Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är sugen på att spela in lite rap, har ingen utrustning än och är väldigt ny inom ämnet. Mick är ju ganska givet att man behöver, vet väl ungefär att det existerar mixers, preamps, ljudkort mm men så mycket mer vet jag inte. 😳 Någon som kan förklara och kanske reda ut dom på ett lättförståligt sätt? 😛 Vad skulle ni satsa på för utrustning? Väldigt tacksam för svar! :rolleyes:😉

Annons
Waltzberger (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vet att ett par kommer skriva (så också jag), att det finns tusen trådar på ämnet.

Så det ger mer än man tror att söka 🙂

Vem vet, kanske hittar du ditt lilla "kit" i någon annans tråd.

Är tanken att göra allt från inspelning till mix och slutproduktion är väl en hyffsad dator ett måste.

Sen ett ljudkort (PCI lr Extern efter smak) finns ju bra kort med USB/1394.

Ska du köra med stormembranarmick så är en mickpreamp med Fantommatning (+48V) en fördel, detta finns även mer eller mindre bra inbyggda i vissa ljudkort men en bra extern preamp för småländska pengar är typ Art Tube MP (finns på thomann för ett par hundra kr).

En hyffsad mick får du för runt 1000-1500kr (Typ Studio Project B1, Röde NT1a eller sE electronic X1)

Sen är det väl att skaffa ett schysst DAW (Cubase, Logic, Ableton.. finns en uppsjö i alla möjliga prisklasser som kan mer eller mindre avancerade funktioner)

Jag kan själv rekommendera Samplitude. 10SE följde med gratis till ett nummer för inte så länge sen. Har du tur kanske det går att köpa den tidningen i webshopen. Annars kan du få min. Om det går föra över registreringen på något sätt.

Men som sagt. Sök gärna lite. Många svar finns 🙂

Lycka till!

Redigerat av babylondays
Postat

Jag är sugen på att spela in lite rap, har ingen utrustning än och är väldigt ny inom ämnet. Mick är ju ganska givet att man behöver, vet väl ungefär att det existerar mixers, preamps, ljudkort mm men så mycket mer vet jag inte. 😳 Någon som kan förklara och kanske reda ut dom på ett lättförståligt sätt? 😛 Vad skulle ni satsa på för utrustning? Väldigt tacksam för svar! :rolleyes:😉

Köp inte på dig för mycket utrustning direkt. Man kommer väldigt långt med datorns inbyggda ljudkort, har kompisar som spelat in skivor på hyfsat hög nivå (har för mig att en sålde runt 5000 ex) på gamla soundblaster-ljudkort. Kan dock vara bra att ladda ner lite vassare drivrutiner till datorns ljudkort än de som följer med. Asio4all är gratis och funkar mycket bra.

Likadant med mick, rota runt där hemma och se om du inte hittar någon mick? Ofta får man ju med någon enklare variant när man köper datorn. Hittar du ingen så köp en billig på t ex Clas Ohlson för hundralappen (t ex: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145720011 ), eventuellt med en lite plugg som gör att mikrofonkontakten passar i datorns mick-ingång, ca 20 kr till.

Sen är det då vad du ska välja för inspelningsprogram... Kan du få en enklare version av något som babylonsdays tipsade så är det ju bara att köra på det. En del hävdar att vissa program är lättare att lära sig än andra, men jag är tveksam. Alla de stora som finns nu, Cubase, Logic, ProTools, Sonar, Samplitude o s v är ganska lika. Sen finns det väl program som är vassare på vissa saker (Abelton Live anses t ex vara bättre på att hantera loopar, och ProTools stoltserade länge med bra redigering av ljudfiler), men de flesta funktioner finns i de flesta program.

När du sen börjar få lite grepp om vad det är du gör och vad du vill göra, så kan man uppgradera, prova andra prylar och så.

Men du kommer garanterat ha lika kul i början även med riktigt enkla prylar, som om du investerade tio tusentals kronor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.