Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena jag har en inte så liten fråga om bas (frekvens) mixning

För att ni ska föstå vad jag behöver för hjälp ska jag försöka sammanfatta så kort som möjligt vad jag vill uppnå. Jag är hyffsat erfaren ljudtekniker när det gäller enkla grejjer som konferens teknik och mindre band (2 mon system och typ 3 mickar trummor) men nu är det så att jag ska göra ett lite större gig och behöver lite hjälp med bas- (återigen frekvens) mixning. Min fråga är i stora drag: Hur ska jag mixa trummorna så att inte basregistret blir så jävla grötigt? Hur ska jag eq:a elbasen kontra puckor,kagge etc så att jag får fram attacken och ton hos dessa men samtidigt en jämn och fin elbasklang? Jag kommer använda ett Presonus Studio Live 24 4 2 bord samt en riktigt bra nexo rigg. Detta är alltså live teknik det handlar om och inte studio mixning.

Tack som fan för svar.

Redigerat av Kickassalot
Annons
Postat

Nu har jag ingen erfarenhet av livemixning men jag går på min Intuition och säger att jag tycker du ska highpassa precis allt utom möjligtvis bas och baskagge vid ~100 eller mer. Har varit på allt för många smågig där det bara låter skit för att basen suger upp precis allt. Tänk även på att det är för publiken det ska låta bra, och inte för dig på mixposition. gå ut i publiken och lyssna hur det låter om du kan. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.