Jump to content
Annons

Fett akustiskt sound


Mossman

Recommended Posts

Har lyssnat på Johnny Cash's version av Heart of gold. Gillar verkligen gitarrerna där. Feta som f-n. Hur får man till detta?

Verkar som om det är två gitarrer utpanorerade. Har provat och lyckas sådär...låter fortfarande lite tunnt.

Nåt speciellt knep som går att ta till? Användes kanske tolvsträngade gitarrer?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har lyssnat på Johnny Cash's version av Heart of gold. Gillar verkligen gitarrerna där. Feta som f-n. Hur får man till detta?

Verkar som om det är två gitarrer utpanorerade. Har provat och lyckas sådär...låter fortfarande lite tunnt.

Nåt speciellt knep som går att ta till? Användes kanske tolvsträngade gitarrer?

Tacksam för svar!

Vääääldigt mycket hänger på vad du har för mick och vilken gitarr du har. Men det går ju iof att efterarbeta skapligt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall är det nog tekniken i spelet och gitarren som är den stora boven. Du kan få till ruggigt nära och skönt sound med A-51:an, har själv gjort ett ex antal bra inspelningar med den micen. Testa även olika tjocklekar på plektrumet eftersom det ger karaktär till ljudet mer än vad man tror.

Sen är självklart rummet en väldigt viktig faktor. Vart du sätter micen kan hjälpa väldigt mycket på vägen. Sätt dig med hörlurar och spela, flytta micen i olika positioner och stanna där det känns som bäst. I ditt fall borde det vara lite närmare hålet än den vanliga "12:e band"-uppsättningen för att få lite mer botten och värme.

Får du inte bra ljud med hjälp av dessa tips är det bara att köpa en ny gitarr (läs Takamine 😉)

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

det är inte tolvsträngade i den låten iaf det kan jag ganska säkert säga.. men tyvärr så har jag inte så mycke knep att dela med mig med .. det enda jag kan rekomendera är att du använder en equalizer och ökar lite mid runt 800hz vilket brukar ge lite mer värme/fethet.. inte för mycke bara ...men det går i huvudtaget att uppnå ganska mycke bara med equalizern.. men du får prova dig fram lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är det två olika gitarrer lagda längst ut kanalerna (den högra kör ju ett skuggsolo till elgurran innan sista refrängen). Jag tror även att strängar och stämning (tjocka, hårt spända, trögspelade och nya strängar ger mer tryck i ljudet) spelar in. Gitarrerna på låten verkar konventionellt stämda och är inte tolvsträngade. Nashville kör ju ibland med "high strung" där 4:e, 5:e och 6:e strängen ligger en oktav högre än vanligt. Tror inte på det i det här fallet.

Splitternya, tjocka strängar är mitt tips alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jee (oregistrerad)

Jag tror också på 2 st olika gitarrer (som låter bra i grundljudet) som du panorerar åt olika håll. Lägg sedan på compressor eller limiter på gurorna och pressa ihop ljudet liksom, så kan du höja volymen. Johnny Cash-grejerna känns väldigt komprimerade.

Så, kompressor eller limiter (eller både och) och sen ett kort men fett reverb på, så blir det nog stuns i ljudet.

Testa också att laborera med hur du placerar micken mot guran. Går du väldigt nära blir det ju lite fetare och olika vinklar och olika håll hur micken pekar mot ljudhålet etc.

Jee

Redigerat av Jee
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren...ska prova allt ni föreslagit.

Tror dock att min tunna gitarr kan begränsa en del. (Jag skyller på utrustningen i brist på kompetens) 😉

Tror dock inte det är mitt själva spel som är dåligt, för spela gitarr kan jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...