Jump to content
Annons

Fråga till alla Focusrite Saffire Pro-ägare


mtah

Recommended Posts

Har nyligen skaffat ett Focusrite Saffire Pro 24 till min hemmastudio (total nybörjare på den fronten 😛). Jag har dock svårt att registrera en hög och bra signal i Mix Control från min SE Electronics X1 utan att behöva dra upp förstärkningen så mycket ("klockan tre" på gainvredet) att det brusar från ljudkortet (samma brus finns nämligen där utan någonting kopplat till ingångarna). Spelar in i Audacity för tillfället. När jag väl får Cubase installerat så skall jag naturligtvis testa mer.

Är det någon som har upptäckt något liknande och vad bör jag göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Umm, kolla som sagt var routingen i Mix Control. Kolla samtidigt inställningarna i Audacity. Inget fel på kablaget? När jag tänker på det: kolla ALLT kablage för säkerhets skull. Och här är en failsafe: har du vänt miken åt rätt håll? Ja, faktiskt. Mången är vi som gjort den blundern och det är inte för att vara taskig som jag nämner det. m'kay. Man kan ju alltid kolla upp saken, liksom.

Lycka till och hör av dig om det rullar.

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett SaffireLE och en SEX1. Samma bekymmer här. Jag får för mej att det är micken som levererar en klen signal eftersom inga andra av mina mickar beteer sej så här. Flera gånger har jag tänkt att ta tbx micken till affären för att testa ett annat exemplar. Kanske denna tråd kommer att svara även mej..?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det ska ju inte brusa något hörbart bara för att du drar gainen till 3. Jag tippar på att bruset kommer från något annat. Har du något som stör i rummet? CRT-skärm?

inte för att dryga mig, men...

Fast det var ju till KLOCKAN 3 😑 På Saffireinterfacen motsvarar det 8 i gain

focusrite_pro24(front)big.jpg

Tillägg: Fast "8" är ju inte "+8 dB".

Pot....Gain (dB)

0......-14.8

2......-12.4

4.5.....0

8.......11.6

10......35.1

Om någon nu var så speciellt intresserad av det 😑

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...