Mr.crumar (oregistrerad) Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 Hej! Kanske felforum men ämnet innefattar en hel del byggande:) Det är snart dags att börja med inredningssnickerierna i kontrollrummet efter flytt till nya lokaler... En tanke som poppar upp är att skrota mitt och mångas traditionella tänk kring setupen i rummet. Alltså om jag förklarar, normalt ett mixerbord framför rutan och monitorerna på var sida osv. Det var ett tag sedan Adatarna användes till annat än ledmätare för inspelningsvolym, vi kör uteslutande med hårddisk redigering idag alltså. "Tyvärr" kommer man ju inte ifrån behovet av mixerbordet vid inspelning, dessutom används det mycket vid själva produktionen, smidigt att testmixa & ställa lite lyssningsvolymer, leka med effekter etc. Problemet är att man allt som oftast inte har optimal arbetsställning, vare sig ergonomiskt eller ur lyssningsynpunkt. Det är svårt att hitta en bra lösning med skärmar och tangent bord på/vid mixerbordet... Är det någon som kastat ut den analoga mixern? Möblerat annorlunda, mixern vid sidan kanske? Har ni ni några bra ideer, länkar till inspirerande bilder eller lösningar mottages de tacksamt 😛 Tanken är ju att bygga upp en bra arbetsmiljö där endast preampar & de mest frekvent använda prylarna finns i rack där man mest sitter. Jag har sett en del mysiga setups men man är ju lite nostalgisk... Hur jobbar ni?? 🤪
Demonproducenten Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 så länge monitorerna är placerade så att dom inte ger en skev ljudbild å att du kan sätta dig i rätt lyssningsposition när du behöver så kan du ju lösa resten precis som du vill sett många ställen där mixern står på sidan eller på snedden för att ge plats åt en arbetsyta där du pillar med datorn hänger ju mest på hur du använder mixern - om inte till mixdown i skarpt läge så behöver den knappast stå mitt fram var kreativ
Mr.crumar (oregistrerad) Postat 4 januari 2011 Postat 4 januari 2011 Så klart är det så, så jobbar jag idag... Det är väl bra idéer & lösningar som jag är ute efter. Har kikat på en del studiomöbler men de är ofta groteskt dyra & snygga! En tanke har ju också varit att slippa använda mixern så mycket och har någon enklare form av digitala reglar till mjukvaran... Någon kanske har gjort något liknande, ändrat koncept, eller helt enkelt kastat ut mixern 😮
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.