Jump to content
Annons

Ständigt strul med Logic 9


Fabz

Recommended Posts

Här kommer en påse frustration. Har kört Logic i några år, men ända sedan version 8 har det blivit allt mer strul. I och med nian kom en hel del efterlängtade funktioner, men det är helt obegripligt att man kan sälja en produkt som verkar vara så ofärdig. Nu har det släppts flera uppgraderingar, men problemet är fortfarande detsamma. Har prövat att avaktivera pluggar som kan ligga bakom problemen, utan success.

Jag har en Mac Pro från 2008 med 10 gigg ram. Ljudkortet är ett Motu 828 mk II. Man kan ju tycka att det med i huvudsak apples hårdvara och med apples mjukvara borde allt fungera fint. Det gör det inte. Logic kraschar ungefär 1-2 ggr/ arbetstimme för mig. Ibland dyker det upp meddelanden om att minnet håller på att ta slut... Verkar som många andra har liknande problem...

Varför pratas det så lite om detta? Och hur kan man sälja en produkt som är så illa bugfixad och ändå kalla det för professionell programvara? De senaste åren har mitt tålamod med prövats allt för många gånger, och hela övergången från Cubase har Logic har varit en "bag of hurt". Man börjar nästan fundera på att gå tillbaka till Cubase eller investera i ett riktigt ProTools HD system...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad beror crasharna på då?

Kör du någon pirat-mjukvara?

Minnes-läcket har jag märkt också ibland, det måste fixas. Men annars har jag inga problem. Därav inte så mycket för mig att prata om 🙂

Det kan eventuellt vara något fel på ditt ram-minne? Låter som det iaf, kanske värt att göra en felsökning på det?

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag sitter på samma dator och har absolut inga problem med de senare versionerna av Logic.

Dags att börja undersöka..

-Senaste OS?

-Raderat plist-filer och så?

-Kör underhållsskript/behörighetsreparation (Onyx är kanon för det)

-Alla dina pluggar är av senaste version?

-Kör du mycket tunga instrumentpluggar? kolla isf upp hur mycket ram de använder

-Kör du Logic i 32 eller 64bit?

-Något samband med krascherna och någon specifik plugg?

-Skapa en ny användarprofil på datorn och testa om det är samma fel där

Till sist:

-Testa en fräsch OS-installation på ny disk samt fräsch installation av logic utan några pluggar och se om det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en mac pro från 2008 med 10 gig ram. Fast RME-kort istället. Jag har inga sådana problem som du skriver om. Jag tycker att det låter som typiskt fel på minneskortet som skrevs ovan. Ta ur och testa dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge tänkt skriva om mina vedermödor i övergången Cubase+PC -> Logic 9+Mac men inte kommit till skott.

I korthet: Jag tappade ca ett år på övergången. När jag väl hade ett fungerande system och plockade upp några projekt så hade de inte rörts på ett år 🙁. Detta berodde givetvis på att man tappade sugen emellanåt och inte orkade med sk*ten.

Till att börja med så fick jag en massa störningar och knäpp i monitorerna med mitt splitternya Apogee Duet. Jag var i kontakt med Apogee gång efter gång och de svarade med typ 1-2 veckors ledtid och ställde helt sjuka frågor. Kortet var köpt hos Thomann som förstås vägrade reklamation eller återköp. Efter att ha bråkat om detta i månader så köpte jag helt enkelt ett nytt kort (Motu Ultralite MK3). Apogee-kortet som antagligen är helt i sin ordning ligger i garderoben. Några tusen åt h-vete.

Tror ni det funkade med Motu-kortet? Nej. Nu blev det istället plötsliga "hål" i ljudet. Typ någon gång varannan minut så stannade ljudet en halv sekund. Så fruktansvärt irriterande att jag inte kunde få något gjort, inte ens lyssna på musik. Jag drog igång supportprocessen igen och Motu var minst lika dåliga som Apogee. Grymma ledtider, ofta inget svar alls. Helt sjuka frågor och förslag på åtgärder. De läste inte vad jag skrev utan frågade om saker jag redan svarat på. Sen två veckors väntan igen. Observera att jag inte ville något annat än komma igång med musiken igen. Plötsligt började saker funka, typ efter tre månader. Jag vet inte varför men jag uppdaterade drivrutiner och MacOS ett antal gånger under tiden.

Till min nya, fräscha Mac-studio köpte jag kontrollbord från Euphonix. Tror ni de funkade? Nej. Supporttjafs igen. Till slut "löste" Euphonix problemet genom att säga åt mig att stänga av brandväggen. Deras ethernetprotokoll klarade inte den interna brandväggen vilket var helt odokumenterat. Inte ett särskilt bra råd att ge folk gällande deras studiodator med alla musikprojekt på. Jag vägrade men de hade i alla fall hittat problemet så jag kunde konfigurera brandväggen själv. Sen dess har jag fått det att funka hjälpligt men Euphonix-drivarna är väldigt instabila. T ex så måste jag manuellt döda alla Euphonix-processer i ett skalfönster varje gång datorn varit i viloläge, och sen starta om rubbet. Annars funkar det inte alls.

Logic självt hänger sig rätt ofta pga minnesproblem. Man får ett meddelande om "Not enough memory to save. This should never happen." Sjukt irriterande eftersom det betyder just det – jag kan inte spara projektet! Det där med "This should never happen" innebär att det är ett debuggmeddelande som ligger kvar i den skarpa produkten. Folk har skrivit om det på nätet.

Av allt det här har jag lärt mig följande: Byt aldrig, aldrig ut ett fungerande studiosystem bara för att du vill ha nya, fräscha grejer. Fokusera på musiken och njuuut av att systemet funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Pc och Cubase.

Sx3 hängde sig 1 gång på c:a 4-5 år, men då kör jag inte heltid, jag är musiklärare och mixar ibland, gör bakgrunder och noter. När det hängde sig tappade jag hakan kändes det som, den brukar ju inte hänga sig, och jag hade suttit typ en halv timme och fixat noter utan att spara... Jag svor, men det visade sig att Cubase hade sparat det åt mig trots att jag inte hade autosave ibockat!

C5 har aldrig hängt sig ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Största anledningen till att jag bytte till Mac var att Apple köpte upp Logic (Emagic) och supporten för PC försvann.

I ärlighetens namn så ångrar jag inte bytet en sekund. Har kört Cubase också (kör det fortfarande i vår replokal där vi spelar in), men Logic är så mycket enklare att hantera.

Har i princip aldrig haft något problem. Självklart har man stött på enstaka problem, men det är till 99,9% pga att jag har på tok för lite RAM.

Edit: stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
mallorcamange (oregistrerad)

Jag har länge tänkt skriva om mina vedermödor i övergången Cubase+PC -> Logic 9+Mac men inte kommit till skott.

I korthet: Jag tappade ca ett år på övergången. När jag väl hade ett fungerande system och plockade upp några projekt så hade de inte rörts på ett år 🙁. Detta berodde givetvis på att man tappade sugen emellanåt och inte orkade med sk*ten.

Till att börja med så fick jag en massa störningar och knäpp i monitorerna med mitt splitternya Apogee Duet. Jag var i kontakt med Apogee gång efter gång och de svarade med typ 1-2 veckors ledtid och ställde helt sjuka frågor. Kortet var köpt hos Thomann som förstås vägrade reklamation eller återköp. Efter att ha bråkat om detta i månader så köpte jag helt enkelt ett nytt kort (Motu Ultralite MK3). Apogee-kortet som antagligen är helt i sin ordning ligger i garderoben. Några tusen åt h-vete.

Tror ni det funkade med Motu-kortet? Nej. Nu blev det istället plötsliga "hål" i ljudet. Typ någon gång varannan minut så stannade ljudet en halv sekund. Så fruktansvärt irriterande att jag inte kunde få något gjort, inte ens lyssna på musik. Jag drog igång supportprocessen igen och Motu var minst lika dåliga som Apogee. Grymma ledtider, ofta inget svar alls. Helt sjuka frågor och förslag på åtgärder. De läste inte vad jag skrev utan frågade om saker jag redan svarat på. Sen två veckors väntan igen. Observera att jag inte ville något annat än komma igång med musiken igen. Plötsligt började saker funka, typ efter tre månader. Jag vet inte varför men jag uppdaterade drivrutiner och MacOS ett antal gånger under tiden.

Till min nya, fräscha Mac-studio köpte jag kontrollbord från Euphonix. Tror ni de funkade? Nej. Supporttjafs igen. Till slut "löste" Euphonix problemet genom att säga åt mig att stänga av brandväggen. Deras ethernetprotokoll klarade inte den interna brandväggen vilket var helt odokumenterat. Inte ett särskilt bra råd att ge folk gällande deras studiodator med alla musikprojekt på. Jag vägrade men de hade i alla fall hittat problemet så jag kunde konfigurera brandväggen själv. Sen dess har jag fått det att funka hjälpligt men Euphonix-drivarna är väldigt instabila. T ex så måste jag manuellt döda alla Euphonix-processer i ett skalfönster varje gång datorn varit i viloläge, och sen starta om rubbet. Annars funkar det inte alls.

Logic självt hänger sig rätt ofta pga minnesproblem. Man får ett meddelande om "Not enough memory to save. This should never happen." Sjukt irriterande eftersom det betyder just det – jag kan inte spara projektet! Det där med "This should never happen" innebär att det är ett debuggmeddelande som ligger kvar i den skarpa produkten. Folk har skrivit om det på nätet.

Av allt det här har jag lärt mig följande: Byt aldrig, aldrig ut ett fungerande studiosystem bara för att du vill ha nya, fräscha grejer. Fokusera på musiken och njuuut av att systemet funkar.

Intressant! Jag byter just nu från Cubase 5 till Logic eftersom jag har en ny macdator....bara besvärligt just nu och får ingen musik gjord!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...