Jump to content
Annons

Mixning/Mastring hos riktiga proffs


Adish

Recommended Posts

Hej.

Har länge undrat vad det kostar att mixa och mastra hos en riktig studio?

Dvs att proffs mixar din låt för en summa och sen även gör mastringen och slutproduktionen.

* Är detta för det första ens möjligt?

* Är det svindyrt?

* Vilka är det som är bäst på just detta?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett alternativ är att dela upp mixning och mastering på olika aktörer. Bland de erfarna masteringsfirmorna kan nämnas Cutting Room, Tailor Maid, Bohus Sound (gör både mix och master), m.fl.

Är du ute efter mix, ta en skiva du gillar soundet på och som ligger så nära din musik som möjligt, kolla upp vem som har mixat, och försök få tag på den personen och fråga vad han/hon tar.

Att mastra en hel skiva professionellt kan gå på mellan 5000:- och 10 000:- (finns ju ingen övre gräns egentligen...).

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

* Är detta för det första ens möjligt?

Visst, självklart!

* Är det svindyrt?

Beror på vad du vill jämföra med. Gratis?

* Vilka är det som är bäst på just detta?

Cutting Room är det allra bästa mastringsföretaget i hela världen. Bäst. Bäst. Bäst.

grinbig.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du mixa en låt hos någon som är erkänd,känd producent så får du nog räkna med upp till 300000/låt. Det blir givetvis billigare om du mixar fler låtar. De kända studios jag vet tar cirka 10000/dag så det blir ju snabbt en del pengar om man säger så :S

Mixa hos mig istället 😉 Proffsigt resultat men för en "hyffsad" billig pengg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Visst, självklart!

Cutting Room är det allra bästa mastringsföretaget i hela världen. Bäst. Bäst. Bäst.

grinbig.gif

Hmmm....och hur stor erfarenhet av mastringstekniker i hela världen har du?? Hört vad bernie grundman eller brian gardner gör tex? Det är nämligen två olika ligor enligt mig. Men men....smaken är som baken! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....och hur stor erfarenhet av mastringstekniker i hela världen har du?? Hört vad bernie grundman eller brian gardner gör tex? Det är nämligen två olika ligor enligt mig. Men men....smaken är som baken! :-)

Coola dina jets, Allan... Jag var ironisk!

(Men det kunde inte du veta, givetvis. Det är bara det att Cutting Room Studios verkar ha en sorts "immunitet" mot kritik här; om du t.ex. påtår att CR inte bättre än allt annat skit på marknaden så får du dina fiskar riktigt jävla varma...)

grinbig.gifGÖR SOM JAG - MAST(E)RA HOS grinbig.gif

logo-cr.png

Alla som är något mast(e)rar hos Cutting Room Studios!

Link to comment
Dela på andra sajter

Coola dina jets, Allan... Jag var ironisk!

(Men det kunde inte du veta, givetvis. Det är bara det att Cutting Room Studios verkar ha en sorts "immunitet" mot kritik här; om du t.ex. påtår att CR inte bättre än allt annat skit på marknaden så får du dina fiskar riktigt jävla varma...)

grinbig.gifGÖR SOM JAG - MAST(E)RA HOS grinbig.gif

logo-cr.png

Alla som är något mast(e)rar hos Cutting Room Studios!

Ok, då hänger jag med. Efter att ha tryckt på "skicka" började jag fundera på hur allvarligt ditt inlägg verkligen var. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...