Jump to content
Annons

24 Bit vs. 16 Bit


MorDeth (oregistrerad)

Recommended Posts

MorDeth (oregistrerad)

Tjenare!

Hålle på att spela in låtar med mitt band. använder oss av Cubase.

När vi spelat in så har inställningarna i cubase indikerat på 24bit format, och när vi har konverterat till wav så låter det inget om man spelar upp filen med WMP, fungerar dock i winamp. varför?

Är det bättre om man spelar in allt i 16bit istället? undviker man de problemen då?

Har ett ST-Audio DSP2000 ljudkort.

Vilka inställningar rekomenderar ni?

kör bara audio recordings. miditrummor använder vi bara tillfälligt för att lättare hålla takten 😲 Tills vi får ett nytt STORT Tama set.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Windows Mediplayer kan inte hantera alla sorters 24-bits ljudfiler. 16-bit och 32-bit FP fungerar utmärkt, men inte 24-bit som kommer från Cubase, Wavelab eller liknande...

Här är en tråd i ett annat välkänt forum, där frågan har retts ut: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=13164

Link to comment
Dela på andra sajter

MorDeth (oregistrerad)

OK... tack för alla svaren... Vad skule jag göra utan er alla... 😉

Ska läsa tråden som jag fick en länk till...

Lägger upp ett smakprov så snart det blivit något inspelat...

Ang. 24bit i winamp... om jag bara startar wav-filen går det bra att lyssna på den, men om jag har en mp3 låt i listan sen tidigare och sedan går direkt på 24bit filen låter det fruktansvärt ur högtalarna, det liksom bara bräker ut ett fult äckligt ljud, men behöver bara trycka på stop och sedan play igen så fungerar det... 😉

//Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. 24bit i winamp... om jag bara startar wav-filen går det bra att lyssna på den, men om jag har en mp3 låt i listan sen tidigare och sedan går direkt på 24bit filen låter det fruktansvärt ur högtalarna, det liksom bara bräker ut ett fult äckligt ljud, men behöver bara trycka på stop och sedan play igen så fungerar det... 😠

Samma här. Handlar troligtvis om en bugg i Winamp skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. 24bit i winamp... om jag bara startar wav-filen går det bra att lyssna på den, men om jag har en mp3 låt i listan sen tidigare och sedan går direkt på 24bit filen låter det fruktansvärt ur högtalarna, det liksom bara bräker ut ett fult äckligt ljud, men behöver bara trycka på stop och sedan play igen så fungerar det... 🙂

Samma här. Handlar troligtvis om en bugg i Winamp skulle jag tro.

Jag får bara ett felmeddelande om att det inte är ett filformat som WinAmp känner igen eller att filen är korrupt, jag kommer inte riktigt ihåg...

Går alltså inte alls att spela upp 24-bitarsfiler alls.

Iofs tror jag inte att jag har testat sedan jag tog hem en nyare version av programmet...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ner det till ungfär cd-kvalitet helt enkelt. De flesta brukar va nöjda med det nu. Det viktigaste är att du spelar in i 24 bitar. Skillnaden är framförallt att bruset ligger mycket lägre än vid 16 bitar. Alltså kan du komma undan med att spela in på t.ex 2/3 av max innivå utan att va rädd för att det ska dista eller att det ska bli dålig ljudkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...