Elephanttea Postat 22 december 2010 Dela Postat 22 december 2010 Ur Grieg's andra violin sonata, tredje ackordet... stycket går i g moll... först kommer det två g-moll, och sen det här: från basen och uppåt: C - G - A - Eb -F# - D (sista tonen, D, i melodin, upplöses till C så småningom...). Den känns som subdominant... tacksam för all hjälp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rampant Postat 22 december 2010 Dela Postat 22 december 2010 Hm, vad är det du vill förstå? Vad ackordet heter eller,,,? Du har ju listat ut vad tonerna heter. Det verkar vara ett dim-ackord. Antagligen C-dim. Ett dimackord innebär att den tredje och femte tonen i durskalan (do-re-mi,,,) sänks ett halvt tonsteg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elephanttea Postat 22 december 2010 Trådstartare Dela Postat 22 december 2010 Hm, vad är det du vill förstå? Vad ackordet heter eller,,,? Du har ju listat ut vad tonerna heter. Det verkar vara ett dim-ackord. Antagligen C-dim. Ett dimackord innebär att den tredje och femte tonen i durskalan (do-re-mi,,,) sänks ett halvt tonsteg. ja, funktionen snarare, och även vad den heter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 22 december 2010 Dela Postat 22 december 2010 ja, funktionen snarare, och även vad den heter... logic säger cm6/9/#11 i funktionsanalys är inte färgningarna så viktiga utan funktionen och då är subdominant riktigt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elephanttea Postat 22 december 2010 Trådstartare Dela Postat 22 december 2010 logic säger cm6/9/#11 i funktionsanalys är inte färgningarna så viktiga utan funktionen och då är subdominant riktigt ja, jag fattar att det 'r en subdominant... men vilken, vad den heter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 22 december 2010 Dela Postat 22 december 2010 ja, jag fattar att det 'r en subdominant... men vilken, vad den heter... det är så länge sedan jag höll på med sånt här:( men kanske en subdominantkvintsext eller vad menar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elephanttea Postat 22 december 2010 Trådstartare Dela Postat 22 december 2010 det är så länge sedan jag höll på med sånt här:( men kanske en subdominantkvintsext eller vad menar du? det skulle förklara A, och D är nog bara en övergångston till C, alltså subdominantens grundton. Men F#, då? finns det ingen subdominant som innehåller överstigande kvart? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 22 december 2010 Dela Postat 22 december 2010 det skulle förklara A, och D är nog bara en övergångston till C, alltså subdominantens grundton. Men F#, då? finns det ingen subdominant som innehåller överstigande kvart? en subdominant kan ju innehålla vilka färgningar som helst och det är fortfarande bara en subdominant Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Germer Postat 22 december 2010 Dela Postat 22 december 2010 Det måste vara ett dimackord med en ledton. Dim-ackorden är ju så finurliga att det bara finns 4 styckn egentligen. De heter olika men innehåller samma toner. Vilket ackord kommer efter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 22 december 2010 Dela Postat 22 december 2010 (redigerat) Det måste vara ett dimackord med en ledton. Dim-ackorden är ju så finurliga att det bara finns 4 styckn egentligen. De heter olika men innehåller samma toner. Vilket ackord kommer efter? nej ett dimackord kan det inte vara även om 4 av tonerna skulle kunna ingå i ett dimackord Edit: det är i gmoll så dominanten är ju D och ett dimackord är ju utan grundton (ofullständig dominant) och sen finns det bara tre olika dimackord egentligen Redigerat 22 december 2010 av spass Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elephanttea Postat 22 december 2010 Trådstartare Dela Postat 22 december 2010 Det måste vara ett dimackord med en ledton. Dim-ackorden är ju så finurliga att det bara finns 4 styckn egentligen. De heter olika men innehåller samma toner. Vilket ackord kommer efter? nej, det är en subdominant, frågan är vad den heter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elephanttea Postat 22 december 2010 Trådstartare Dela Postat 22 december 2010 en subdominant kan ju innehålla vilka färgningar som helst och det är fortfarande bara en subdominant ja, jag vet att det är en subdominant... men det finns olika beteckningar (tänk, du sa det själv, "subdominantkvintsext", "neapolitanskt sextackord", osv...) vad heter DEN HÄR subdominanten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 22 december 2010 Dela Postat 22 december 2010 ja, jag vet att det är en subdominant... men det finns olika beteckningar (tänk, du sa det själv, "subdominantkvintsext", "neapolitanskt sextackord", osv...) vad heter DEN HÄR subdominanten? neapolitanare finns ju också men det är det inte här tror aldrig jag hör om några andra så här är det isåfall en subdominantkvintsext Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Horras Postat 22 december 2010 Dela Postat 22 december 2010 Sub. moll 6/9(#11) eller IV-6/9(#11). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elephanttea Postat 23 december 2010 Trådstartare Dela Postat 23 december 2010 Sub. moll 6/9(#11) eller IV-6/9(#11). 9an blir C så småningom, så den bortser jag ifrån. Det är alltså någon subdominant kvintsext med tillagd överstigande kvart... grejen är att jagkommer ihåg att vi gick igenom det här ackordet, men jag minns inte vad man kallade den för... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Germer Postat 23 december 2010 Dela Postat 23 december 2010 (redigerat) Kan det inte vara ett typ D13-9/C? Det leder ju ändå vidare till Gm. Redigerat 23 december 2010 av Germer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Horras Postat 2 januari 2011 Dela Postat 2 januari 2011 Kan det inte vara ett typ D13-9/C? Det leder ju ändå vidare till Gm. Det låter mer logiskt! Förutom att 13 i D-ackordet inte är med. Så då skulle det väl bli D(-9)/C? Känns mer "rätt" i klassisk musik än den där subdominantgrejen vi pratade om innan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.