Jump to content
Annons

Den Perfekta Låten


Kalifatidess

Recommended Posts

Hej,

Ja Titeln på inlägget talar kanske för sig själv men det jag vill ha hjälp av er med här är att lista ut hur den perfekta låten skulle låta, och då tänker jag mig detta utefter hur folk lyssnar.

Folk lyssnar ju efter genre och en stil oftast, lite som klädesmode.

Men oavsett stilen folk älskar att höra så har folk oftast avvikelser till andra stilar.

så kort och gott, om den perfekta låten som verkligen alla skulle gilla fanns, hur skulle den låta då? Vilka sounds och influenser skulle den innehålla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hmm, min gissning skulle vara att det är nåt visaktigt, iaf för en svensk publik. men ja, perfekta låten som alla gillar är nog (jag skriver nog för i min värld finns det inget absolut 😛) en myt. Folk som gillar "underground-musik" är ju rätt många. Det finns folk som ger upp att lyssna på band för att dom börjar bli för mycket mainstream. Vad skulle dom tycka om en låt som alla gillade?

eller helt enkelt nåt som är lite tabu att ogilla (typ beatles, elvis, johnny cash osv) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det känns som att en låt som ska gillas av så många som möjligt inte kan vara speciellt spännande. den måste vara enkel, och inte sticka ut på något vis. den ska vara "safe".

man ska inte älska den och heller inte ha något emot den. Men vem vill skriva en sån låt? Jag vill att mina låtar ska väcka känslor. Mina känslor ska bli förmedlade till andra människor som kan känna igen sig i mig och ha varit i liknande situationer. Men det kommer ju aldrig leda till en särskilt stor skara lyssnare även om det skulle kunna vara bra låtar. En perfekt låt för mig är ju en annan sak för någon annan. Det är svårt att få nåt subjektivt till nåt objektivt.

Men tror inte på att det finns perfekta saker.

Sen blir det ju så svårt eftersom att musik är så olika för olika personer. Tänker främst på lyssnare nu. Vissa är väldigt djupa och vill gärna ha mycket känsla och djupa texter. Andra gillar när det är mer "ytligt" och lättsamt. Catchiga låtar man kan sjunga med i. Och allt där mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste nog definiera begreppet "perfekt musik". Perfekt för vad?

Många kompositörer har ju försökt sig på att komponera efter det "gyllene snittet".

Men oftast blir det väldigt mystiska stycken när man låter matematiken styra för mycket.

Så det är väl sällan man lyckas att skapa några kommersiellt gångbara poplåtar efter denna modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen blir det ju så svårt eftersom att musik är så olika för olika personer. Tänker främst på lyssnare nu. Vissa är väldigt djupa och vill gärna ha mycket känsla och djupa texter. Andra gillar när det är mer "ytligt" och lättsamt. Catchiga låtar man kan sjunga med i. Och allt där mellan.

Tänk om det fanns någon perfekt balans mellan dessa 2, för visst är det antingen eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

LAdy Gaga sa nåt liknande "jag har alltid varit känd bara att ingen har vetat om det"

Ja den var ju rätt bra också.

I övrigt så hatar jag verkligen när folk på radio och tv säger att alla gillar ju......

Det finns ingen/ingenting som alla gillar hur mycket vissa verkar vilja tro det...

Förutom kanske sprit då. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...