Jump to content
Annons

Tips på musikutrustning till studio


Ugge

Recommended Posts

Hej ! Jag skriver här för första gången och hoppas att det finns bra tips att få .

Jag har lyssnat på hårdrock sen 10 års åldern och är fortfarande trogen ända ut i fingerspetsarna =)

Har lirat elgura sen ca 14års ålder och har hunnit blivit 39 år .

Jag har spelat in min egen musik på då analoga portastudio och sen på dator med cubase (?) men fick

aldrig det riktigt att stämma med datorn ,gitarrerna lät otroligt överdistade och datorn synkade ¨

inte bra så det blev rätt dyr investering utan resultat =(

Nu var det ca 10-12 år sedan så jag tror ju att det finns mycket bättre utrustning att tillgå?

Min fråga till er som är insatta är -vad ska man ha för utrustning för att göra egen musik ?

Det jag har att tillgå idag är :

- Dator Hp (inköpt ca 6mån - win7- 2,8 ghz - 4gb minne - pentium dual core ) Ca : 6000.-

Vet ej om den är bra nog? annars behåller jag den som vanlig dator och köper en mer inriktad musikdator ?

Vad då? Pc eller Mac?

Gitarrer (Gibson sg,Fender strata ,Jackson ) ,keybord (Yamaha) köpt ca 2år sedan för 5000.-

Sångmic från Röde nt3 (vet ej om den är bra för studio)

Boss m8 multi effekt, peavy stärkare (transist)

Har även en äldre Digitalporta 8 kanal som jag ej testat.

Behringer mixerbord (8 Kanal) säkert 14 år gammal .

Vad kan jag använda av det jag har ?

Mitt mål och prisklass är :

1, Spela in min egen musik då mest hårdrock, med sång .

2, för hobby men för det inte oseriöst utan vill ha det lättskött men att det låter bra.

3, Jag har god ekonomi så det finns budget att köpa in dyrt men det ska passa mig som tyvärr

inte ha alldeles mycket tid över (3 Knoddar)

Har tillgång till ett rum på ca 13kvm om jag skulle göra en liten hobby musikstudio.

Det jag tror att jag måste köpa:

En elbas ,hade tänkt mig 2-3000 kr klass , helst lättspelad , nå tips ?

Ny Stärkare ? Marshall rör?

Digital mixerbord för inspelning eller program för data ?

Aktiva högtalare , ljudkort , fler mickar ?

Tyvärr är jag lite ouppdaterad vad som man måste ha men hoppas kunna få lite hjälp på traven .

Hur skulle ni gjort ? sålt mycket för nya inköp eller sparat och tillföra något nytt .

Förlåt mig för det långa inlägget , hoppas att det finns vänliga rockers som har lust att hjälpa.

Ugge

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bas: ibanez

till guran tycker jag du ska kolla efter en pod eller motsvarande av andra märken om du bara ska spela in

datorn duger men du behöver nog ett bra ljudkort - behövs inga märkvärdigheter men bättre än det interna

finns mycket begagnat

röden duger säkert bra i början å funkar säkert till akustiska instument också

Link to comment
Dela på andra sajter

välkommen in på 2000 talet där allting sköts digitalt 😆😉

ska listanågra tips och råd. och vad som behövs.,

ett bra DAW (digital audio workstation)

typ cubase eller liknande, finns många bra program på marknanden,

det är smidigt och enkelt att arbeta i när man lärt sig,

då har du grunden i studion,

sen går vi vidare på ett bra ljudkort,finns även här många bra med både phantom matning och inbyggda micpre-amps,

M-Audio

Tascam

bara för att nämna några som jag personligen anser vara prisvärda,

och på det ett par bra monitorer tex adam, genelec,

underlättar mycket vid mixning när man väl kommer dit.

simpalste settningen, då har du all hårdvara i detta skede,

att fördra till gittar inspelningar är ju mickning av stärkare,

men funkar även att lira linad direkt in i ljukortet,

har jag gort i 2 år snart.

sen finns många vst´s mjukvaru "verktyg"

som är "plug in"till ditt daw

synthar,effekter,trummaskiner osv"

finns massa av massor gratis på internet

trummbiten går att lösa enkelt och med bra resultat med tex, toontracks ez drummer eller addicitve drums.

som är vst plugins även kallade "pluggar" 😉

sen följer en uppsjö med effekter compressorer reverb och allt du kan tänka dig med det programet då, tex cubase,

och med detta kan du komma fruktansvärt långt.

sen ett annat fruktansvärt bra tips är att akustik behandla rummet det vinner man nästan mer en vad man tror på kvalitets mässigt,samt att det är roligare att spela när det är avsett för det 🙂

hoppas att du blev lite klokare nu.

Redigerat av afatecs
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Demonen och afatecs för svaren =)

Har som sagt vart ifrån länge från musik och inspelning då både jobb och familj gått först,

men hela tiden haft i tankarna att när tiden är inne återuppta min allra största intresse,

att få spela och göra musik.

Har fattat att man är helt grön vad gäller studio men jag är en sån tok att jag kan sitta i timmar

på nätet att läsa forum och om produkter bara för att hitta svar och innebörd , har tid då jag ligger ute

på jobb så efter 19,00 har jag några lediga timmar att ha ihjäl med att spela gura och vara på nätet.

Till Demon : Bas från Ibanez ,Ok , måste provlira nästa gång man är vid en musikaffär 🙂

Tanken är att den ska vara lättspelad, prisvärd för det behovet jag kommer att ha inom inspelning.

Gitarr pod ? vad tvungen att slå upp ,aha en multieffekt till gitarren.

Kunde tro att min Boss M8 var uråldrig (har f ö inte lärt mig den då jag inte prövat den så mycket ,hittade

aldrig nått riktigt bra sound i den ) köpte den billigt av en arbetskollega.

Till Afatec : Tack för ett långt och utförligt svar =)

Jag har nog fastnat på 80-90 talet men så överlycklig att det har hänt enormt mycket på de senare åren.

- Alltså en DAW till datorn jag har nu ,ok ,då är det det svåra att välja mellan de som finns.

Ännu en massa timmars läsande innan man kan välja ,pust !!!

-ljudkort ! har förstått att det är en riktigt viktig del i bygget .

Vilken prisklass hamnar man i för att det ska vara nån mening för jag tänker oftast att

hellre lite extra kulor och vara nöjd än ångra efter en kort tid att man inte valt det bättre.

-monitorer ! Ok . ska checka upp alternativen .

Då du skriver att det finns massa "plug in" till ett DAW på nätet gratis att hämta

är det då de plug in man kan köpa mycket bättre ? Har de olika Daw programmen lika sorts,stora ljudbanker att hämta

semplar och ljud ifrån eller finns det nån som har det större, lättare ,bättre ect

Så alltså, de gamla prylarna har gått ur tiden? (mixerbordet,trummaskinen(ändå riktig dålig),Digi8 portan,

Stereon man kopplade in datorn i )

Låter bra att man nu inte behöver enormt mycket kablar, utrustning ect utan bara ett rum,data,högtalare,

instrument sen är det bara att köra efter att man lärt sig styra vill säga.

Såg inlägget Cruncher hade om att bygga studio (WHoooaaaoo) ,fasen vad coolt.

Har väl inte riktigt samma mål men det finns nog bra med tips att fixa ljudet i rummet =)

/Ugge

Link to comment
Dela på andra sajter

att välja program kan vara klurigt..själv kör jag på cocos reaper. Reaper

har istort sett allt du behöver i plug väg. lätt arbetat och till överträffligt pris.dessutom får du ladda ned den fullt fungerande,

för att prova, och om du bestämmer dig för att du vill ha programmet i fråga, betalar du enbart tror det va runt 600 för en licens och en licens nyckel.

fruktansvärt smidigt och bra.

mitt tips är att prva det, klara precis allting som dom dyrare programen gör till mindre en hälften av pengarna.

ljudkort jag själv har kört på tascam ul 122 ligger nog runt 2-3 tusen,och är kanon nöjd med kortet.där har du då phantom matning till micar, mic pre-amps,

samt instrument ingång. värt att kolla upp 😉

pluggar som du undrade över är då som finns att ladda ned compressorer,reverb, delays, filter i alla dess slag, osv,

själv klart kan du köpa åxå,men många pluggar som är gratis räcker gott o väl.

en sida som exempel på gratis pluggar.gratis vst´s

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var riktigt bra pris för programmet.

Hade trott 4-5000 kr för ett bra program.

Har nu läst mycket på denna site och förstått att ju mer

man läser desto svårare blir valen , nu funderar

jag på

att bygga en helt ny dator enbart för studio och tänkte

satsa ca 10 papp på det sen är det svårt att bestämma

sig hur seriös man ska gå in i det här , tänkte på ombygg-

nad av rummet med diverse ljudfällor och asymetriska väggar

m.m .

Har tänkt mig en budget på ca 30000.-

ink elbas,dator,högtalare,ljudkort . ect

Men jag får läsa in mig mer så kommer det bli kul att sätta igång.

-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...