Jump to content
Annons

Replokal i lägenhetskällare


krysz1

Recommended Posts

Tjenare, hoppas jag la tråden rätt annars får mod gärna flytta.

Nu är det såhär att jag håller på att starta upp ett band. Jag och en polare har ett gäng låtar som vi känner oss riktigt nöjda över och är nu sugna på att börja hitta ett seriöst band. Tanken är väl att vi ska ha 1 trummis, 2 gitarr, 1 bass, 1 sång. Nu har jag även fått erbjudande att kunna repa nere i det gamla pannrummet i källaren SÅ LÄNGE VI INTE STÖR GRANNARNA FÖR MYCKET. Det sista oroar mig då jag inte vet hur mycket ljud det kommer släppa ut. Jag har lägenheten över så den behöver man inte oroa sig över, källarn ligger även på gaveln men det finns en dörr som leder ut i trapphuset. Lokalen är grymt bra för oss då den ligger nära (speciellt mig 😉), den är helt gratis och den är stor. Och ekonomin ja... Den är ju verkligen inte ljus, att göra någon större operation är inte aktuellt. Finns det något ganska billigt vi kan göra eller kommer vi bli utkastade vid första trumslaget?

Hoppas någon kan tänka sig att komma med tips 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet ligger i trummorna, eftersom jag spelar gitarr daligen våningen över och har inte fått något klagomål. Får väll hitta en trummis med digitalt trumset. Helvete, jag som trodde de skulle lösa sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger i trummorna, eftersom jag spelar gitarr daligen våningen över och har inte fått något klagomål. Får väll hitta en trummis med digitalt trumset. Helvete, jag som trodde de skulle lösa sig...

Ge för guds skull inte upp utan att prova först! Ingen här kan veta exakt vilka förutsättningarna är (även om vi kan göra kvalificerade gissningar). Vem vet, ni kanske har tur och bor i ett väldigt ljudisolerat hus? Dra ihop bandet, kör ett sett på kvällen och kolla med grannarna hur mycket det låter. Vem vet, det kanske bara stör hos den grannen som jobbar som EU-kommissionär och bara är hemma på helgerna ... Det sämsta ni kan göra är att köra ändå och hoppas att ingen hör av sig för då kommer de garanterat att göra det och när de väl gör de så är de inte glada. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge upp är jag inte så mycket för, det omöjliga tar bara lite längre tid 🙂 Men ska nog lösa detta på något sätt, inte varje dag man får tag i gratis replokal! Tips eller egna erfarenheter är vällkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst kan ni ju göra som Gilbert säger, kör ett rep och kolla med grannarna hur mycket det lät.

Innan ni repar är det ju då bra att "förvarna" grannarna.

Ni kanske kan göra som man borde när man skall ha tex fest i en lägenhet; ringa på hos grannarna och säga "Vi tänkte ha en liten fest ikväll.....", men i ert fall säga "Vi tänkte underhålla med lite bra musik ett tag...".

Har ni bra grannar tror jag nog att det kan lösa sig i alla fall. 🙂

Lycka till!

Edit: Mer förslag

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Är sätta lapp på porten fel? Skriva att vi ska repa lite, och får gärna komma ner till mig efter om de lät alldeles för mycket.

Jetblack, dämpsats?

Det är nog ännu bättre att du pratar direkt med grannarna. Förvarna innan första repningen, och förtydliga att det är ett test. Efter repningen kollar du ifall de stördes. Fråga gärna även vilka rep-tider som passar dem sämst/bäst.

God grannsämja är oftast betydligt effektivare än en massa dyr ljudisolering.

När det gäller ljudets väg från repan till lägenheterna skulle jag först och främst oroa mig för ventilationsrör och trapphus.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...