Jump to content
Annons

Rytmövningar


Zakyath

Recommended Posts

Hej!

Har börjat spela in massor hemma nu(främst gitarr) och får bekräftat det jag länge anat; att jag är väldigt svag rytmiskt. Så det är väl dags att göra någonting åt saken antar jag!

Tänkte lite såhär. På samma sätt som man fått upp gehör borde man kunna träna taktkänslan. Jag känner ju inte på samma sätt om jag ligger rätt till när det kommer upp i tempo som jag hör på toner om det är falskt eller inte. Att sitta och öva till metronom känns som det enda spontana jag kommer på, men jag tror ändå inte det är det jag behöver. Måste mer komma in i rytmtänkandet än att endast sitta och nöta - huvudet måste hänga med, inte bara fingrarna 🙂

Så någon som har några förslag på hur jag kan öva upp rytmen? Det kan knappast bara vara metronom som gäller. Vad har ni trummisar och basister använt för tekniker?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte så mycket tips att komma med, förutom att jag vill hejja på dig: Du tänker träna på det som är viktigast;). The beat is everything. Bli tajt.

Ett tips ändå: Själva inspelningen och lyssningen är ett utmärkt hjälpmedel att tajta till sitt spel. Spela in nånting, dubba det ett par gånger. Låter det tajt? Svänger det?

be nån du känner (nån här?) som är toktajt att spela in nånting. Sen dubbar du ett par gånger. Igen: Svänger det? Är du tajt med kompisen?

och metronom är skitbra. men rättså trist.

...osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

variera ditt spel till metronomen -trioler till fyrtakt osv - det ger snabbhet..

:rolleyes:

Edit:spela 8.delarna och 16 delarna-spela 5-1-3:or till 4/4 ...metronom är JÄTTEbra..

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...