Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Följande lilla klipp är en inspelning av en konsert vi hade i söndags. Den är gjord med en Studio Projects B1.

(689K, wav)

På det här lilla stället, och på några till under konserten, låter det som att kören "flärpar". Jag kan inte beskriva det bättre. Det hörs framförallt i mitten av klippet, när kören sjunger "äran och makten".

Min fråga är, hur kan det ha blivit såhär, och går det att göra något åt i efterhand?

Jag har en fundering på att jag kan ha satt micken "bakofram" eller att jag kanske borde ha riktat den mer uppåt, eller nåt, jag vet inte riktigt. (Jag var rätt stressad vid tillfället, så jag kan ha gjort fel.) Tittar jag på en spektrumanalysator så ser det konsekvent ut som att det är väldigt lite ovanför 5kHz.

En annan fundering är att det var för hög SPL, men är jag tveksam till eftersom kören ändå stod några meter ifrån miken.

Tacksam för hjälp!

// David

Redigerat av Diwic
Annons
Postat

Har du möjligen spelat in på Minidisc eller liknande?

Postat
Har du möjligen spelat in på Minidisc eller liknande?

Nej...så här var signalkedjan:

1) Studio Projects B1

2) Mikrofonkabel. Denna kabel passerade även genom väggen (dvs fast installation).

3) Kyrkans mic-preamp, kommer inte ihåg vad den heter. Det faktum att det går att ställa +48V på/av för varje ingång tyder väl iofs på att det inte är det allra billigaste skräpet.

4) Mitt M-audio Firewire 1814.

5) Datorn. Inspelningsprogram: Audacity. Inställd på 24 bitar, om jag inte minns helt fel.

Det var för övrigt en dag då en del annat också gick snett. Bl a hade jag tänkt att line'a så väl bas som min synth, men det visade sig att de små förstärkarna naturligtvis mutade utgången från högtalaren när "phones"-uttaget var inkopplat (och nån line out fanns naturligtvis inte). Och till råga på allt så glömde jag Cubase-nyckeln hemma, så jag kunde ändå bara spela in två kanaler (m h a Audacity).

// David

• 2 veckor senare...
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Flärpar????? 🙂

Jag förstår inte vad du menar.

//nemo

Postat
Flärpar????? 😎

//nemo

Hmm... *försöker analysera* det låter lite som om kören vibrerar i tonstyrka. Man hör tydligt skillnad på "äran" och "ten" (i makten) jämfört med "din", "din" har inte det här flärpet medan "äran" har det.

Kan det ha varit några skumma stående vågor eller nåt i lokalen? Inte för att jag riktigt fattar hur det kan bli det, men...

// David

Postat
Flärpar????? 😎

//nemo

Hmm... *försöker analysera* det låter lite som om kören vibrerar i tonstyrka. Man hör tydligt skillnad på "äran" och "ten" (i makten) jämfört med "din", "din" har inte det här flärpet medan "äran" har det.

Kan det ha varit några skumma stående vågor eller nåt i lokalen? Inte för att jag riktigt fattar hur det kan bli det, men...

// David

Har inte flärpet??

Om du känner att körerna varierar i ljudstyrka/volym (om du menar det med tonstyrka??) så är det bara att slänga på en kompressor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.