Jump to content
Annons

Funkar kicken?


Anders F

Recommended Posts

HEjsan

Håller på att ännu en gång tänkte spela in och producera en latin inspirerad historia. Denna gång med nya kunskaper mot förra gången. MEn nu till min fråga. Har lagt fundamentet för låten, men undrar över kicken. Ville ha en egen kick så det är nog 6 olika kickar som sammarbetar. Den som är starkast är ett handslag jag klippt ut från en cajon, lagt på effekter och eq på och använder som en kick.

JAg lägger inte detta under låtkritik då det inte ens är en pre prod, utan jag är bara intresserad av hur ni uppfattar kicken?

OBS! Det ska inte vara någon "dunka dunka"-kick som känns i magen, svänget är viktigare i detta.

Något annat i rytmsektionen ni tänker på?

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Beat%20latin.mp3

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härligt att höra! Jo, jag förstår den inte är så ljudstark i minihögtalare (ala laptop). Har kollat kicken iaf i ett par gamla Saleon midrange amplified speakers till datorn 🙂 Viktigast är iaf att kicken uppfattas, inte att man behöver urskilja den så oerhört väl i små laptops. Det hoppas jag den gör iaf. annars har jag en high kick som man skulkle kunna dra på lite till, men då blir det ju samtidigt mer klick, och jag vill itne ha någon klickig kick.

MEn man skulle kunna ge lite mer kropp kanske till den. Bara att testa lite 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker kicken är trevlig, har säkerligen inte så nyanserade öron än så att jag skulle höra så stor skillnad. Jag tycker att det här pipet du har med (ligger innan taktslag 5 om vi säger att det är 8 taktslag, detta kommer också igen i svagare nivå lite senare) är lite irriterande, men det är väl meningen, det skulle troligtvis inte vara samma sväng utan det. Det var det jag tänkte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah...bra iaktagelse. Tror jag ska ta bort det pipet helt och byta ut mot en klave. Har aldrig spelat in clave innan så jag får ta och göra det, även gurka tänkte jag spela in 🙂 Tror ni man ska ha en dynamisk för det eller ska man ha småkonding?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, punch är som sagt något jag jobbat lite med att få bort då salsa ofta mixas att basen ska ha lite punch än den som jag har nu vad jag hört. Men jag ska testa ge lite mer ounch till kicken, men vill itne ha för mycket. Ska ta och höja hi hat:en till höger lite och se hur det blir. Den ligger på jämna 8-ttondelar och bidrar till ett lugn och stadighet i låten så den kan nog inte bli för hög 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att den både kändes och hördes, kanske inte hade ett sånt där supernaturligt sound men det var bra. På santana´s "Supernatural" har jag för mig att du har ett skönt kaggeljud för denna typen av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah..naturligt va jag inte ute efter, utan kicken består till stor del av ett handslag från en cajon som jag eq:at och lagt effekter på så det är ju ingen kick egentligen. Bakom denna finns en disco kick, en distad top-kick, 2 discokickar till, samt två "naturligt ljudande" kickar.

Mycket kicks blir det 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

ah..naturligt va jag inte ute efter, utan kicken består till stor del av ett handslag från en cajon som jag eq:at och lagt effekter på så det är ju ingen kick egentligen. Bakom denna finns en disco kick, en distad top-kick, 2 discokickar till, samt två "naturligt ljudande" kickar.

Mycket kicks blir det 🙂

MVH

Anders

Nej, jag såg det...bara kände att det var den delen som inte föll mig på läppen.

Bra ljud, fortsätt med dina fejkljud du!? 🥰☺️😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig, men den förra tyckte jag var helt klockren var därför lite osäker på om jag vågade kommentera överhuvudtaget. Det ända jag reagerade på var det plinget jag pratade om, en struntsak. Men vad har du gjort nu? Överarbetat? Eller är det för sent. Alltså jag vill säga det igen, det förra fick mig att vilja dansa på en gång. Nu har du, , vet inte riktigt,, Jag tycker magin är försvunnen. Vet inte om det är kicken du har ändrat, samt att den ligger samtidigt som det virvelliknande eller vad det är, men konstigt i mina öron.

Ursäkta om jag har uttryckt mig dåligt, men vill bara säga vad jag tycker, och är helt medveten om att det är jag som tycker och inte att det är något om fel och rätt. Och kunde bara säga det så här för att jag tyckte det var så superduper förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ingen mix. Enbart rytmsektionen under granskning. Dissonanta toner hittar jag inga i pianot. Självklart ska det på blås, Perc ska spelas av en kompis som är percussionist, Basen ska bytas ut, men det ska vara denna cubanska Eddie Palmieri inspirerade rytmik i basen där du lägger första tonen på fyran i takten innan.

Men berätta gärna lite mer om vad som är dissonant i detta, för jag hör det inte (förutom ett felspel andra gången eller något sådant.)

Tempot är jag osäker på. Vill nog inte ha det traditionella tempot på detta. Vill ha mer gung. Kanske bör dras upp något, men som sagt, vill itne ha den där snabba salsan som man vanligen hör.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

det jag menade med dissonans är de sista tonerna i slingan som går runt en sex-sju ggr i stycket.

Om du lyssnar t.ex. på de allra sista sekunderna i stycket så är det den näst sista 1/8-delen.

Låter bättre denna gång tyckte det var de två sista nyss...

Det låter som om man trycker ned 2 tangenter intill varann och bildar lite skorr, men det kanske

är nåt rytminstrument som lurar mig?

Redigerat av steelyfan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...