Jump to content
Annons

Multiband comp vs EQ


Kalifatidess

Recommended Posts

Tja,

Jag har fått för mig att det är vettigare att Komprimera vissa frekvenser med multiband kompressor och att inte använda EQ till annat än low- och highcut.

Kan dra ett exempel, om jag EQar ner en frekvens peak som brummar och låter piss runt 125hz så tar jag ju mer eller mindre bort andra saker som man vill ha kvar vid det frekvensområdet... så varför inte bara komprimera 125hz peaken istället för att sänka hela bandet?

vad tycker ni? (Om vi tänker bort att datorns prestanda inte vore ett problem med multiband comp på varje spår i mixen...)

/K

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Njae, du tappar dynamik genom att använda kompressorn på det viset.

Och i ditt exempel så kommer det bli samma sak som att dra ned EQ om du sänker bandet.

Naturligtvis funkar det bra med en MMB kompressor för att ta bort jobbiga frekvenser på tex sång där man på vissa vokaler får mycket energi vid 3khz (min bland annat), man kan också sidechaina in en EQ för att skapa en "deesser" som jobbar hårdare på problemfrekvensen.

Så mitt svar är, beror på fall till fall, alla hjälpmedel är bra att behärska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en peak som inte är konstant utan uppstår titt som tätt under låtens gång så tycker jag absolut att det är smidigt att använda en multibandskompressor, alternativet kan ju vara att automatisera en eq iofs. Bäst är nog att ta reda på varför problemet uppstår och om det helt enkelt är knutet till ljudet så har jag svårt att se att det skulle finnas något fantastiskt och jättestörigt på exakt samma frekvens vilket gör att det är fullt möjligt att skära lite med eqn 🙂

Finns säkert tusen åsikter om saken dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tänk en basgång och kagge ihop, iofs går det att sidechaina basen så att de limmar ihop mer, men jag tycker många basar låter skit nånstans där, ofta de baspeakarna genomborrar mixen, man kanske kan sänka basen och paralellkomprimera de frekvenserna istället? så man inte kapar av peakarna helt där... menar så det blir som ett transparent lager på basen då, vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Multiband är verkligen ens bästa vän när man väl får in tänket. Kanonbra på olika trummickar, sång och bas. Ofta vill man ju ha kvar frekvenserna men att dom inte ska slå igenom vi starka attacker, även fast man vill ha kvar själva attacken som alltså fortsätter att finnas på överiga frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Multiband är verkligen ens bästa vän när man väl får in tänket. Kanonbra på olika trummickar, sång och bas. Ofta vill man ju ha kvar frekvenserna men att dom inte ska slå igenom vi starka attacker, även fast man vill ha kvar själva attacken som alltså fortsätter att finnas på överiga frekvenser.

Gött, men ibland kan jag känna att komprimering inte är bra heller... bästa kanske vore om det fanns transient designer fast i multiband? helt sjukt vilken nytta jag har haft av Transient designer... känner till något på transientområdet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött, men ibland kan jag känna att komprimering inte är bra heller... bästa kanske vore om det fanns transient designer fast i multiband? helt sjukt vilken nytta jag har haft av Transient designer... känner till något på transientområdet?

Melda har en transient multibands grunka, Flux Alchemist har det mesta.

Melda

Flux

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag har fått för mig att det är vettigare att Komprimera vissa frekvenser med multiband kompressor och att inte använda EQ till annat än low- och highcut.

Kan dra ett exempel, om jag EQar ner en frekvens peak som brummar och låter piss runt 125hz så tar jag ju mer eller mindre bort andra saker som man vill ha kvar vid det frekvensområdet... så varför inte bara komprimera 125hz peaken istället för att sänka hela bandet?

vad tycker ni? (Om vi tänker bort att datorns prestanda inte vore ett problem med multiband comp på varje spår i mixen...)

/K

Bob Katz jobbar tydligen ofta med multiband (i mastring), men då i parallell och linear phase "mode".

(Paralell linear-phase multiband compression)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bob Katz jobbar tydligen ofta med multiband (i mastring), men då i parallell och linear phase "mode".

(Paralell linear-phase multiband compression)

Ja precis men detta på ett auxspår att blanda originalsignalen med? isf är det samma paralell vi snackar om... men linear phase, betyder det att axspåret har omvänd fas bara? har aldrig förstått uttryckets innebörd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Melda har en transient multibands grunka, Flux Alchemist har det mesta.

Melda

Flux

tack... jag köpte flux bundlen, såg bra ut... testade ett par, alchemisten hade riktigt grymma presets för trumgrupp, fick helt plötsligt liv i en gammal söndermosad percussionloop med limitermos dessutom, loopen innehöll knappt transienter och kändes helt plötsligt levande igen med den pluggen, bra tips, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

A linear phase (or generalized linear phase) filter has constant group delay, all frequency components have equal delay times. That is, there is no distortion due to the time delay of frequencies relative to one another.

M.a.o inte samma sak som fasvändning.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

A linear phase (or generalized linear phase) filter has constant group delay, all frequency components have equal delay times. That is, there is no distortion due to the time delay of frequencies relative to one another.

M.a.o inte samma sak som fasvändning.

Stereo imager gör nåt liknande? fördröjer en fas lite grann så ett monospår kan låta stereo

Link to comment
Dela på andra sajter

tack... jag köpte flux bundlen, såg bra ut... testade ett par, alchemisten hade riktigt grymma presets för trumgrupp, fick helt plötsligt liv i en gammal söndermosad percussionloop med limitermos dessutom, loopen innehöll knappt transienter och kändes helt plötsligt levande igen med den pluggen, bra tips, tack!

Önskar att jag hade samma stålar att spontanköpa lite pluggar för 😑

Bara Alchemist går väl på 7000kr har jag för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Önskar att jag hade samma stålar att spontanköpa lite pluggar för 😑

Bara Alchemist går väl på 7000kr har jag för mig...

ok då, jag laddade ner, haha... men man vill ju inte framstå som en piratnisse, lite tabu att köra crackade pluggar till yrkesmässiga syften... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis men detta på ett auxspår att blanda originalsignalen med? isf är det samma paralell vi snackar om... men linear phase, betyder det att axspåret har omvänd fas bara? har aldrig förstått uttryckets innebörd...

Yepp, den typen av parallell, Uad pluggen har helt enkelt en "mix button".

Gällande linear phase är det nog bäst att lyssna, Sonoris har en demo "Mastering Eq" testa den så kan du höra skillnaden mellan linear phase och minimum phase.

Två linear phase kompressorer.SplitCompen har ett lite annorlunda upplägg och koncept.

Uad

Algorithmix

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder bl.a. detta till mastering:

l316_screenshot_small.jpg

http://www.waves.com/Content.aspx?id=3173

sshot_big_lin_eq01.jpg

http://www.waves.com/Content.aspx?id=207

Screenshots%5Csshot_big_q10_01.jpg

http://www.waves.com/Content.aspx?id=321

...med mera....

(dock inte i ovan ordning)

/Mikey

cool... kör du utan kompressor? känns ju ganska basic med åtminstone nån db kompression på mastern? om du kör waves tipsar jag om C6 kompressorn, den är grym multibandmässigt iaf, annars är ju waves SSL en klassisk master-comp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yepp, den typen av parallell, Uad pluggen har helt enkelt en "mix button".

Gällande linear phase är det nog bäst att lyssna, Sonoris har en demo "Mastering Eq" testa den så kan du höra skillnaden mellan linear phase och minimum phase.

Två linear phase kompressorer.SplitCompen har ett lite annorlunda upplägg och koncept.

Uad

Algorithmix

ok tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det får man väl investera i när man känner är värt... vet inte vad det är men jag har aldrig känt att mjukvara känns lika värt att investera i som hårdvara...

Då föreslår jag att du kollar in de hårdvarualternativ som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något du tror jag inte redan gör? o.O

Jo nu tror jag det. Men det framgick inte i första inlägget.

Har du varit på Master of Audio?

Henrik har en tvåbandskompressor som jobbar väldigt bra på mixat material. Minns tyvärr inte märke eller modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det får man väl investera i när man känner är värt... vet inte vad det är men jag har aldrig känt att mjukvara känns lika värt att investera i som hårdvara...

Tror att det är en generationsattityd som tyvärr gjort att värdet på digitalt skapade saker rasat. Upphovsrättslagen har hamnat i skymundan och folk kopierar material hej vilt nuförtiden. Lustigt nog är det ofta samma personer som själva laddar ner upphovsrättsskyddat material som sedan gnäller över den minskade skivförsäljningen (egna spekulationer) 😑

Men låt nu inte detta förvandlas till en tråd om pirater 🙂

Redigerat av Fredrix
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, kör inte utan kompressor, men är väldigt försiktig med det när jag väl gör det.

Det var därför jag skrev bl.a. - kan ju hända att man inte kör samma pluggar från en låt till en annan. Ovanstående pluggar är mer

en standard att jag kör, men övriga kan komma att bytas ut från master till master.

Tack för tips! SSL är ju en klassiker, som jag tyvärr inte har i min ägo än, men sanna mina ord: SSL-pluggar SKA jag införskaffa 😛

Strävar efter att mixen ska vara så perfekt det går innan mastering.

Är det något jag tycker låter mindre bra så går jag hellre tillbaka till mixen, än att skruva på masteringen (vilken ju också blir påverkad såklart).

Kommer ihåg när waves kom med sitt hmmm....true reverb tror jag det va, fan, det sänkte ju hela datorn...haha...

Med det ville jag bara ha sagt att Waves-pluggarna är enormt väl-programmerade, och ska det låta så själ det också processorkraft. Fast,

det är ju därför det finns TDM-pluggar 🙂

Vänligen

Mikey

Man borde inte ens testmastra innan man känner sig åtminstone 99% med arret och mixen tycker jag... färgen på allt i mixen blir ju annorlunda av mastern, och förvirrar dig om du har den på i projektet när du mixar... jag brukar lämna ganska mycket headroom och istället höja volymen på monitorerna medans man mixar... ofta folk tror att mastern gör mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo nu tror jag det. Men det framgick inte i första inlägget.

Har du varit på Master of Audio?

Henrik har en tvåbandskompressor som jobbar väldigt bra på mixat material. Minns tyvärr inte märke eller modell.

Nej Det har jag ej, men har hört lite, har för mig att det va en kille från cosmos, gamla EMI studios som jobbade med masters of audio eller hur det var...

Tvåbandskompressor, låter oldschool, är det sån med 2 feta rattar men inget mer?

...jag tycker sällan man hittar multibands processorer i rackform, skulle vilja ha nån API 2500 variant fast i multiband, releasen i den kompressorn är sjuk, säkert 2 sec lång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det får man väl investera i när man känner är värt... vet inte vad det är men jag har aldrig känt att mjukvara känns lika värt att investera i som hårdvara...

Är det därför du har råd att ha så billiga priser för mastring?

Sorry, men jag kunde faktiskt inte låta bli... 😄

Åter till ämnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

...jag tycker sällan man hittar multibands processorer i rackform, skulle vilja ha nån API 2500 variant fast i multiband, releasen i den kompressorn är sjuk, säkert 2 sec lång...

Om man bara har ett schysst delningsfilter kan man lätt bundla ihop sin egen multibandare av dom kompressorer man sitter på. Varför inte köra API'n på det lägre registret och en lite snabbare på det övre registret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...