Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Min första post!

Jag har ett litet problem, sÀkert ruskigt enkelt att lösa för dom som kan men jag Àr ej sÄ insatt sÄ mÄste ha lite hjÀlp pÄ traven.

Jag har ett Edirol U-25 som extern ljudkort. Det ljudkortet har tvÄ tele-Inputs varav en av dessa Àr en högimpedans port som passar sig perfekt för att jacka in t.ex Gitarr. Jag har har anvÀnt kortet pÄ detta sÀtt en lÀngre tid dÄ jag kört gitarr in och sedan haft Guitar Rig som mjukvarueffekt och sedan spelat in i Cubase. För ett par dagar sedan köpte jag en Pod XT och har nu försökt att komma pÄ ett bra sÀtt att fÄ den att funka "smooth". Problemet Àr att att nÀr man kopplar in POD:en via usb sÄ uppstÄr ju ett separat line-6 interface i vyn över ljudkort/drivrutiner, och i cubase sÄ kan jag ju bara vÀlja ett av dessa som ljudkÀllor dÄ jag anvÀnder programmet. SÄ jag kommer alltsÄ inte att kunna anvÀnda Edirolkortet för uppspelning och medlyssning av det som spelas samtidigt som jag recordar gitarren. Det vill jag Àndra pÄ.

1) GÄr det att pÄ nÄgot enkelt sÀtt koppla in Pod:en till Edirolkortet och bara anvÀnda Pod:en som en effekt och lÄta signalen gÄ genom den och sedan vidare in i Edirolkortet via en av teleingÄngarna? Och isÄfall hur? Det finns ju tvÄ "tele ut" pÄ pod:en. GÄr dessa att köras med en splitter som samlar signalen till en tele-hane som man jackar in som vanligt pÄ line in i kortet? Alternativt kan man anvÀnda hörlursuttaget och sedan in pÄ tele in i edirolkortet?

2) Eller gÄr det eftersom gitarren Àr mono att bara anvÀnda en av utgÄngarna och sedan köra in pÄ "line in" till kortet för att fÄ den korrekta signalen. Sen anvÀnder man dÄ bara edirolkortet som vanligt i cubase och pekar pÄ den ingÄngen som ljudkÀlla.

NÄn som har ett tips pÄ lösning för detta?

Tack pÄ förhand!

/Cy

Annons
Postat

Ja, du kan anvÀnda PODen som en ren effektburk. Om du bara anvÀnder ena utgÄngen frÄn PODen sÄ blir utsignalen i mono, som du sen kopplar till tele-ingÄngen pÄ ljudkortet.

Ett annat alternativ Àr att hÀmta hem drivrutinen ASIO4ALL. Med den kan du köra parallella ljudkort.

Ett tredje alternativ Àr att enbart köra PODen, Àven som ljudkort alltsÄ. DÄ kopplar du monitorerna till PODens utgÄngar och fÄr ut hela ljudet dÀr.

Gitarrljudet fÄr du in via USB, som pÄ vilket ljudkort som helst. I setuppen för PODens ljudkort kan du stÀlla in hur du vill ha routingen.

Postat

Tjena.

Problemet Àr löst. Jag köpte bara tvÄ stycken vanliga mono-telekablar och drog in i ljudkortet frÄn Right/Left output frÄn pod:en.

Det gÄr smidigt. Enda problemet Àr ju att det endast finns tvÄ teleingÄngar pÄ ljudkortet sÄ man begrÀnsar sig till ett instrument Ät gÄngen.

Vore nice om det gick att lösa pÄ nÄtt smidigt sÀtt sÄ man fÄr ett fritt, men det Àr ju svÄrt att trolla.

/cy

Postat

Sa du inte att de ljudkortets ena ingÄng var högimpedansingÄng (men inte den andra?). Fungerar det bra dÄ att komma med samma typ av signal i de olika ingÄnarna?

Kom ihÄg att podden kan stÀllas om för vilken typ av ingÄng den ska kopplas till. Dvs ifall du kör den vidare in i "förstÀrkar"-mode eller i "ljudkorts"-mode.

SjÀlv skulle jag snÄla och köra podden (i mono) in i ljudkortets ena ingÄng och ha andra ingÄngen till annat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.