Jump to content
Annons

Hjälp mig med en effekt är ni snälla :)


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Just nu har jag inget låtexempel i huvudet, men jag kan kolla om ni inte fattar av min beskrivning.

Iaf i många låtar jag gillar så låter det som att typ basar, leads, ja lite allt möjligt, typ är kopplade till en ratt som styr tempot och så vrider dom lite då och då, istället för att liksom spela eller rita i dessa ton-nedslag. Idag hörde jag en låt där dom gjorde det med arpeggiatorn, men det är nog en annan sak. Det här jag tänker på är mer som att typ loopa sin egen synthbas, eller göra en loop av den menar jag, och sen sitta och trycka fast forward och fast backward på den (utan att påverka dom andra spårens tempo) som på en VHS.

Jag tror att det kanske skulle gå om man hade en riktigt bra delayline kanske, så att man inte hör att det är eko, utan det låter som att man spelar allt. Kanske är Reasons delayline tillräckligt bra, men jag gillar den inte så jättemkt, men jag har å andra sidan inte satt mig in i den så jättemycket.

Hm, undra om det inte är lite som Dblu Glitch, jag har det inte helt i huvudet, jag söker och läser massa information just nu, typ tusen trådar på samma gång. Men finns typ allt i Reason/Record, för att kunna göra en combinator som Dblu Glitch? Det skulle ju kanske göra tricket.

Undra om jag har startat en tråd om samma sak redan nu, blir lite osäker, det kanske är samma sorts "effekt" i båda fallen. Typ som att man ändrar tempot på bara en kanal. Jag måste leta reda på ett exempel på det jag har tänkt på förut. Men kan inte göra det just nu. Jaja, om nån fattar får ni gärna skriva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, det här är det bästa exempel jag hittade när jag tokletade igenom mitt musikarkiv:

Booka shade - Pong pang (0:20 - 1:00)

http://www.youtube.com/watch?v=Dxi53HLrGEM

Fairmont - Flight of the albatross (0:15-0:48)

http://www.youtube.com/watch?v=zY5Xe9D14E4

Sen hittade jag lite andra exempel också, och ibland låter det som en lfo (malströmmen kan ibland pulsera på nåt snarlikt sett från lfo:en, vet dock inte hur jag ska använda den för att göra som i videoexemplen), ibland som ett eko, ibland som en temposänkning på enbart ett spår, och att andra gånger som att det går från staccato (heter det så) till att bli längre toner.

Och jag vet att jag har sett att folk på youtube vridit på nån ratt på nån synth, och då låter det också snartlikt, eller såsom, det jag tänker på.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är förresten Dblue Glitch:

Kan inte titta på videosen nu, mitt internet går toksakta, men det känns som att det är lite samma sak, såsom jag kommer ihåg videon.

Tillägg:

Jag vet att vissa låtar så låter det som att t.ex. en melodi som varit med i en uppbyggnadsfas som går mot nån "höjdpunkt" i låten, precis när breaket kommer då det ska braka loss, då liksom försvinner den melodin i en ut-fade:ning med längre och längre nedslag mellan tonerna i melodin. Typ ett ökat steg eller så, för varje ton som innan dess var liksom helt rak och likadan i takten. Som nån sorts eko liksom.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

I "Booka shade - Pong pang" tyckte jag bara att det lät som att det växlade mellan 16-delar och 32-delar, det lät i alla fall inte märkligare än så. Tror inte att tempot ändrades på något sätt. I den andra låten vet jag tyvärr inte riktigt vad du syftade på.

Det andra du berättar om, "längre och längre nedslag mellan tonerna i melodin", tror jag helt enkelt är velocityn (hastigheten på anslaget) som sänks. Kan möjligtvis även ha kombinerats med ett automatiserat reverb som blir större medan velocityn sänks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, sweet det ska jag testa! Ja, jag anade att det kunde vara så i Pong Pang. Men jag hittade inget bättre exempel då. Fairmontlåtens hit-hat-aktiga ljud som låter som en gammaldags klocka, liksom flyter ju omkring i tempo.

Aha, var det det ljudet du syftade på? Vet inte exakt hur man skapar själva ljudet, men något percussionljud fungerar nog. Sedan skapar du bara ett nytt projekt, skapar en loop med redrum, lägger in lite slumpmässiga tempoändringar och sedan exporterar du det som en wav eller aiff-fil. Sedan kan du importera den i NN-XT. Lite bökigt, men det kommer att fungera precis som du tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha det var ganska nice!

(... Men det blir väl förståss inte steglöst då? Eller iofs om jag gör det steglöst innan jag gör en wav kanske.... hm..?)

Du menar förresten sen att jag ska klippa och klistra med detta?

En annan sak, finns det nåt enklare sätt i andra program? Hur funkar t.ex. den där dblue Glitch tror du? Jag har väldigt svårt att föreställa mig typ vilka av Reasons grejer som skulle behövas för att imitera den. Om det ens går i Reason. Jag vet ju iofs knappt vad dblu Glicth är, eller rättare sagt, jag har faktiskt ingen aning, jag har bara lyssnat på den på YouTube.

🙂 Ja, om du nu kan svaret 🙂 Lika bra att fläska på med frågor, men vet ju inte, nån kanske vet 🙂

EDIT:

... Vad jag undrar förresten, alltså en stor del av undran, är om man kan ha typ loopar som man kopplar till temporattar eller nånting, så man kan jazza med rattarna på min Novation-Kontroll och spela in det som automeringar. Så föreställer jag mig det jag försöker beskriva med mina exempel här, visuellt så är det vad jag tycker det låter som... som om melodier (hi-hats osv) "är kopplade till en ratt som nån vrider på".

(Fast då kanske man måste göra rex-loopar och föra in igen genom typ Cycle On som nån tipsade om)

Men jag kanske har helt fel, kanske inte borde snöa in på hur det låter, och börja se andra vinklar för att få det att "låta som så", även fast det istället är skapat på andra sätt. Ja, jag vet inte, nu ska jag äta!

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha det var ganska nice! Men det blir väl förståss inte steglöst då? Eller iofs om jag gör det steglöst innan jag gör en wav kanske.... hm..?

Du menar förresten sen att jag ska klippa och klistra med detta?

En annan sak, finns det nåt enklare sätt i andra program? Hur funkar t.ex. den där dblue Glitch tror du? Jag har väldigt svårt att föreställa mig typ vilka av Reasons grejer som skulle behövas för att imitera den. Om det ens går i Reason. Jag vet ju iofs knappt vad dblu Glicth är, eller rättare sagt, jag har faktiskt ingen aning, jag har bara lyssnat på den på YouTube.

🙂 Ja, om du nu kan svaret 🙂 LIka bra att fläska på med frågor, men vet ju inte, nån kanske vet 🙂

Jodå, visst går det att ändra tempot steglöst i Reason 3 och senare. Vi som använde version 2.5 och äldre hade ett elände med det där kan jag säga.

Nej, tror inte du behöver klippa och klistra om du inte vill.

dblue glitch är svåröverträffad (och dessutom gratis), men man kan göra vissa justeringar/manipuleringar i Dr Octorex (heter den va?). Inte lika avancerat, men vissa grejor kan man göra. Du behöver en annan DAW för att kunna använda den, eftersom varken Reason eller Record hanterar VST.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, man kan ju ändra det "globala tempot" men jag var tvungen att kolla, jag ser ingen möjlighet att förändra samplingars tempo i vare sig Dr Octorex eller NN-XT. Så jag fattar inte hur det skulle gå, om man inte gör det globalt, sen sparar det (med den steglösa tempoförändringen globalt) som en wav och för in igen. Jaja, nu skäms jag för att jag bombarderar dig med frågor i två olika trådar nu, du behöver inte svara om jag är dryg. Vill bara inte låtsas som att jag förstår när jag inte gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, man kan ju ändra det "globala tempot" men jag var tvungen att kolla, jag ser ingen möjlighet att förändra samplingars tempo i vare sig Dr Octorex eller NN-XT. Så jag fattar inte hur det skulle gå, om man inte gör det globalt, sen sparar det (med den steglösa tempoförändringen globalt) som en wav och för in igen. Jaja, nu skäms jag för att jag bombarderar dig med frågor i två olika trådar nu, du behöver inte svara om jag är dryg. Vill bara inte låtsas som att jag förstår när jag inte gör det.

Ha ha, det är lugnt. Frågar man inget så lär man ju sig inget, och det är ju inte RTFM-frågor du ställer ("read the f*ing manual", alltså).

Nej, man kan inte ändra tempot i Dr Octorex, utan det är enklare bearbetningar, som att vända vissa "slices" bak-och-fram och sånt. Vill du ändra tempot på en enskild sampling är jag rädd att du får ta till lite omvägar (som jag skrev om tidigare).

Vet att man i Reason 2.5 och tidigare kunde markera clips i redigeringsläget och sedan ändra tempot på dem med ett visst antal procent. Kommer på rak arm inte ihåg om det går att göra i de senare versionerna, men om det går borde ju det fungera. Dock kan man inte ändra tempot steglöst på det viset, utan då blir det till ett fast värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)

Nu kollade jag dina exempel.

Många av grejerna kan du göra med ett delay som du automatiserar delay tid och feedback.

Om du vill shifta tid på ett midi klipp så tar du tag i änden på klippet och drar ut det samtidigt som du håller ned "CTRL" knappen.

På samma sätt kan du göra med REX filer och DR Rex. Tag Copy Loop To Track och klippet kan dras ut med hjälp av ovan.

Eller så markerar du ett klipp eller flera och trycker på funktionstangent 8 och tar fram Scale Tempo Toolet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...