Jump to content
Annons

Tips på ljudkort med många ingångar och få preamps


Wix

Recommended Posts

Hej!

Har sökt lite i forumet, men inte hittat någon tråd som givit mig svar på de frågor jag har. Eller rättare sagt har hittat för mycket svar och tips, och önskar därför individuella/personliga tips till just mig, utefter mina förutsättningar och behov:)

Saken är den att jag ska köpa nytt ljudkort,då mitt nuvarande har börjat glappa lite i vissa kontakter. Någonting som jag också är nyfiken på är om man ska satsa på ett firewire- eller usb-ljudkort?

Mina kriterier är:

- Prisklass: 2000-4000kr.

- Minst 4 ingångar (helst 6 st), som inte är mickpreamps.

- Midiigång

- Måste vara kompatibelt med 32-bitars operativsystem, men ska även vara kompatibelt med 64-bitars operativsystem (Windows 7)

Mina förutsättningar är:

Pc: Windows xp 32 bitar, med Usb 2 och firewire

Ljudkort: Hercules 16/12

Preamp: Dbx silver 386

Mick: Neumann tlm 102

Tackar för svar!

Mvh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Adda (oregistrerad)

Hej,

Jag har samma problem. Jag har letat efter ett ljudkort med 4-8 ingångar i säkert ett halvår. Jag har sökt på internet och frågat i musikaffärer. Jag har en mixer (Behringer XENYX 1204FX) och behöver lajna dess fem utgångar (Main Mix, Alt 3-4 samt en monitorutgång) till datorn för att få fem simultana kanaler. Det smidigaste är förstås ett ljudkort med USB eller FireWire.

Till skillnad från mig har du en PC. Då skulle jag kunna nämna M-Audios Delta-serie, som är PCI-baserad. Till exempel har du 1010LT. Den har åtta in/ut, MIDI, ska fixa 64 bitar och kostar två knappa tusenlappar.

Annars är dessa värda att titta närmare på:

1. M-Audio Fast Track Ultra: sex in/ut, två inserts, två hörlursuttag, MIDI, USB samt två mickpreampar. Kostar drygt 3 000.

2. M-Audio ProFire 610: fyra in/åtta ut, två hörlursuttag, MIDI, FIreWire och två mickpreampar. Pris: drygt 3 000 kronor.

3. Presonus FireStudio Mobile: åtta in/två ut, MIDI, konfigurering via mjukvarumixer, FireWire och två mickpreampar. Kostar 3 000. Liten rackare som fick "Studio rekommenderar" i andra numret i år.

4. Focusrite Saffire Pro 24: fyra in/sex ut, två hörlursuttag, MIDI, FIreWire och två mickpreampar. Pris: 3 000 kronor.

5. Focusrite Saffire Pro 14: fyra in/ut, MIDI, FIreWire och två mickpreampar.

Priserna kommer från Musikbörsen under julen och x in/x ut avser linjeingångar. Själv blev jag lite lurad då jag önskade mig, och fick, en Fast Track Pro i julklapp. Det står 4 x 4 på kartongen men har dock bara två analoga ingångar. Därför ger jag dig ett tips: sök på bilder med ljudkortets fram- och baksida. Då ser vad som verkligen finns - och inte finns.

Hoppas något av detta passar. Själv lutar det åt Fast Track eller FireStudio.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej!

Mitt ljudkort har gått sönder och jag behöver ett nytt:( Hade varit supertacksam för en massa tips på bra ljudkort i prisklassen kring 8.000 kr. Mina kriterier är att det ska finnas minst 4 ingångar som inte är mickpreamps, utan ingångar som färgar ljudet minimalt. (Mickpreamps på ljudkortet är jag egentligen inte intresserade utav.) Jag har en pc, men den har även firewire.

Vilket ljudkort ska man egentligen ha? Och vad är det egentligen man betalar för när man köper ett dyrare ljudkort, är det för mickpreampsen på dem eller vad mer är det?

Tackar för svar på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...