Jump to content
Annons

Hjälp en nybörjare med inköp av ljudkort&mikrofon


musikfantast

Recommended Posts

Är ny på forumet men hoppas jag ändå har hamnat i rätt forum. Jag vet att det finns liknande trådar som jag också tittat i och försökt förstå,men vissa frågor dyker ändå upp när man är ny på detta som blir oklara.

Jag vill spela in akustisk gitarr samt sång.Min budget ligger runt 3000 kr.

Har stationär dator som är hyffsat bra med Intel Core Duo 2,94 Ghz samt 4Gb ram(vista).

Jag har inget "uttag" på gitarren så jag kan koppla den till ljudkortet,men har läst att det går lika bra med att spela in gitarren med mic.

Jag har också förstått att det går lika bra att spela in separat sång&gitarr vilket jag vill göra.

Så det jag behöver är ett externt ljudkort(usb),en kondensatormikrofon stativ och puffskydd samt XLR-kabel.

Jag har tittat på detta ljudkort som jag tror ska passa mig?Min länk vad säger ni.

Skulle denna mic som jag kollat in funka Min länk

Så micen och ljudkortet jag hänvisat till ovan är det jag helst vill köpa ifall det går. Mina andra funderingar är följande.

- Spelar det någon roll vilken XLR kabel man väljer(om jag ens behöver det).

-(Viktigast)Kommer det bli problem med drivrutiner för ljudkortet som jag nämnt ovan el liknande tex latency.

- Blir detta ett bra alternativ att spela in akustisk gitarr samt sång.

- Puffskydd spelar väl inte så stor roll.

- Vilka andra alternativ har ni-har läst att ett dåligt ljudkort kan minska kvaliten på micen? Är det så i mitt fall.

Så det jag behöver veta är om jag är på rätt väg angående mina inköp samt svar på ovanstående frågor.

Detta är i princip vad jag behöver veta för att göra mina inköp? 🙂

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

- Spelar det någon roll vilken XLR kabel man väljer(om jag ens behöver det).

Det spelar ingen roll vilken kabel du väljer. Vissa kanske hävdar att du ska ha guld eller whatever i varenda sladd du använder men de har fel. 😛

-(Viktigast)Kommer det bli problem med drivrutiner för ljudkortet som jag nämnt ovan el liknande tex latency.

Om du bara installerar rätt drivrutinger så kommer du inte att få problem med latency med det ljudkortet.

- Blir detta ett bra alternativ att spela in akustisk gitarr samt sång.

Ja, men inte om du ska spela in samtidigt som du sa. Att micka gitarr låter bättre än att lina tycker jag. Förutsatt att akustiken inte är totalt kaos.

- Puffskydd spelar väl inte så stor roll.

Jo. Sjung aldrig utan puffskydd. Du kommer att få med så mycket skräp som inte går att få bort.

- Vilka andra alternativ har ni-har läst att ett dåligt ljudkort kan minska kvaliten på micen? Är det så i mitt fall.

Olika preamps (du har en i ljudkortet) låter olika, men källan till ljudet och akustiken är viktigare så skit i superpreamps om du inte har en superstudio att använda dem i.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Vad menas med att micen har -10 db pad och Lowcut-filter? Är det några speciella inställningar man ska tänka på annars?

Undrar också vad som skiljer ljudkortet jag länkat till innan med till exempel detta som endast kostar 100kr mer.

Min länk

Denna kostar 400 mer men verkar ha mycket fler funktioner.Min länk

så vad är skillnaderna?Får man mycket mer för bara några hundralappar etc.

Står allt man behöver veta i manualerna man får med eller har du tips på nån nybörjarbok för inspelning?

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tänkte bara nämna att det är bra att ha två mikrofoningångar på ljudkortet om du vill spela in gitarr och sång samtidigt 🙂 Fast då behöver du ju två mikrofoner också förstås... Bara så du tänker på det.

Annars verkar du ju sjukt påläst för att vara ny på detta. Plus i kanten 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

Köpte själv min första setup för en hemmastudio för ett litet tag sen. Köpte EMU-Tracker Pre pga att det tycktes fyllt av kvalité och hade två ingångar(planerar köpa nån mer mic senare). Till det blev det en Studio Projects B1 för att kunna spela in sång och akustisk gitarr främst men även elgitarr.

Kan ju säga att jag är väldigt nöjd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

- Spelar det någon roll vilken XLR kabel man väljer(om jag ens behöver det).

Vilken du väljer Är i princip skitsamma. men jag har själv märkt att dyrare lever längre.

-(Viktigast)Kommer det bli problem med drivrutiner för ljudkortet som jag nämnt ovan el liknande tex latency.

Nej inte om du har rätt drivrutin om har rätt inställningar på M-audios kontrollpanel.

- Blir detta ett bra alternativ att spela in akustisk gitarr samt sång.

Japp

- Puffskydd spelar väl inte så stor roll.

JO!!

- Vilka andra alternativ har ni-har läst att ett dåligt ljudkort kan minska kvaliten på micen? Är det så i mitt fall.

Själv skulle jag satsa på:

Min länk

Och ett stativ och ett puffskydd. där har du så du klarar dig långt om länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder själv X1an och tycker att den fungerar alldeles utmärkt! Den jämfördes i Studio (tidningen) med en Nuemann U87 som kostar upp mot 20 000. Neumannen var lite bättre, men bara lite, vilket säger en hel del tycker jag! men såklart är det ju smaksak vad man själv tycker. jag har faktiskt aldrig testat Studio Projects B1, men det verkar vara den största konkurrenten till X1an. Men som sagt rekommenderar varmt Se Electronics X1!🙂

En sak du bör tänka på är vilket inspelningsprogram du får med ljudkortet om du inte redan har ett? Om man inte vill ha inspelningsprogrammet som följer med är det ju ingen som tvingar dig att installera det, men det är ju alltid bra om man kan få med det man ändå tänkte köpa/tanka annars

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser ut att ha koll.

Några tips:

Om du äger stationär dator så är ju ett internt ljudkort att föredra - det har betyldigt bettre latency och tar mindre systemresurser.

Jag har haft detta Ljudkort länge - billigt och BRA!

Micken behöver ju ström i form av fantommatning (finns ej på kortet.

Jag rekommenderar starkt att skaffa en liten mixer (med inbyggda mic-förstärkare).

Kan tyckas onödigt i början, men det är bra att ha möjligheter att växa i. Främst för fler mikrofoner - men hittar du nån rolig hårdvarueffekt på Blocket, eller en synth, trummaskin eller vad som helt är det bara att koppla in.

Puffskydd av något slag behöver du när du sjunger - (det går ju att tillverka själv med ståltråd och en damstrumpa) - men micken är ganska känslig så resultatet blir klart bättre med puffskydd.

- Vilka andra alternativ har ni-har läst att ett dåligt ljudkort kan minska kvaliten på micen? Är det så i mitt fall.

Mikrofonförstärkarna spelar stor roll för hur micken låter (många hävdar att förstärkaren är viktigare än micken). Regeln är väl ungefär att du får den kvalitet du betalar för - men jag tror inte det är något du ska satsa pengar på just nu. Du kan alltid köpa en separat mikrofonförstärkare senare och antingen koppla direkt till ljudkortet - eller till mixern om du har en sådan.

Redigerat av Steelham
Link to comment
Dela på andra sajter

-Vad menas med att micen har -10 db pad och Lowcut-filter? Är det några speciella inställningar man ska tänka på annars?

Det betyder att man kan anpassa volymen på micken beroende på hur känslig ingången är som man kopplar micken till (sänka volymen med 10 db) tror inte det är något du behöver.

Lowcut-filter tar bort alla frekvenser under ett bestämt värde (tex 80 Hz) detta är bra för att få bort brumm och andra oönskade bakgrundsljud när du sjunger. Det är heller inget som är nödvändigt eftersom alla inspelningsprogram har denna funktion, så du kan lägga till den när sångspåret är klart.

Undrar också vad som skiljer ljudkortet jag länkat till innan med till exempel detta ...

så vad är skillnaderna?Får man mycket mer för bara några hundralappar etc.

Skillnaderna är främst antalet in/ut gångar. Jag tycker inte du ska välja det första eftersom det bara har en mickrofoningång. Så fort du vill ha två mickar måste du köpa nytt...

På kortet jag tipsat om: Ljudkort Finns två in och två ut - men hakar du på en mixer (vilket du bör göra på det kortet) kan du ha massor av saker kopplade dit samtidigt. Du kan dock bara spela in två separata kanaler samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så har tittat igenom vad ni skrivit,läst vidare på internet osv.

Du ser ut att ha koll.

Några tips:

Om du äger stationär dator så är ju ett internt ljudkort att föredra - det har betyldigt bettre latency och tar mindre systemresurser.

Jag är som sagt ganska noob på detta,då jag nyss började intressera mig för musikproduktion och allt därtill. Så med tanke på detta, och att jag endast ska spela in akustisk gitarr&sång till att börja med så vill jag inte ge mig in på att försöka installera ett internt ljudkort,än så länge. USB 2.0 ska ändå funka bra som jag förstått det hela så håller mig helst till det.

Mixer har man främst för att få en balans på olika ljudkällor styrka&svaghet,finns inte den funktionen på redigeringsprogrammet (menar tex cubase,protools) man får med ljudkortet.Det känns som man först måste kunna bemästra en mixer för att göra professionella recordings.,och blir därmed onödigt för mig att köpa nu som du sa.

Jag har tittat på mikrofonerna och det verkar som sE X1 är den bättre.

Skillnaderna är främst antalet in/ut gångar. Jag tycker inte du ska välja det första eftersom det bara har en mickrofoningång. Så fort du vill ha två mickar måste du köpa nytt...

Jag tänkte på detta och kom på att jag gärna har en extra ingång i ljudkortet för Midi-keyboard/piano(inte 100 vad det heter) vilket kan vara bra att ha i framtiden.

Så problemet nu är bara vilket ljudkort jag ska välja. Detta Min länkhar bara en ingång för mic vilket jag också bara behöver då jag kommer spela in spåren separat+ att den har 48 phantom power.

- är att den har ingen extra mic/instrumentingång.

Så det jag behöver är ett usb 2.0 ljudkort med integrerad preamp i ljudkortet,48 för micen,+ en extra instrumentingång,om jag förstår det rätt. Vad har du/ni för tips.? Som självklart går ihop med se x1 micen.?

Annars kör jag antingen på ljudkortet o micen jag tänkte från början,då det verkar funka eller letar vidare och återkommer.

Sen undrar jag också hur man själv kan lära sig mera om musikproduktion,angående mixning mikrofonteknik etc, Går man en musikproduktionskurs eller har ni bra tips som länkar och böcker.?

Försöker bara förstå det hela bättre så om något jag skrivit är oklart är det bara o fråga:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har själv kört med ett kort med två fantommatningar och jag skulle inte köpa ett utan, se http://www.roland.com/products/en/FA-66/ jag är helnöjd med detta, stabilt och robust. Alltid funkat för mig utan strul en enda gång. När jag skall byta upp mig blir det ett med 8 fantom in. Har även två SE X1 mickar. Funkar bra. Men bara du har ett kort med fantommatning så skall ju alla kondensatormickar funka.

Även bra att ha ett externkort, så du kan köra på fler datorer om du skulle vilja, typ en stationär hemma, å en bärbar på landet..etc

Ja en mixer kan du ha till men det ser jag som helt onödigt i de flesta fall och ja, du har ju en mixer i inspelningsprogramet, där du kan spela massa kanaler, beror på vilket prog du har och version mm.

1) Lär dig programet du kör med bra.

2) Viktigaste att du får ljudet bra in, med lagom nivå och utan dist och en massa biljud som du inte vill ha. Bra att ha tex en liten madrass som går att vika, typ på mitten. Som du ställer bakom micken som ett V när du sjunger, även bra när du spelar in git för att få bort refflektionr från rummet mm. OCH kondensatormickar är väldigt känsliga så det är viktigt att bakrundsljudet inte spelas in, typ bilar, grannar mm :-)

3) köp studios tidning om mix & inspelning finns nog kvar, jag kollar i den typ 2 gånger i veckan... bra att ha som uppslagsbok åxå ... annars hittar du massa på nätet. Här själv gått kurser, läst böcker men nätet är bäst, typ mikrofoner = http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon - lätt å hitta åxå :-)

Rock on

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner att jag definitivt fått bättre koll nu,dock så har jag nog inget firewire uttag på datorn ifall det skulle bli aktuellt.Ifall det inte är 1394 uttaget?

Så jag bara kollar nu på vilket usb-ljukort jag ska välja. Fortsätt gärna o tipsa:)

Kom ihåg att kolla tidigare inlägg för att se vad ljudkortet ska ha för egenskaper samt att det har drivrutiner för vista.

Vet inte om detta hör till på denna avdelning men jag undrar hur gör man för att få till en jämn volym på en låt man spelat in?. Alltså så det inte låter för starkt och för svagt på vissa ställen Finns det någon knapp,är det mixing ?. Är inte riktigt säker på vad det heter hoppas ni förstår:)

Redigerat av musikfantast
Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall nån fortfarande är inne här så har jag bestämt mig för att köpa se x1 an och det bästa alternativet jag ser just nu M-audio fast track pro

Min länk.

Då man hör att windows vista ska suga när det kommer till musikproduktion så undrar jag detta.

Mac/PC compatible (PC requires WinXP SP2).Detta står om ni klickar på länken.

Kommer det funka på min dator? Har nån av er använt ljudkortet problemfritt med en vista?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner att jag definitivt fått bättre koll nu,dock så har jag nog inget firewire uttag på datorn ifall det skulle bli aktuellt.Ifall det inte är 1394 uttaget?

:rolleyes: Du se internet, är inte bara en fluga kolla in http://sv.wikipedia.org/wiki/Firewire

De viktigaste är att du kommer igång, och som med allt annat övning ger färdighet, dvs i början kommer det kanske inte

låta superbra, men de e bara å köra på, det blir bättre och bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara vara helt säker med risk för att låta efterbliven 😛 .,är detta firewire-uttag i min dator?

Bra o veta ifall jag köper detta framför usb? Firewire ljudkort har väl samma princip som usb,man kopplar in i uttaget och installerar.Det blir väl inget pillande internt i burken? 😕

Jag förstår självklart att det är skillnad med hastighet etc,men just att det är samma sak när man kopplar in.

(Rekommendera gärna kort ni själva har använt och tycker är bra=)

post-27287-0-15733900-1293019507_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tittat runt men hittar inget firewire-kort som matchar mina krav för 1500,som verkar bra?

Kan detta stämma?

Är det firewire-uttag jag har på bilderna? Någon som vet? 😉

Men det ska väl inte vara en jätteskillnad mellan usb och firewire?

Redigerat av musikfantast
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...