metallica96 Postat 19 december 2010 Postat 19 december 2010 tjabba! vad mĂ„ste man ha för grejor för att koppla gitarren till datorn? helst nĂ„got som funkar med guitar pro 6 ocksĂ„đ Ă€r det möjligt att man spelar och sĂ„ stĂ„r det vad man spelar i Gp6?
TimB Postat 19 december 2010 Postat 19 december 2010 Om du vill att det du spelar pĂ„ gitarren omvandlas till midi sĂ„ mĂ„ste du ha en midi-mick Och med koppla gitarren till datorn antar jag att du menar att du vill ha nĂ„gon som ger ljud ur t.ex guitar rig/amp farm/amplitube o.s.v.? DĂ„ behöver du ett ljudkort, helst med Hi-Z-ingĂ„ng för att ta gitarrsignalen đ
Raoul Collet (oregistrerad) Postat 19 december 2010 Postat 19 december 2010 Om du har en mac behöver du endast en teleadapter 6,3-3,5mm och en 3,5mm ljudkabel som du kopplar in i ljudingÄngen pÄ datorn, sedan kan du anvÀnda garageband's förstÀrkarsimulator.
hwasser Postat 19 december 2010 Postat 19 december 2010 (redigerat) och om du har PC (windows/linux) sÄ kan dÄ göra som ovanstÄende fast anvÀnda ett gitarrstÀrkar program, finns flera st som Àr gratis. Fast om man inte har ett riktigt ASIO-stött ljudkort sÄ blir det nog en jÀvla fördröjning i ljudet. Redigerat 19 december 2010 av hwasser
metallica96 Postat 19 december 2010 TrĂ„dstartare Postat 19 december 2010 och om du har PC (windows/linux) sĂ„ kan dĂ„ göra som ovanstĂ„ende fast anvĂ€nda ett gitarrstĂ€rkar program, finns flera st som Ă€r gratis. Fast om man inte har ett riktigt ASIO-stött ljudkort sĂ„ blir det nog en jĂ€vla fördröjning i ljudet. okej, jag har pc, har du nĂ„ tips pĂ„ gitarrstĂ€rkar program dĂ„?đ
TimB Postat 19 december 2010 Postat 19 december 2010 Guitar rig 4 och Amplitube 3 Ă€r dom vanligaste đ Amplitubes emuleringar tycker jag lĂ„ter lite bĂ€ttre och man har fler valmöjligheter men dessa program ligger runt 2-3000 kr men jag vet inte vilken prisklass du tĂ€nkte dig?
metallica96 Postat 20 december 2010 TrĂ„dstartare Postat 20 december 2010 Guitar rig 4 och Amplitube 3 Ă€r dom vanligaste đ Amplitubes emuleringar tycker jag lĂ„ter lite bĂ€ttre och man har fler valmöjligheter men dessa program ligger runt 2-3000 kr men jag vet inte vilken prisklass du tĂ€nkte dig? har nog inte riktigt sĂ„ mycket pengar:P men Ă€r de typ som guitar pro, för fattade inte riktigt vad det var?đ
JJRockford Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 Ta en vanlig telesladd, koppla in den i datorns mickingÄng med hjÀlp av en plugg som gör om stor telekontakt till liten. Kostar ca 20 kr pÄ t ex Clas Ohlson. Ladda ner Asio4all-drivrutinerna dÀr du hittar dom. Dom Àr gratis och passar till i princip alla ljudkort. Det finns Àven Àven bra gratis gitarr-emuleringar, du behöver inte köpa nÄgra dyra program. Mina gratis-favoriter Àr Simulanalog och Juicy77 Dessa program Àr insticksprogram som man anvÀnder i nÄgot inspelningsprogram som stödjer VST-formatet för insticksprogram (plugins/pluggar). Dom emulerar en uppmickad gitarrförstÀrkare, plus eventuellt tillhörande stompboxar. D v s, istÀllet för att du mickar upp en riktig gitarrförstÀrkare och spelar in ljudet frÄn micken framför högtalar-lÄdan, sÄ rÀknar programmet ut hur det ljudet borde lÄta. GuitarPro har jag inte anvÀnt och vet inte hur det fungerar. 1
TimB Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 har nog inte riktigt sĂ„ mycket pengar:P men Ă€r de typ som guitar pro, för fattade inte riktigt vad det var?đ Annars finns det Ampfarm eller en liten pod om man vill ha ett bra ljud och inte spendera mycket pengar! Guitar Pro Ă€r ju för komposition och uppspelning/redigering av midi, inte nĂ„got som anvĂ€nds vid inspelning. TyvĂ€rr sĂ„ har du upptĂ€ckt ett dyrt intresse dĂ€r man hela tiden Ă€r ute efter bĂ€ttre ljud och mer grejer och det kostar bara mer och mer đ En sak jag har lĂ€rt mig Ă€r att antingen ha tĂ„lamod tills saker kommer upp begagnande eller spara ihop till det lite bĂ€ttre och dyrare oftast för det lönar sig i lĂ€ngden đ
metallica96 Postat 20 december 2010 TrĂ„dstartare Postat 20 december 2010 Annars finns det Ampfarm eller en liten pod om man vill ha ett bra ljud och inte spendera mycket pengar! Guitar Pro Ă€r ju för komposition och uppspelning/redigering av midi, inte nĂ„got som anvĂ€nds vid inspelning. TyvĂ€rr sĂ„ har du upptĂ€ckt ett dyrt intresse dĂ€r man hela tiden Ă€r ute efter bĂ€ttre ljud och mer grejer och det kostar bara mer och mer đ En sak jag har lĂ€rt mig Ă€r att antingen ha tĂ„lamod tills saker kommer upp begagnande eller spara ihop till det lite bĂ€ttre och dyrare oftast för det lönar sig i lĂ€ngden đ okej:)sĂ„ det funkar med t.ex en Line6 pocket pod? (jag Ă€r inte sĂ„ jĂ€tte insatt i Ă€mnet, om du tycker att jag Ă€r ett komplet pucko som inte fattar nĂ„n ting)đ
metallica96 Postat 20 december 2010 TrĂ„dstartare Postat 20 december 2010 Ta en vanlig telesladd, koppla in den i datorns mickingĂ„ng med hjĂ€lp av en plugg som gör om stor telekontakt till liten. Kostar ca 20 kr pĂ„ t ex Clas Ohlson. Ladda ner Asio4all-drivrutinerna dĂ€r du hittar dom. Dom Ă€r gratis och passar till i princip alla ljudkort. Det finns Ă€ven Ă€ven bra gratis gitarr-emuleringar, du behöver inte köpa nĂ„gra dyra program. Mina gratis-favoriter Ă€r Simulanalog och Juicy77 Dessa program Ă€r insticksprogram som man anvĂ€nder i nĂ„got inspelningsprogram som stödjer VST-formatet för insticksprogram (plugins/pluggar). Dom emulerar en uppmickad gitarrförstĂ€rkare, plus eventuellt tillhörande stompboxar. D v s, istĂ€llet för att du mickar upp en riktig gitarrförstĂ€rkare och spelar in ljudet frĂ„n micken framför högtalar-lĂ„dan, sĂ„ rĂ€knar programmet ut hur det ljudet borde lĂ„ta. GuitarPro har jag inte anvĂ€nt och vet inte hur det fungerar. okej, jag har en liten plugg och en vanlig gitarr kabel, och har laddat ner det du sa, sĂ„ e det bara att köra sen?đ
JJRockford Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 (redigerat) Edit: Skrev fel Redigerat 20 december 2010 av JJRockford
JJRockford Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 okej, jag har en liten plugg och en vanlig gitarr kabel, och har laddat ner det du sa, sĂ„ e det bara att köra sen?đ Du mĂ„ste som sagt ha nĂ„gon form av "vĂ€rd-program" som stödjer vst-pluggar. Cubase, Sonar eller liknande? Drivrutinerna för ljudkortet (Asio4all) installerar man sĂ„klart som vilka andra drivrutiner som helst. Sen fĂ„r man vĂ€lja i sitt inspelningsprogram att det Ă€r de drivrutinerna man vill anvĂ€nda.
metallica96 Postat 20 december 2010 TrÄdstartare Postat 20 december 2010 Du mÄste som sagt ha nÄgon form av "vÀrd-program" som stödjer vst-pluggar. Cubase, Sonar eller liknande? Drivrutinerna för ljudkortet (Asio4all) installerar man sÄklart som vilka andra drivrutiner som helst. Sen fÄr man vÀlja i sitt inspelningsprogram att det Àr de drivrutinerna man vill anvÀnda. funkar det med BEHRINGER ENERGY XT 2.5 elelr nÄgot annat lite billigare, har inte rÄd att lÀgga ut sÄ mycket pengar...
metallica96 Postat 20 juni 2011 TrÄdstartare Postat 20 juni 2011 Nu har jag gÄtt och köpte ett vox tonelab ex. gÄr det att koppla den till datorn genom line out utgÄngen och spela in det i t.ex. Audacity?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.