Jump to content
Annons

Hjälp med externt ljudkort


Percy Nilegård

Recommended Posts

Som rubriken lyder så har jag lite frågor angående externa ljudkort. Jag skulle vilja spela in gitarr och sång. Alltså är jag ute efter ett ljudkort som jag kan koppla in en akustisk gitarr och en mic i. Jag besökte musikbörsen idag och där sa de att jag måste ha ett ljudkort med inbyggd preamp för att jag ska kunna koppla in en mic.

Jag hade tänkt köpa detta: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=958667&artno=229037

Men det ljudkortet hade alltså ingen inbyggd preamp och därför var det inget att ha, om man nu inte köpte till någonting som jag inte minns vad det hette.

Sen kollade jag lite på deras hemsida och såg ett annat ljudkort som verkar bra.

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=956622&artno=219075

Tror ni att det räcker med att köpa ett sådant? Det står ju i och för sig ingenting om någon preamp där men det kanske inte behöver vara inbyggt, eller vad tror ni?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns i vanlig ordning miljoner trådar om detta, exempelvis enligt nedan:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10781&st=0

Annars kan/bör du kolla igenom thomanns utbud. Finns antagligen ingen här på forumet

som inte köpt därifrån. Du verkar sitta på en tight budget - så möjligen...:

http://www.thomann.de/se/alesis_io2.htm ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns i vanlig ordning miljoner trådar om detta, exempelvis enligt nedan:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10781&st=0

Annars kan/bör du kolla igenom thomanns utbud. Finns antagligen ingen här på forumet

som inte köpt därifrån. Du verkar sitta på en tight budget - så möjligen...:

http://www.thomann.de/se/alesis_io2.htm ?

Det enda jag egentligen oroar mig för är det här med inbyggd preamp. Är det ett måste om man ska koppla in mikrofon och gitarr och spela in? Eller skulle det räcka att bara köpa ett externt ljudkort och köra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag egentligen oroar mig för är det här med inbyggd preamp. Är det ett måste om man ska koppla in mikrofon och gitarr och spela in? Eller skulle det räcka att bara köpa ett externt ljudkort och köra?

Om du ska koppla in en mick, så måste du ha inbyggd preamp (med 48V fantommatning om du ska köra med kondensatormikrofon) i ljudkortet - eller en extern preamp som du kopplar in på en lineingång på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska koppla in en mick, så måste du ha inbyggd preamp (med 48V fantommatning om du ska köra med kondensatormikrofon) i ljudkortet - eller en extern preamp som du kopplar in på en lineingång på ljudkortet.

Tack för svaret. Antar att jag får köpa ett ljudkort med inbyggd preamp då. Kör för övrigt med en dynamisk mikrofon. En kondensatormikrofon kanske hade varit bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden för att inte skräpa ner.

Jag är ute efter ett externt ljudkort i prisklass runt 1500-300. (gör självklart inget om det är billigare)

jag behöver i nuläget:

1 sång in.

1-2 gitarr/bas in.

midi in/ut.

och analog in.

Skulle vara bra om ja kunde koppla mina studio monitors till den med.

Eftersom jag är okunnig skulle de var bra om ni kunde hjälpa mig med att hitta ett passande.

Kommer bara spela in 1 at the time.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna lite mer 🙂

Firewire/USB?

PC/MAC?

Jag kommer nog köra PC.

Firewire/USB är en klurig fråga. Som jag förstått så är ju firewire bättre. Men jag vet inte om det är någon större skillnad på den nivån jag kommer använda sakerna.

Men det är vell lika bra att köpa ett FW från början eller vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

M audio fast track pro är allt ni behöver, fhantompower, preamps... Trs balanserade outputs för studio monitorer,

Kostar runt 1400 kr på thoomann, även musikbörsen har den, rekomenderas...

Link to comment
Dela på andra sajter

M audio fast track pro är allt ni behöver, fhantompower, preamps... Trs balanserade outputs för studio monitorer,

Kostar runt 1400 kr på thoomann, även musikbörsen har den, rekomenderas...

När jag kollar på den ser den bra ut, på alla sätt och vis.

Men detta är en usb-are. Killen innan länkade och där rekommenderade dom att avstå usb, så gott som det går om man kan.

Finns det någon motsvarande Fast track pro, fast FW?

Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

Inget fel på usb, o just det kortet är väldigt populärt, ser ingen anledning till varför man ska välja ett firewire kort istället mer änn att usb portarna på datorn är överfulla, o då handlar man bara in en usb hub, kör själv med 3 usb hubbar på datorn o allt funkar klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning att köra med Firewire istället för USB, är att Firewire har DMA och alltså skickar data direkt när det finns något att skicka, medan USB är ett "dumt" interface, som väntar med att skicka data tills datorn skickar en förfrågan om ny data - alltså mer kommunikation för att få fram samma data. Det gör att USB alltid belastar datorn lite mer än Firewire, vilket i sin tur leder till att man med Firewire kan få lägre latency och hantera fler samtidiga I/O. RME är ännu så länge ensamma om en förbättrad USB-hantering, så med deras USB-ljudkort kommer man närmare Firewire än med andra tillverkare, men bäst prestanda får man alltid med interna kort, på PCI/PCIe-platserna, så till en stationär dator skulle jag i första hand välja ett internt kort, om inte tanken är att man ska använda samma ljudkort både till den stationära och en bärbar.

Som redan har nämnts, så fungerar USB ändå mycket bra, så man är numera långt ifrån de stora begränsningarna med USB1 (som faktiskt under vissa förutsättningar kan ge lägre latency än USB2, men som i princip inte klarar mer än stereo in/ut...), så de flesta klarar sig säkert utmärkt med USB också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...