Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ingen som hÄller sig uppdaterad pÄ hÄrdrocksfronten lÀr ha undgÄtt Ghost. Vad har alla ni hÀr att sÀga om dessa hemlighetsfulla spökrockare? Produktion, lÄtmaterial, image osv - tjöta pÄ!

För er som inte hört dem Àn:

Vill man inte lyssna pÄ hela skivan rekommenderar jag det andra eller tredje spÄret för att fÄ en bra bild av vad det hela handlar om!

Annons
Postat (redigerat)

Jag tycker att det Àr fantastiskt! Folk fÄr vÀl sÀga vad de vill om drÀkterna, men en jÀvla hajp har de ju lyckats skapa kring de sjÀlva! Och det Àr ju inte direkt sÄ att de ger sig ut för att vara vÀrldens seriösaste satanistband, utan det Àr ju med en tydlig glimt i ögat sÄ jag tycker det Àr kul. Och blir ju en bra scenshow!

Tycker att det Àr hÀrligt att det kommer ett sÄnt hÀr band som verkligen lyckas fÄnga 70-tals kÀnslan, med lagom mÀngd Sabbath-doom och lagom mÀngd "tralliga" refrÀnger. Grym kombo. Jag tycker att det Àr det bÀsta svenska hÄrdrocksbandet som kommit sedan, ja, nu minns jag inte nÀr det kom ett grymt rockband senast faktiskt. FrÄgan Àr nu bara hur de lyckas förvalta det hÀr. Det Àr en hype, deras debutskiva Àr grym. Kul att följa!

Kan ju vara kul att höra vad folk tycker. Jag har fastnat sjukt mycket för Ritual och Death Knell efter mÄnga lyssningar nu.

Redigerat av LaBrea
Postat

MĂ„ste instĂ€mma! Älskar hela grejen med anonymiteten, sĂ„ngtexterna som kĂ€nns sĂ„dĂ€r mysigt obskyra (haha) och 70-talsriffen och orglarna 😄

• 8 Ă„r senare...
Postat

Fenomenet Ghost intresserar mig. Men inte musiken som "bra" direkt. Jag tycker att Ghost har riktig dÄlig produktion osv. med tanke pÄ förmodad ekonomi. NÄgon/nÄgra jag diskuterar det med IRL hÀvdar att det Àr medvetet eftersom "folk" Àr vana vid dÄlig produktion; det sÀljer mer ("lagom" dÄligt virvelljud osv.). Vad sÀger Expertpanelen hÀr?

En vÀn som Àr ubildad (jag Àr "sjÀlvlÀrd", dock en del via teoretiska böcker osv., om ens lÀrd) i ljudteknik fick höra den hÀr hemma hos mig i en Accuphase E-203 och HPM-60-högtalare (acceptabel CD-spelare, Sony-nÄnting).

Det var via brÀnd CD och FLAC (har kastat elÀndet). Han trodde nÀstan att det var nÄgot slags skÀmt (hans egna ord). Vad har hÀnt egentligen?

Postat
  On 2019-12-15 at 12:53 sa s-wunderlich:

Fenomenet Ghost intresserar mig. Men inte musiken som "bra" direkt. Jag tycker att Ghost har riktig dÄlig produktion osv. med tanke pÄ förmodad ekonomi. NÄgon/nÄgra jag diskuterar det med IRL hÀvdar att det Àr medvetet eftersom "folk" Àr vana vid dÄlig produktion; det sÀljer mer ("lagom" dÄligt virvelljud osv.). Vad sÀger Expertpanelen hÀr?

En vÀn som Àr ubildad (jag Àr "sjÀlvlÀrd", dock en del via teoretiska böcker osv., om ens lÀrd) i ljudteknik fick höra den hÀr hemma hos mig i en Accuphase E-203 och HPM-60-högtalare (acceptabel CD-spelare, Sony-nÄnting).

Det var via brÀnd CD och FLAC (har kastat elÀndet). Han trodde nÀstan att det var nÄgot slags skÀmt (hans egna ord). Vad har hÀnt egentligen?

Expandera  

"DĂ„ligt" Ă€r ju högst subjektivt. Speciellt med tanke att Andy Wallace b.la har mixat en av deras plattor. Jag tror snarare det lĂ„ter exakt som de vill att det ska lĂ„ta. 

Just plattan som Wallace mixade lĂ„ter kanon i mitt tycke.  De första lĂ„ter vĂ€l lite vĂ€l vintage pĂ„ ett halvdassigt sĂ€tt.  MĂ„nga gillar ju blandningen av vintage 70-tal (eller hur de tĂ€nker det lĂ€t pĂ„ den tiden) och modernt sound/tryck.

Man kan alltid diskutera produktion och mix men band pÄ den nivÄn gör i alla fall medvetna beslut om sound och vilken riktning de vill ta. Vilket 99% av osignade band inte gör. Fix it in the mix - mentaliteten. ..

Postat
  On 2019-12-15 at 21:59 sa crillemannen:

"DĂ„ligt" Ă€r ju högst subjektivt. Speciellt med tanke att Andy Wallace b.la har mixat en av deras plattor. Jag tror snarare det lĂ„ter exakt som de vill att det ska lĂ„ta. 

Just plattan som Wallace mixade lĂ„ter kanon i mitt tycke.  De första lĂ„ter vĂ€l lite vĂ€l vintage pĂ„ ett halvdassigt sĂ€tt.  MĂ„nga gillar ju blandningen av vintage 70-tal (eller hur de tĂ€nker det lĂ€t pĂ„ den tiden) och modernt sound/tryck.

Man kan alltid diskutera produktion och mix men band pÄ den nivÄn gör i alla fall medvetna beslut om sound och vilken riktning de vill ta. Vilket 99% av osignade band inte gör. Fix it in the mix - mentaliteten. ..

Expandera  

Det Àr inte bara jag som tycker det lÄter dÄligt. Alla jag spelar upp det för i en riktigt bra stereo tycker det lÄter dÄligt. Riktigt dÄligt. Jag vet att en uppspelning ledde till en debatt pÄ en arbetsplats i musikbranschen om vilka som egentligen har sÀmst ljud/produktion: Ghost eller Metallica. Metallica verkar ha segrat dÀr, trots allt.

Jag gjorde lite research pĂ„ Andy Wallace dĂ„ och kom fram till att han var nĂ„gon slags föredetting, men det stĂ€mmer kanske inte? Listan hĂ€r (som knappast lĂ€r vara komplett) imponerar ju inte direkt efter ...öh... 2000-nĂ„nting.

"dĂ„ligt" Ă€r ju rĂ€tt diffust. Jag vĂ€ljer att kalla det "amatörmĂ€ssigt" istĂ€llet. T.ex. riktigt usla digitala delay. AmatörmĂ€ssigt trumljud och otroligt dĂ„ligt "ihopklistrad" bas och trummor. Gitarrerna Ă€r vĂ€l ok. Kanske? Piano/strĂ„kar osv. Oklart... 
För mig lÄter det som nÄgon sk. "hemmapulare" skulle kunna ha pÄtat ihop. Det Àr ju inte ABBA direkt, om man sÀger dÄ.

SÄngen Àr ju ytterst medioker. Det gÄr vÀl inte att rÀdda med den bÀsta producent i vÀrlden direkt. Men t.ex. effekterna slÀtar ju över det problemet hyfsat bra i alla fall.

Postat
  On 2019-12-15 at 21:59 sa crillemannen:

Jag tror snarare det lĂ„ter exakt som de vill att det ska lĂ„ta. 

Expandera  

Det Àr vÀl det jag (m.fl.) Àr inne pÄ iofs.: att Ghost vÀljer att ha tillrÀckligt "amatömÀssigt" trumljud eftersom det Àr det folk Àr vana att höra numera. Det sÀljer!? "Ingenting pÄ Ghosts skivor Àr dÀr av en slump" sa en vis person till mig nyligen.

Postat
  On 2019-12-15 at 22:22 sa s-wunderlich:

Det Àr vÀl det jag (m.fl.) Àr inne pÄ iofs.: att Ghost vÀljer att ha tillrÀckligt "amatömÀssigt" trumljud eftersom det Àr det folk Àr vana att höra numera. Det sÀljer!? "Ingenting pÄ Ghosts skivor Àr dÀr av en slump" sa en vis person till mig nyligen.

Expandera  

Det verkar vÀl mer som att du helt enkelt inte gillar dem. Jag Àr inget fan jag heller men kan ÀndÄ uppskatta vissa lÄtar.

Jag tycker bara du anvĂ€nder dig av fel ordval bara. Det Ă€r ju allt annat Ă€n amatörmĂ€ssigt.  Jag tror soundet delar upp folk i olika lĂ€ger. En del Ă€lskar det och andra tycker det lĂ„ter dassigt. Det finns ju en vĂ„g just nu i metal dĂ€r folk vill lĂ„ta 70-tals progg. Ta Opeths tvĂ„ senaste plattor t.ex. Jag gillar mer flĂ€sk personligen men förstĂ„r Ă€ndĂ„ grejen. 

Folk som endast lyssnar pĂ„ musik, dvs inte producerar sjĂ€lva har ju extremt svĂ„rt att skilja pĂ„ bra produktion och banden de gillar. Och fler gillar ju Metallica sĂ„ det Ă€r ju inte en fair fight pĂ„ sĂ„ vis. 

Andy Wallace Àr gammal men fortfarande Àn av de mest anlitade metal/rock top-mixarna. Han har vÀl ett mer organiskt sound gentemot t.ex Christ Lord-Alge men Äter igen handlar det mer om smak. Han har bra balanserade mixar.

Postat

Det Àr flera som producerar musik sjÀlva som hört det hÀr hemma hos mig och dömt ut det.

Varför kommenterar du inte det hĂ€r flera pĂ„stĂ„r: att Ghost vĂ€ljer medvetet att ha dĂ„ligt/amatormĂ€ssigt ljud för att folk Ă€r vana vid det? Fast du kommenterar vĂ€l det indirekt. Det Ă€r vad jag tror i alla fall.

Ghost lÄter vÀl knappast 70-tals-progg iaf.? Det gjorde ju dÀremot Opeth. Jag trodde tom. att det var en gammal inspelning dÄ jag hörde det. Visste inte vad det var, det var poÀngen med att lyssna pÄ det. OkÀnt sÄdÀr.

Det lĂ€r vĂ€l vara fakta att Metallica hade katastrofal produktion pĂ„ St. Anger. i alla fall?

Postat
  On 2019-12-16 at 14:00 sa s-wunderlich:

Det Àr flera som producerar musik sjÀlva som hört det hÀr hemma hos mig och dömt ut det.

Varför kommenterar du inte det hĂ€r flera pĂ„stĂ„r: att Ghost vĂ€ljer medvetet att ha dĂ„ligt/amatormĂ€ssigt ljud för att folk Ă€r vana vid det? Fast du kommenterar vĂ€l det indirekt. Det Ă€r vad jag tror i alla fall.

Ghost lÄter vÀl knappast 70-tals-progg iaf.? Det gjorde ju dÀremot Opeth. Jag trodde tom. att det var en gammal inspelning dÄ jag hörde det. Visste inte vad det var, det var poÀngen med att lyssna pÄ det. OkÀnt sÄdÀr.

Det lĂ€r vĂ€l vara fakta att Metallica hade katastrofal produktion pĂ„ St. Anger. i alla fall?

Expandera  

Jag kommenterar vĂ€l det? Jag hĂ„ller inte med dig om att de vĂ€ljer ett "dĂ„ligt/amatormĂ€ssigt ljud" bara.
Det Àr inte mitt ljud-ideal men jag tycker ÀndÄ det lÄter bra. I alla fall de tvÄ sista plattorna.

De plattorna som lĂ„ter bĂ€st med Metallica Ă€r ju Load/Reload och Garage Inc. De lĂ„ter helt rĂ€tt tycker jag! Och de stĂ„r sig Ă€ven bra idag.  St. Anger fĂ„r vĂ€l ses som nĂ„got form av experiment, den lĂ„ter sĂ„ jĂ€kla illa ja, haha...

Postat

Ok, meningarna gÄr isÀr hÀr. Det Àr la ok. Det var Meloira vi spelade hÀr dÄ.

Trevligt att vi kan enas om St. Anger i alla fall! đŸ‘

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.