Jump to content
Annons

Inspelning/mixning av digitala trummor


Terror

Recommended Posts

Tjena!

Polaren kommer över med sitt digitala trumset nästa vecka för att spela in lite. Nu sittar jag och funderar på vad egentligen de bästa sättet är att spela in.

Jag har addictiv drums, är det bästa då att köpa en MIDI-sladd och köra från hans MIDI-out, till min MIDI-in på mitt ljudkort?

Är det då svårt att mappa själv? Alltså mappa Addictiv Drums till hans digitala trumset?

Eller ska vi bara köra från hans Line-out till min line-in på ljudkortet, använda hans (ganska kassa) inbyggda trummljud för att sedan försöka mixa de så gott de går i ett å samma spår?

Tips och tricks tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela in midi är det enda rätta. Så mycket mer flexibelt, plus att alla trummoduler jag hört iaf har låtit rätt jävla skräp jämfört med typ superior drummer eller addictive. Du rattar bara in på modulen vilken midinot den skickar från de olika padsen så att virvel är virvel och inte typ hihat i din trumsamplare.

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in midi är det enda rätta. Så mycket mer flexibelt, plus att alla trummoduler jag hört iaf har låtit rätt jävla skräp jämfört med typ superior drummer eller addictive. Du rattar bara in på modulen vilken midinot den skickar från de olika padsen så att virvel är virvel och inte typ hihat i din trumsamplare.

coolt! Får göra ett försök efter helgen. Löser de sig inte är jag nog tillbaka i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

de flesta trumbiblioteks-tillverkare har som någon tidigare sade färdiga mappar för olika digitalset

Roland är en av de stora i branschen så XLN audio har säkert färdiga mappar du kan ladda ner från deras sida/supportforum

Du laddar bara in Drummapen i på midispåret i ditt daw. Du får läsa i manualen till ditt program om drummaps

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...