Jump to content
Annons

Bästa allroundmickarna?


confusement

Recommended Posts

Hej. Har ett alesis IO2 ljudkort vilket rymmer plats för två mickar. Vilka är de bästa mickarna om jag vill kunna spela in "allt" (gitarr, piano/flygel, sång, percussion, blåsinstrument etc. etc.)? Jag vill gärna vara ekonomisk, helst inte mer än 1000 riksdaler styck. Får ej kosta mer än 1500-2000 styck. Är dock inte ute efter någon superkvalité. Tacksam för svar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle köpa en stormebrans kondensatormikrofon för sång akustisk gitarr piano, och en SM58 eller SM57 (sak samma typ) för blåsinstrument, percussion, men också absolut sång!

Förslag på stormebrans kondensatormikrofon: Studio projects B1, SE electronics X1, Röde NT-1. Alla dessa ligger runt tusenlappen. Detsamma för SM 57/58:an

Sammanlagt 2000kr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Har ett alesis IO2 ljudkort vilket rymmer plats för två mickar. Vilka är de bästa mickarna om jag vill kunna spela in "allt" (gitarr, piano/flygel, sång, percussion, blåsinstrument etc. etc.)? Jag vill gärna vara ekonomisk, helst inte mer än 1000 riksdaler styck. Får ej kosta mer än 1500-2000 styck. Är dock inte ute efter någon superkvalité. Tacksam för svar. 🙂

Hej,

det kan vara lite jox med att hitta bra allroundmikar för den budgeten men här kommer en liten lista på de jag kommer att tänka på spontant:

"Runt 1000-lappen"-listan.

Audio Technica AT2020

Studio Projects B1 (funkade kalas för mig i början. Spelade in allt från djembe till sång till trummor med den)

ADK CU-1

"Lite högre prisklass"-listan

Röde NT1-A (riktigt skön på sång i mitt tycke. Fungerar även kalas på ackgura)

Studio Projects B3 (återigen; har använt den på allt från trum-OH till körer)

Audio Technica AT2035

Förhoppningsvis kommer fler forumister att fylla på den här listan samt lista pros and cons med de olika mikarna. Förresten, jag tänkte på en grej; om du ska spela in sång så kanske du även bör investera i ett pop-filter och ett mikstativ? Nu tog jag det säkra före det osäkra och förutsatte att du inte hade det innan. Better safe than sorry, liksom 😉

All the best

/CHAE

Edit: Shimmen kom med ett bra förslag i och med sE-miken. Bra där.

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i Studio Projects B1, som är en bra mick i sin prisklass. Alternativ om man vill upp lite i kvalisort, kan vara t ex BLUE Spark eller Bluebird.

Kanske två småmembranare för stereouppmickning av trummor och allt möjligt? Där är svenska Line Audio Design's CM3 svårslagna om man ska hålla sig kring tusenlappen styck, så de är definitivt värda att överväga.

Hämta gärna smakprov på hur diverse mickar kan låta, från min testsite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske två småmembranare för stereouppmickning av trummor och allt möjligt? Där är svenska Line Audio Design's CM3 svårslagna om man ska hålla sig kring tusenlappen styck, så de är definitivt värda att överväga.

Har provat LineAudio-mikarna men jag upplevde ett visst handikapp i och med avsaknaden av både HP-filter och pad-knapp. Pad-knappen kan man ju iofs klara sig utan men just HP-filtret saknade jag. Visserligen kan man kanske fixa det senare men just att kompensera det senare i kedjan kändes inte så high five. Kommentar på det, Claes? (läs; hur hade du löst det?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat LineAudio-mikarna men jag upplevde ett visst handikapp i och med avsaknaden av både HP-filter och pad-knapp. Pad-knappen kan man ju iofs klara sig utan men just HP-filtret saknade jag. Visserligen kan man kanske fixa det senare men just att kompensera det senare i kedjan kändes inte så high five. Kommentar på det, Claes? (läs; hur hade du löst det?)

HP-filter har man ju annars oftast i preampen, så det spelar egentligen inte så stor roll. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

confusement: har du möjlighet så traska iväg till närmaste hökare och låna hem ett gäng mikar i "din" prisklass. Sedan kan du prova hemma i lugn,coh ro och, framförallt, i din miljö. Jag pissar absolut inte på Claes' testsite men man får betänka att testerna är inspelade i hans miljö och under andra förutsättningar.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

confusement: har du möjlighet så traska iväg till närmaste hökare och låna hem ett gäng mikar i "din" prisklass. Sedan kan du prova hemma i lugn,coh ro och, framförallt, i din miljö. Jag pissar absolut inte på Claes' testsite men man får betänka att testerna är inspelade i hans miljö och under andra förutsättningar.

/CHAE

Absolut! Det går inte att ha min testsite som enda referens, just för att det är mina ljudkällor, mitt rum och min idé om placering etc - så mina testinspelningar ger möjlighet att jämföra mickarna under så lika förutsättningar som möjligt, men mickarna kan låta olika beroende på många faktorer, så inspelningarna säger definitivt inte allt. Vad du kan använda testsiten till, är att bilda en uppfattning om vilken skillnad det är mellan olika modeller - och på så sätt få lite hum om vilka det är lönt att du lånar och testar själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

HP-filter har man ju annars oftast i preampen, så det spelar egentligen inte så stor roll. 🙂

Mhm. Fast i TS's interface fanns väl inget sådant?

IS330351-01-02-BIG.jpg

Förresten Claes, tror du att det kan komma upp ett ljudexempel på Studio Project's LSD-2:an snart? Skulle vilja höra hur den står sig specifikt på ackgura.

TS. sorry för OT 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Mhm. Fast i TS's interface fanns väl inget sådant?

Det finns kanske en mjukvaruswitch för det, om man går in i ljudkortets mixer/kontrollpanel?

Annars går det ju att använda eq i DAW-programmet... Visserligen kan det kännas onödigt att spela in för mycket av basen, men det är egentligen inte något problem där heller, eftersom det inte finns något band som blir mättat av för mycket basenergi. 🙂

Förresten Claes, tror du att det kan komma upp ett ljudexempel på Studio Project's LSD-2:an snart? Skulle vilja höra hur den står sig specifikt på ackgura.

TS. sorry för OT 😑

Har inte tänkt på det, men jag får nog ta och kolla igenom vilka som saknar acke. Sven hade inte tid när jag hade lånat hem en rejäl laddning mickar den gången, så det blev aldrig av. Ska försöka fixa det så småningom, men jag har nyligen avslutat en ny batch, så det dröjer nog ett tag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns kanske en mjukvaruswitch för det, om man går in i ljudkortets mixer/kontrollpanel?

Annars går det ju att använda eq i DAW-programmet... Visserligen kan det kännas onödigt att spela in för mycket av basen, men det är egentligen inte något problem där heller, eftersom det inte finns något band som blir mättat av för mycket basenergi. 🙂

Umm, det är möjligt. Det där med HP-filter och pad-switch är ju min högst personliga åsikt. Har aldrig ägt en mik utan dessa funktioner och som så många gånger förut så blir var och en salig på sin tro. Jag har alltid använt det och känner mig nästan lite naken utan dessa funktioner. Återigen; min högst personliga åsikt.

Har inte tänkt på det, men jag får nog ta och kolla igenom vilka som saknar acke. Sven hade inte tid när jag hade lånat hem en rejäl laddning mickar den gången, så det blev aldrig av. Ska försöka fixa det så småningom, men jag har nyligen avslutat en ny batch, så det dröjer nog ett tag...

Aha. Se där, se där.

F ö väntar vi på att Gilbert ska komma hitta hit och slänga upp några länkar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar kondensatormickar okej även till mickning av gitarr-/basförstärkare? Bättre än sm57or?

"Ja" och ett "nej" med modifikation. Det hela handlar om tycke och smak.

Så kondesatormickar, exempelvis ett par studio projects B1 är helt klart bättre än ett par sm58or?

Mitt svar blir ett diplomatiskt "både 'ja' och 'nej'". Se svaret ovan. En B1:a (exempelvis) är ju en stormembranare och tar upp mer ambiensljud och är (i mitt tycke lite väl diskantig för stärkare). Jag tycker att en 57:a på ett naturligt sätt packar ihop ljudet lite mer än en stormembranare. Å andra sidan kan en combo sitta najs i mixen. Det hela handlar om tycke och smak.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar kondensatormickar okej även till mickning av gitarr-/basförstärkare? Bättre än sm57or?

Om du ska micka en förstärkare tytckerjag absolut att du ska köpa en sm57. Fast för annat "behövs" stormembrans kondensatormikrofoner

Link to comment
Dela på andra sajter

Sugen på Studio projects B1 själv. Finns det något bra bordstaiv som passar den? ungefär den som denna Samson SP01 som passar visa mickar.

Bild

EDIT: Denna borde kanske passa Shockmountet som följer med?

http://www.ordermusic.se/web/Mikrofoner/Mikrofonstativ/Black/MTS-20_Bordsmikrofonstativ-110842.aspx

Yep'r, fungerar kanon.

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Som synd följer inget SM med. För jag tycker såna är snygga när dom är på.

...för att inte tala om hur oerhört praktiska de är 😉

sE x1:an är såklart bra men jag sålde av min gamla för några dagar sedan då jag inte tyckte att den passade min röst något vidare. Och mikar till ackguror har jag redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar kondensatormickar okej även till mickning av gitarr-/basförstärkare? Bättre än sm57or?

Som Chae var inne på blir det ett annat resultat än att använda t ex SM57/58. Vad som är bättre är en smaksak. Men en hyffsad stormembranare är i mitt tycke en bättre allroundmick än en SM57.

Personligen gillar jag att spela in basstärkare med stormembranare, kondensator eller dynamisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...