Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Testade ikvĂ€ll hur stor skillnad blir det egentligen pĂ„ tvĂ„ mikrofoner av olika mĂ€rken, olika typer osv. Jag blev förvĂ„nad av att skillnaden inte blev större Ă€n va det Ă€ndĂ„ va. Lyssna gĂ€rna sjĂ€lva. Allt Ă€r kört genom samma pre amp, instĂ€lld olika dock för att varje mick ska fĂ„ utnyttjas maximalt, sedan normaliserade till samma peak. Mickarna Ă€r stĂ€llda med membranen sĂ„ nĂ€ra varandra det bara gick utan att de nuddade varandra. Sedan Ă€r de placerade sĂ„ de riktades rakt mot gitarren frĂ„n ca 3dm avstĂ„nd. Den ena micken Ă€r Line Audio CM3 och den andra Ă€r en SM57:a. Vilken Ă€r vilken kan vi ha en liten utfrĂ„gning om ocksĂ„ 🙂 (Om du hann lĂ€sa innan dĂ„ facit stod sĂ„ skriv inte det. Kan vara en kul grej att folk fĂ„r lyssna efter en smĂ„membranig konding och en dynamisk klassiker.

Jaha, vad sÀger ni om detta? Borde det inte vara större skillnad pÄ dessa tvÄ mickar?

Aif-fil http://db.tt/03mAvzP

AAC-fil http://db.tt/CHjPynj

Lyssna direkt som mp3

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat

🙂 Skillnad finns ju Ă€ndĂ„ dock. Dock inte den dĂ€r wow-kĂ€nslan jag trodde det skulle vara nĂ€r man hade dessa tvĂ„ bredvid varandra. HAr aldrig stĂ€llt dem mot varandra pĂ„ detta sĂ€tt innan.

MVH

Anders

Postat

Ska testa en annan placering i morgon ocksÄ. Lite mer traditionell frÄn 12:e band och rikta ner micken sÄ fÄr vi se om skillnaden pÄverkas.

MVH

Anders

Postat

SM57 Ă€r min favorit (för egen sĂ„ng) sĂ„ jag Ă€r inte förvĂ„nad. Kommer alltid tillbaka till den. 🙂

Postat

Ny inspelning dÀr jag va lite nogrannare med mikrofonplaceringarna och försöka fÄnga gitarren pÄ ett bra sÀtt. Satte bÄda mickarna sÄ nÀra varandra nÀr jag hade hittat sweetspot. SSamma mickar alltsÄ, CM3 VS SM57. Den ena i vÀnster och den andra i höger. NÀrmaliserade efterÄt till samma peak, dock olika instÀllningar pÄ pre amp vid inspelning, samma pre amp pÄ bÄda.

AIFF-fil http://db.tt/pVsUXsB

4Trax, vad menar du med VO? Menar du VO(cals)

MVH

Anders

Postat

Kommer göra flera inspelningar och jÀmföra flera mikrofoner pÄ detta sÀtt, det Àr för min egen skull för att jag verkligen ska fÄ koll pÄ dem och snabbare kunna vÀlja rÀtt för rÀtt tillfÀlle.

Kommer spela in, sÄng, cymbaler och virvel iaf tror jag. Kanske bas ocksÄ.

MVH

Anders

Postat

Hejsan

MVH

Anders

Hejsan

Lyssnade pÄ denna första mp3-fil.

Var e den andra? 😕

Postat

Den Àr i inlÀgg nummer 7 om du menar den med annan position, men pÄ varje mp3-fil sÄ Àr bÄda mikrofonerna med. Den ena i vÀnster högtalare och den andra i höger högtalare.

MVH

Anders

Postat

Den Àr i inlÀgg nummer 7 om du menar den med annan position, men pÄ varje mp3-fil sÄ Àr bÄda mikrofonerna med. Den ena i vÀnster högtalare och den andra i höger högtalare.

MVH

Anders

Hm. Det var inte bra.

Jag har ju stereohörlurar...

Ens hörsel i respektive öra pÄverkar ju resultatet ocksÄ.

SvĂ„rt att kunna jĂ€mföra ett ljud i ena sidan samtidigt som man ska bedöma ljudet i den andra sidan. 😆

Postat (redigerat)

Splitta kanalen om du vill lyssna i mono 🙂 Kan du göra i alla daw:s tror jag.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Splitta kanalen om du vill lyssna i mono 🙂 Kan du göra i alla daw:s tror jag.

MVH

Anders

Ok. Lyssnade i hörlurarnas ena sida bara (!) och med det inbyggda enkla ljudkortet i riktigt billiga hörlurar.

Jag tycker den vÀnstra sidan lÄter bÀttre pÄ flera sÀtt, klarare, öppnare, naturligare, bÀttre bas.

Men nu har jag bara anvÀnt vÀnster öra sÄklart.

Postat

Hej Debatt

HÄller med dig i din analys...och jag vill bara betona sÄ det inte missuppfattas att sjÀlvklart Àr det skillnad, men jag blev förvÄnad över att den inte va större och mer dramatisk. Sedan komemr skillnaderna fram Ànnu tydligare nÀr man börjar jobba med filen, och speciellt med eq:n.

MVH

Anders

Postat

Ja, alltsÄ gainen Àr stÀlld olika eftersom mickarna behöver olika mycket gain för att fÄ en oprimal inspelning pÄ en peak pÄ ca -10dbfs

MVH

Anders

Postat

Ja, alltsÄ gainen Àr stÀlld olika eftersom mickarna behöver olika mycket gain för att fÄ en oprimal inspelning pÄ en peak pÄ ca -10dbfs

MVH

Anders

jaja - det Àr bara gainen som skiljer?

trodde du ev gjort andra anpassningar

Postat

ja, precis, det Ă€r bara gainen som skiljer, oprimal nivĂ„ kanske jag skulle skrivit 🙂

Sedan normaliserade jag peak:en pÄ bÄda spÄren.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.