Jump to content
Annons

Att börja...hjälp :).


Susanna1987

Recommended Posts

Hej!

Jag hoppas att det här är rätt underforum att posta i.

Jag behöver hjälp! 😆

I över 10 år har jag småspelat gitarr och lekt runt lite med musik. Nu vill jag försöka bli lite seriös med komponerande, och jag behöver hjälp med att se om jag har förstått vad jag behöver för att börja. Jag köpte en ny dator för bara en vecka sedan, så jag hoppas att den kommer räcka för det jag vill göra 🙂. Vad jag vill göra är att komponera underhållningsmusik, typ spel och annat. Jag vill göra det så att det...låter verklighetstroget och att jag med den utrustning jag köper kan göra det amatörmässigt men även....halvprofessionellt, antar jag.

Korrigera mig om jag har förstått något av detta fel är ni snälla 🙂.

* Jag vill inte ha ett instrument/keyboard som låter av sig självt, utan bara ett som skickar signaler till datorn. Jag antar att det betyder att jag behöver ett program med bra, syntetiska musikljud, istället för en keyboard med bra ljud.

* Jag behöver ett ljudkort som jag kan ansluta till keyboarden, ett kort som kan skicka/tolka MIDI.

* Jag behöver ett ganska bra program, iom att fokusen ska ligga på datorn till att börja med. Kanske typ...Cubase eller Sonar, det är två namn jag sett när jag googlat.

Har jag förstått rätt i att jag behöver dessa 3 saker till att börja med - och ingenting mer - för att börja komponera och spela på mina egna ideer? Om det är något som fattas skulle jag uppskatta en lista på exakt vad det är jag behöver för att börja 🙂. Jag vill absolut lära mig musikteori och det tekniska kring det hela, men för tillfället är jag mest intresserad av - vad exakt behöver jag för att göra det jag vill göra.

Tack på förhand!

Mvh

Susanna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hohoj!

Först behöver du veta vilken budget du har. Det går att hitta klaviaturer i en hel del olika prisklasser.

Vill du ha semivägda tangenter? Hur många oktaver?

Själv kör jag på ett M-audio Keystation 88es som jag tycker funkar kanon för mina ändamål, men en kinkig pianist skulle nog säga att den är för plastig och olikt en riktig pianoklaviatur.

Har du krav att kunna spela in audio? Isåfall bör du titta på mikrofoner.

Med tanke på genren du är inne på så tror jag en kondensatormick passar de flesta av dina ändamål.

Om du klarar dig med 2 audiokanaler så finns en hel del trevliga ljudkort (de flesta klara måttet nuförtiden). Kika på M-box 2 som exempel.

Om du nu behöver använda mikrofon så är det lämpligt att se till att det finns preamps i ljudkortet du köper, så slipper du ytterligare kostnader.

Ang. DAW el. Musikprogram så finns det en hel del, och alla gör i princip samma jobb. Det är mest en fråga om personlig smak och bekvämlighet.

Själv kör jag på Cubase, som jag är van vid sedan jag började med digital inspelning.

Vad har du för dator, PC/MAC?

Det finns som sagt en hel del att titta på.

Pro Tools

Digital Performer

Cubase

Sonar

Logic

Record

med många fler

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Budget spelar inte så stor roll. Jag har pengar, men jag vill ändå lägga ut så lite som möjligt - men samtidigt faktiskt kunna jobba ordentligt - till en början. Om jag tycker om vad jag gör, om jag fortsätter, så kommer jag ju att bygga en ordentlig studio så småningom.

Jag tror inte att jag kommer att spela in ljud till en början, utan endast arbeta med det som finns i programmen + eventuella tillägg. Betyder det att jag varken behöver mikrofon eller kondensatormick? Audiokanaler är väl antalet kanaler som kan spelas in från keyboarden samtidigt, eller? Om så, så ja, jag tror jag klarar mig med 2 till en början 🙂.

Jag kör PC och sitter på en i5, 16gb ram och crossfire 6950's.

Sen är jag inte så intresserad eller insatt i piano att jag bryr mig om tagentkänslan. Är inte heller någon pianist och vill egentligen bara ha en väg att överföra data, så den billigare varianten du länkade verkar ju vara helt okej 🙂.

Jo, det finns ju en väldans massa saker att titta på. Därför jag undrar vad minimum är som jag behöver för att sätta igång. Som jag förstår dig är det ljudkort, keyboard och mjukvara som är minimum - om jag inte vill ha ljudinspelning, stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare. Då tycker jag du ska titta på Propellerheads Reason, som har allti mjukvaruväg du kan tänkas behöva i början.

Där finns så gott som alla instrument i deras factory ljudbank man behöver för att komma igång.

Reason har även en riktigt trevlig kompressor och ett mycket trevligt reverb, för att nämna en ynka del av vad programmet är kapabelt till.

Med audioingångar menar jag mikrofoningång eller lineingång, viket du inte behöver i detta fall (men ingår i de flesta ljudkorten).

Du kan välja att köra klaviaturen i fråga via MIDI eller USB.

Själv kör jag USB.

Om du kan få ner latencyn tillräckligt med ditt nuvarande ljudkort eller med hjälp av Asio4All så kan du skippa införskaffningen av ljudkort så länge och köra med ditt inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju jättebra. Kanske en jävligt dum fråga, men finns det hörbara kvalitetsskillnader vad gäller de synkade instrumenten i dessa programvaror? Jag kommer bara ihåg för 10 år sedan eller så, och det jag hörde av en killkompis lät väldigt....digitalt. Är det oundvikligt? Jag är intresserad av att det låter ganska realistiskt. Kan jag förvänta mig det om jag köper Reason?

Tack för all hjälp än så länge och ditt tålamod 🙂. Du är en ängel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju jättebra. Kanske en jävligt dum fråga, men finns det hörbara kvalitetsskillnader vad gäller de synkade instrumenten i dessa programvaror? Jag kommer bara ihåg för 10 år sedan eller så, och det jag hörde av en killkompis lät väldigt....digitalt. Är det oundvikligt? Jag är intresserad av att det låter ganska realistiskt. Kan jag förvänta mig det om jag köper Reason?

Tack för all hjälp än så länge och ditt tålamod 🙂. Du är en ängel!

De flesta av patcherna du öppnar i NNXT är multisamplade, vilket ger mer utrymme för mer realistisk dynamik (även om vissa dyrare standalone eller VSTi gör jobbet betydligt bättre).

Men det går helt klart att få realistiskt med tålamod. Det du hörde för 10 år sedan var antagligen en gammal variant av Genereal Midi, som du inte alls ska jämföra med bankerna i Reason. 🙂

Sedan går det är köpa refills (ljudbanker) som till exempel Reason Drum Kits, Reason Piano, Reason Bass eller Reason Strings för att nämna några.

För framförallt trummor kan det vara värt att titta på, då det mig veterligen inte finns något multisamplat utbud av trummor i factorybankerna.

Jag använde uteslutande Reason när jag hjälpte Sabaton med en av deras inspelningar, och ingen har klagat över orealistiskt sound. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, i see. Försöka sammanfatta här då! Till en början behöver jag bara ett keyboard som ansluts via USB, och använda ljudkort eller asio4all för att sänka latency. Behöver alltså köpa http://www.dustinhome.se/pd_5010579669.aspx? och Propellerhead Reason 🙂. Har du några tips på ett par ordentliga hörlurar som man kan använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ett alternativ kan ju vara att kolla om du hittar ett ljudkort, eller klaviatur, som är bundlat med lite rolig mjukvara. Det kanske räcker med ett för ett eller två tusen bara för att komma igång.

Om du ska komponera för tex spel så är det kanske inte det media där musiken måste vara realistisk till hundra procent, även om det inte skadar om den är det iofs. Det svåra med just spela musik är att man måste föröka fånga känslan av den virtuella miljön som spelaren befinner sig i. I många spel så måste musiken ändras fort och ofta beroende på vad spelaren gör, efter som musiken har en stor del i stämningen som ska skapas. I andra så lägger man bara en låt som bakgrunds musik.

Men om du bara vill testa och se om du kommer att vilja satsa mera på skapandet så räcker det kanske till och med att du bara skaffar tex reason till att börja med. Det finns säkert något prisvärt ljudkort eller klaviatur som säljs tillsammans med en enklare form av Reason.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen! K 271 MK II verkar vara utmärkta men inte alltför dyra, läste lite tester. Om ni skulle rekommendera ett nybörjarljukort till datorn, vilket skulle det vara? Jag är rätt säker på att jag är intresserad av att skapa, och pengar är inte direkt ett problem i det här fallet (i alla fall inte i de mängder som det verkar röra sig om här). Skulle gärna vilja ha ett bra "startpaket" 🙂. För ett par år sedan hade mitt ex ett creative audigy-kort, men något säger mig att spelkort och produktionskort kan vara lite skillnad..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio's Audiophile 2496 kanske duger? Inte alltför dyrt (även om pengar inte är ett problem), har audio+midi och Ableton Live lite music verkar följa med.

Är förvisso PCI och du kanske inte vill skruva upp datorn för att stoppa i ett kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Mycket riktigt så är spelkort oftast inte alls bra för musikpeoduktion.

Tror att du ska satsa på ett lite finare ljudkort med färre kanaler in/ut om du tycker att du har råd. Om du kommer att använda ljudkortet tillsammans med ett ljudbibliotek från datorn, så behöver du ju bara ett bra ljudkort och bra högtalare eller hörlurar.

Om du köper ett ljudkort med bra prestanda men färre kanalser så behöver du inte kompromissa med ljudkvaliteten alls. Bytte själv ett med massor av in och ut (focusrite safire pro) mot ett med bara två in ut (RME HDSP 9632) och vart tok nöjd med det bytet. Iofs så köpta jag ju en grym mikrofonförstärkare i samband med det bytet med.

Jag är ju inge mac-människan själv men kan ju tipsa om Apogee som ett bra alternativ av lite "lyxigare" tillverkare. M-Audio är ju ett bra märke med fast medlite lagom Volvo/Hyundai känsla, man får oftast vad man betalat för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni skulle rekommendera ett nybörjarljukort till datorn, vilket skulle det vara?

AARRGHHH!

Var i helvete är Gilbert när man för en gångs skull hade kunnat leva med hans jävla referenstrådlänkar...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Komplete 7 elements bundlen kan ju va ett bra ställe att börja på när du har ett ljudkort och en klav. Finns mycket av allt till en börja. Så att du lätt kan prova dig fram till hur du vill jobba (mycket stråkar eller mycket synthar o.s.v o.s.v) Och sen kan du ju dessutom låsa upp grejer allt eftersom dom blir oumbärliga i ditt skapande.

Det va iallafall ett bra ställe för mig att börja dona utan riktiga instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Haha!

Med risk för att gräva upp en begravd stridsyxa så kan jag ju nämna detta ljudkort från RME Ladyface . En gullig lite rosa sak som vekt ont blod hos många med tanke på namna och färgval av produkten Men ett bra kort är det säkert.

Fast det är kanske lite onödigt dyrt att börja med iofs.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nej vad sött 😄! Nästan så man köper den bara för utseende & färg, haha 😆

Lite för dyr bara, för en nybörjarprodukt. Är det något skillnad på ljudkort jag ska leta efter om jag ska ha ett USB-keyboard respektive ett MIDI-keyboard? Jag antar att jag likaväl kan strunta i MIDI-portar om jag kör på USB. Så om jag vill börja min "karriär" som Susanna Ericsson, Entertainment Music Composer så behöver jag köpa följande:

http://www.dustinhome.se/pd_5010579669.aspx? - M-AUDIO KEYSTATION 88ES

http://www.musikaffaren.se/k-271-mkii-p-241.aspx? - AKG K 271 MK II

(eventuellt) http://www.dustinhome.se/pd_5010105736.aspx M-AUDIO AUDIOPHILE 2496

+ en passande programvara. Stämmer det?

Ska youtube-surfa lite och läsa runt lite mer, finns många alternativ som verkar fungera ypperligt. Just nu lutar det åt Reason 🙂. Korrigera mitt nybörjarpaket om någonting inte stämmer eller om ni tycker det finns bättre alternativ 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!

Med risk för att gräva upp en begravd stridsyxa så kan jag ju nämna detta ljudkort från RME Ladyface . En gullig lite rosa sak som vekt ont blod hos många med tanke på namna och färgval av produkten Men ett bra kort är det säkert.

Fast det är kanske lite onödigt dyrt att börja med iofs.

Nämen vilken tråd pratar du om nu? Jahaaa, du menar den HÄR? Rätt underhållande tråd iofs.

/CHAE - er kniv i ryggen 😉😛

OnT: TS, lycka till med letandet och karriären.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Men nej vad sött 😄! Nästan så man köper den bara för utseende & färg, haha 😆

Lite för dyr bara, för en nybörjarprodukt. Är det något skillnad på ljudkort jag ska leta efter om jag ska ha ett USB-keyboard respektive ett MIDI-keyboard? Jag antar att jag likaväl kan strunta i MIDI-portar om jag kör på USB. Så om jag vill börja min "karriär" som Susanna Ericsson, Entertainment Music Composer så behöver jag köpa följande:

http://www.dustinhome.se/pd_5010579669.aspx? - M-AUDIO KEYSTATION 88ES

http://www.musikaffaren.se/k-271-mkii-p-241.aspx? - AKG K 271 MK II

(eventuellt) http://www.dustinhome.se/pd_5010105736.aspx M-AUDIO AUDIOPHILE 2496

+ en passande programvara. Stämmer det?

Ska youtube-surfa lite och läsa runt lite mer, finns många alternativ som verkar fungera ypperligt. Just nu lutar det åt Reason 🙂. Korrigera mitt nybörjarpaket om någonting inte stämmer eller om ni tycker det finns bättre alternativ 🙂.

Tycker att det ser ut som ett vettigt "start paket". Men jag skulle tro att du snabbt växer ifrån det ljudkortet, tyvärr. Fast det är ju så pass billig att det kanske inte gör något. Priset på den rosa snyggingen hinner kanske gå ner undertiden. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Om du har småspelat musik i ett par år och vill bli seriös med att komponera musik så skulle jag framför allt annat rekommendera dig att gå till ett bibliotek och låna ett par böcker om musikteori. Det är en bra idé att göra övningar och att spela igenom alla exempel i dessa. Vill du komponera genre-musik så är det nog A och O att analysera verk inom densamma.

Om ditt ljudkort heter Lisa eller Pelle tror jag inte spelar så stor roll. Materialet är viktigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår inte varför ni rekommenderar Reason till henne som dels har svagheter och dels är jäkligt rörigt för en person som inte hållt på, sen är ju fortfarande audiodelen svag och inget stöd för VST. Varför ska hon börja med nån halvskit för att sen jobba sig vidare, lika bra börja med det bästa och blir det nåt så blir det. Så mitt råd hade varit Logic om du satt på en macintosh vilket du inte gör så då tycker jag Cubase, Pro-tools eller ableton live. Jag hade tankat ner allihopa för att få ett hum om vilket du gillar sen kan du köpa ditt favoritprogram när du testat dom och sett vilket du trivs med. Vill du kunna göra verklighetstrogen musik så är det bra att ha program som stödjer VST's vilket Reason inte gör, och ska det låta verklighetstroget med orkester och sånt så bör du ta en titt på East west quantum leap symphonic orchestra gold, där du får väldigt verklighetstrogna ljud som hade passat till moderna spel. Söker du mer spelmusiks ljud som det gamla soundet hade så finns det synthar i alla programmen som kan återskapa det med.

Du får gärna skriva ner exakt lite mer vad du skulle vilja göra, budget, vill du koppla till externa grejor till ljudkortet, synthar, mikrofoner? Ska du sjunga förresten? Vill du att din musik ska bli nåt eller är det enbart för lek, du verkar blygsam med ditt svar "halvproffsigt" du borde sikta på att få proffsigt sound såklart.

East west pluggen liten demo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...