju solklart förtryck mot en hel kultur, HETS MOT FOLKGRUPP skulle jag verkligen säga att det är. 😉

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nu har expressen bytt ut [raderat] email-adress till [raderat] , vilket för mig ser ut som ett desperat försök i att slippa ta ansvar för sina handlingar.

och att dom nu titulerar henne som dj 😉

mvh.

kultur ambassaden

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hon Dj? Visst 😉 Hon är lika mycket dj som min kat Börje är statsminister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var någon som skrev (ironiskt skämt, jag vet) att recensenter endast borde recensera sånt dom gillar, fin tanke... Jag fattar att du inte tycker det, men håll med om att folk som kan trance borde recensera trance, folk som kan hiphop ska få recensera hiphop och folk som inte kan en viss musikstil bör inte skriva en recension av musiken dom inte kan nånting om...eller?

Det finns väl ingen mening att jag skulle recensera dansband som jag spyr vid åtanken av, när det finns många som gillar bra(?) dansband och skulle göra det utmärkt, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mail som någon på trance.nu skickade till expressen...

"Hej Johanna.

Jag snubblade över Din recension på Dj Tiësto’s skiva Nyana som du skrev i somras, och jag blev minst sagt upprörd över det jag läste:

”Han räknas till en av trancens största och kommer självklart från drogliberala Nederländerna. Och frågan är om man inte måste tokknarka för att uppskatta den typ av själlös lokomotivmusik som han remixar och spelar i sina maratonset. DJ Tiësto, alias Tijs Verwest, gick i bräschen för mixskivshysterin och hans Black Hole Recordings har bland annat gett ut en samlingsserie kallad "In trance we trust". Det vimlar av pillerknaprande goatrancedansare och dito DJ Magazine-journalister som prisar DJ Tiësto likt herren, sonen och den heliga anden. För mig kommer han alltid att vara DJ Detesto.”

Jag har full förståelse för om du inte gillar skivan, men att gå till attack mot kulturen bakom den är rent skrämmande. Det kan i det närmaste betraktas som hets mot folkgrupp att anta att alla skulle ta droger.

Lyssnar du själv på den musik som finns på ”Nyana”? Varför fick du annars i uppdrag att recensera den? Har du någon som helst koppling till kulturen, vars anhängare du så vackert beskriver som "pillerknaprande goatrancedansare", eller utgår du endast från den mediala bilden av "oss"?

För vissa människor, bland annat jag själv, så kretsar hela livet runt trance. Jag har själv aldrig provat någon form av narkotika, och jag tänker inte göra det heller. Även Dj Tiësto som du skrev om har tagit starkt motstånd mot allt var narkotika heter, det är därför det känns extra dumt att läsa om honom i knarksammanhang, men du verkar mer gå på antaganden och fördomar istället för fakta.

Men det verkar inte spela någon roll hur mycket vi än kämpar emot drogerna, vi kommer ändå alltid att få kämpa i motvind mot medierna som älskar att spotta oss i ansiktet, trots att andelen narkotikapåverkade har minskat drastiskt de senaste fem åren och nu inte är större än de som lyssnar på rock eller soul. Men trots detta behåller media fortfarande denna drogstämpel, och de verkar älska att hata oss.

Du är antagligen en respekterad, uppskattad och erkänd skribent som jobbar för en av Sverige’s största tidningar, därför förväntar man sig självklart att en musikrecension ska vara koncentrerad på själva skivan. Men i detta fall så verkar du snarare ha recenserat folket som lyssnar på denna sorts musik, än själva musiken.

Jag kan likna det med om Jag skulle skriva en recension på till exempel någon massproducerad rap-skiva, men istället för att koncentrera mig på musiken så skulle jag gå till angrepp mot kulturen och folket:

”Han räknas som en av Hip-Hopens största och är självklart från USA där man skjuter folk till höger och vänster. Frågan är om man inte måste vara svart, ha bar överkropp, fem flickvänner och ha blivit skjuten minst tio gånger för att uppskatta denna typ av själlösa lyrik som produceras av dessa kriminella och nerknarkade människor.”

Vore jag redaktör skulle jag klassa det som ett ganska grovt tjänstefel, och i och med denna recension försvann det lilla uns respekt jag hade för Expressen och dess skribenter.

Jag ser gärna att du mailar din åsikt och vad du själv tycker om mina tankar och värderingar..

Med vänlig hälsning

Erik @ tranceland.org"

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, underbart svarat! 😲

Fan vad det retar en att läsa recensioner som denna...

Som redan sagt är; Att människan ska vara dj och insatt i trancekulturen gör ju bara saken mera patetisk. Förstår hon inte att hon kastar lika mycket skit på sig själv som hon gör på oss som diggar trance?

Om så inte fallet är, att hon inte är insatt i trancekulturen, ska hon självfallet inte recensera trancealbum.

Annars skulle hon ju kunna ta titeln:

Johanna Olofsson - tokknarkade pillerknaprande goatrancedansare och recensent av själlös lokomotivmusik på Expressen.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man tittar läsarnas betygsättning så är ca. 86% "pillerknaprande goatrancedansare och dito DJ Magazine-journalister som prisar DJ Tiësto likt herren, sonen och den heliga anden" som läser expressen... ganska humoristiskt imo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får vid närmare eftertanke hålla med om att pillerknaprandet inte var riktigt schysst. Dock står jag fast vid att ni lägger för stor vikt på en enda recension, för vad blir resultatet? Hade en massa svennerockers som bara lyssnar på Tomas Ledin och Gyllene Tider börjat lyssna på trance om skivan hyllats? Har en massa människor som förut lyssnade på trance slutat med det för att Tiësto fick en dålig recension? Svaret är med största sannolikhet nej på båda punkterna.

Må så vara att recensionen sedan inte är ett under av journalistisk förmåga, men hur kommer det sig då att ingen reagerar på svenska journalister lite mer samhällsfarliga aktiviteter som exempelvis utpekande av misstänkta som sedan visat sig vara vanliga småhuliganer? Eller det faktum att kvällstidningarna tycker att farmen-Özcans nya frisyr är viktigare än att miljoner dör i AIDS i Afrika?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får vid närmare eftertanke hålla med om att pillerknaprandet inte var riktigt schysst. Dock står jag fast vid att ni lägger för stor vikt på en enda recension, för vad blir resultatet? Hade en massa svennerockers som bara lyssnar på Tomas Ledin och Gyllene Tider börjat lyssna på trance om skivan hyllats? Har en massa människor som förut lyssnade på trance slutat med det för att Tiësto fick en dålig recension? Svaret är med största sannolikhet nej på båda punkterna.

Må så vara att recensionen sedan inte är ett under av journalistisk förmåga, men hur kommer det sig då att ingen reagerar på svenska journalister lite mer samhällsfarliga aktiviteter som exempelvis utpekande av misstänkta som sedan visat sig vara vanliga småhuliganer? Eller det faktum att kvällstidningarna tycker att farmen-Özcans nya frisyr är viktigare än att miljoner dör i AIDS i Afrika?

klart man reagerar på de! men detta är ett musik-forum!

saken är den att hon är inom edm-scenen.. o samtidigt snackar hon skit om en del av den... hon tog tillfälle i akt att smutskasta oss istället för att skriva en recension!

Jag tror inte riktigt du förstår varför jag blir arg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...