Jump to content
Annons

VST System Link Setup?


EJE

Recommended Posts

Hej!

Jag har 2 datorer som jag vill skall jobba ihop. Iden är att avlasta den primära med en annan maskin som kan köra effekter, MIDI-filer mm.

Det är 2 relativt bra datorer (enligt min mening) den ena är en AMD-64 Quad på 2,3 Ghz den andra är en Intel i5 Quad på 2,8 Ghz, de har 8 resp 12 GB minne och SSD diskar. Båda datorerna har Focusrite ljudkort, den ena ett Liquid Safire 56 och den andra ett Saffire LE.

Jag har kopplat samman dem med SPDIF och allt fungerar utmärkt när jag skickar ljud över förbindelsen (åt båda hållen), men när jag försöker att använda kopplingen för VST System Link, så fungerar det inte alls :-(

Jag kan se att både system sänder, men inget av dem tar emot något. När jag kör SelfTest (och kopplar in till ut på resp ljudkorts SPDIF så blir det bara fel).

Om någon har några bra idéer hur jag skall få det att fungera vore jag otroligt tacksam (börjar bli lite trött på att sitta hela nätterna med detta)

Nedanstående bilder är ett sätt att försöka beskriva hur min setup ser ut.

Tack på förhand!!

Jörgen

post-26273-0-17041500-1300144744_thumb.png

post-26273-0-51681800-1300144756_thumb.png

post-26273-0-66686500-1300144765_thumb.png

post-26273-0-63143100-1300144784_thumb.png

post-26273-0-77696000-1300144796_thumb.png

post-26273-0-23453300-1300144807_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan inte erbjuda superhjälp, men kanske något tips:

VST System Link funkar nästan bara som tänkt om man använder ljudkort av samma modell/tillverkare på samtliga datorer. Det är en gammal sanning som hållit sen mitten på 90, då VSL kom ut. Dina ljudkort är rätt lika, så det är svårt att säga hur mycket det här skulle vara tillämpligt för dig. Har du tid och ork kan du switcha ljudkorten mellan datorerna och se om samma sak händer i andra riktningen.

Det andra är att en maskin måste vara master och resten av datorerna slave, vilket ändras i sync-inställningarna. Men man behöver ingen terminering. Ifall du inte tänkt på det eller glömt osv.

Det är även lite svårt att förstå din problembeskrivning. VST System Link är just precis en synksignal som skickas via sp-dif eller adat osv, inklusive audio/midi etc. Du säger att det funkar, men sen skriver du att linken inte funkar ... 😳

Där slår det lite slint. Tror folk behöver mycket mer detaljerad info om just den punkten.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om det inte blev så tydligt, kanske beroende på att det var sent efter ett antal timmar med tröstlösa försök att få det att fungera...

Vad jag menar med att det först fungerar är: Om jag skickar en ljudsignal, i mitt fall routar jag main-out från maskin 1 (med Cubase) via SPDIF till maskin 2 och tar in den där som en vanlig stereo in (återigen i Cubase). Jag får en utmärkt signal. Jag vänder flödet och skickar en ljudsignal från maskin 2 till 1 (på samma vis som ovan) och det fungerar utmärkt. Av det drar jag slutsatsen att SPDIF förbindelsen fungerar åt båda hållen för en ljudsignal.

När jag däremot försöker använda förbindelsen till VST System Link, så fungerar det inte alls.

Det går att aktivera samt sätta den till Online på båda maskinerna, man ser att båda maskinerna försöker att sända data (pilen på bild 1 nedan blinkar). Däremot verkar det inte som de tar emot något.

Om jag kopplar utgången till ingången på samma kort (som jag förstår att jag bör göra om jag vill göra "Self Test") så får jag fel enligt bild 2 nedan. Med risk att vara övertydlig, jag har normal kopplar ut från maskin 1 till in på 2 och vise versa :-)

Jag har ställt in att det är Saffire 56 som är master för synksignalen och ställt in Saffire LE till att vara slav (se bilderna ovan).

Har funderat en del hur jag skall ställa in routing för SPDIF portarna (bild 3). När jag kör ljud så är de inställda på DAW1 resp 2. Jag har provat i princip alla varianter för att se om det är här problemet sitter, kom gärna med vilda idéer, min a börjar ta slut.

Om någon har ett bättre förslag en VST System Link får ni gärna tips om det. Jag tittade på FX Teleport, men så vitt jag förstod det är det en död produkt som inte utvecklas och inte har någon support.

post-26273-0-72844600-1300183451_thumb.png

post-26273-0-45367300-1300183459_thumb.png

post-26273-0-61354100-1300183470_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En statusuppdatering på mitt problem med att få VST System Link att fungera... Det gör det inte. Jag vet inte hur många timmar jag har lagt ned på detta och hur många mail som har skickats mellan mig och FocusRite respektive Steinberg. Kan tyvärr bara konstatera att något som på pappret verkar enkelt, är ett helvete i praktiken.

Tolkar dessutom bristen på svar här på forumet att det inte verkar vara så många som lyckats få till det.

För den som på egen hand vill göra ett försök så de tips jag fått är att både ljudkorten skall ställar i AC3-lägen på SPDIF porten och att det är viktigt att det ena ljudkortet tar synk från det andra. Men som sagt inget har hjälpt. 😠

Det hela har slutat med att jag installerat FX Teleport (trots att produkten saknar både utveckling och support numera) och det fungerar faktiskt riktigt bra. Har flyttat en del av de mer resurskrävande pluggarna till maskin 2 och nu rullar det på som bara den 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt viktigt att ena är master och andra är slav annars kommer det aldrig att funka.. det är samma med alla andra digitala hårdvarugrejer man vill sync'a via sp/Dif eller aes/ebu. ingen Master = ingen sync.

Ena sänder en klocka som allt annat sync'ar till.. det är inte svårare än så egentligen, och grejerna hoppar nästan igång av sig självt när man får dessa två rätt.

Läste lite om dina ljudkort och Saffire 56 har ju Wordclock möjlighet via BNC, Saffire LE har möjlig ställbara klocka mellan Internal och External sync.. jag skulle föreslå att försöka sätta Saffire 56 till master och ändra LE till Slav via external sync.

Frågan är bara om du kanske måste terminera Wordclock-utgången på Saffire 56 om du använder SP/dif som clock-source, eller för att kunna ställa den som master på den utgången

Har du en 75 Ohms sp/dif kabel? Vet inte vad som händer med en eventuell sync om man tar en vanlig kabel..

Jag skulle inte gett mig förr'ns fan kom o hämtade mig i det här fallet.. du vet väl att det finns en dedikerad VST symtemlink programvara för att förvandla din andra dator till Effektrack?

V-Stack

Lycka till..

p.s Såg nu att ena bilden visade att ljudkortet vare sig var "active" eller "online".. har du haft dessa ibockade?

p.s 2: Såg inte att du routat sp/dif signalen på ditt LE någonstans? Den behöver ju ut från ljudkortet på någon kanal också.

Hmmm_ 3: Har en svagt minne av att den använder två kanaler till detta och att det inte räcker med att bara ställa in protokollet (två kanaler som i send /return.)

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...