Jump to content
Annons

Lyssna med hörlurar och högtalare? HJÄLP!


TNGBeats

Recommended Posts

Hej alla musik-kungar!

Jag äger idag ett par Alesis Point Seven Monitorer som är kopplad till min Technics Su-Z2 som i sin tur är kopplad till mitt M-Audio Fast Track (USB LJUDKORT)

I Ljudkortet har jag kopplat mina hörlurar.

Och jag har inget bås, kör med Reflection-filter.

Problemet är att ..

När jag spelar in något och vill lyssna så måste jag dra ur hörlurspluggen för att få ljud ur monitorerna.

Finns det inget enklare sätt att få ljud ur monitorerna utan att dra ut hörlurspluggen?

Alla svar och all hjälp är uppskattade!

Här är lite bilder på mitt lilla krypin! 😄 :

tack på förhand!

post-25768-0-70095000-1295754596_thumb.jpg

post-25768-0-18086400-1295754614_thumb.jpg

post-25768-0-46724500-1295754625_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Menade att jag trodde att den funktionen redan fanns, verkar som en självklarhet för mig! men men,

Ja de flesta ljudkort över tusenlappen brukar väl ha sådant inbyggt.

Alternativet är att köpa ett nytt, lite mer avancerat ljudkort, istället för att lägga kanske ungefär samma peng på en m-patch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde först inte på uttalandet att linjeutgångarna slås av om hörlursingången används. Var tvungen att kolla i manualen och dra mig på en liten vagn; Det stämmer! Snacka om korkad "feature"! I normala fall så brukar man lösa problemet med gemensam volymkontroll för hörlurar och monitorer genom att helt enkelt köra monitorerna från en separat grendosa med on/off-knapp som man har liggandes vid tårna för att enkelt kunna slå av/på högtalarna men med detta ljudkort så måste man alltså dra ut lurarna för att använda monitorerna ... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om du ska fortsätta ha det inkopplat som nu!

Men som tidigare 2 personer redan sagt.. Du har ju en mixer där.. Kopplar du in den får du ju den funktion du behöver..

Du ska då koppla utgången från ditt ljudkort till "tape return" på mixern och dina monitorer till "ctrl room out", Tyvärr har du ingen separat volymkontroll för hörlurar resp monitorer på mixern men nu funkar båda samtidigt från mixern i alla fall.. Sen har du ju alltid option att koppla in dina lurar i ljudkortet igen om du vill att monitorerna ska vara tysta.. Alternativt kan du ju koppla dina monitorer till "main out" på mixern också.. Då får du separat volymkontoll på mixern för hörlurar "ctrl room" och för monitorer "main mix" regeln.

Så med andra ord, så måste jag dra ut hörlurarna varje gång? 🙁

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...