Jump to content
Annons

pajf87

Recommended Posts

Jag använder logics ljud mycket. Men många av ljuden saknar rumsklang så att de känns äkta. Det går att fixa ganska bra med konvolvernade reverb. Men de jag funderar på är om man kunde skicka signalen till gitarr/bas stärk.

Behöver man en di box då? Jag har läst att de inte ska bli så bra ljud om man kör direkt från ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pajf87,

DI-box används när du skall köra en gitarr, bas eller keyboard direkt in till mixerbordets/preampens balanserade mick-ingång.

Men i det här fallet så är det mer "re-amp" tekniken som du skall använda dig av.

Om du har en obalanserad utgång med nivå omkring -10 dB, så kan du ansluta denna direkt till din gitarr-stärkare, med ett 10 tal meter kabel utan problem.

Om signalen har högre nivå typ +4 dB (proffsnivå) så bör du dämpa den så att inte gitarr-stärkaringången skiter på sig.

Har ditt ljudkort en mer proffsigare balanserad utgång, så kan du använda en PASSIV DI-box (som innehåller bara en transformator) och använda DI-boxen baklänges, d.v.s. att köra in signalen på XLR-kontakten (normalt utgången) och ta ut signalen på telejacken (normalt ingången)

Om du har DI-boxen nära gitarrförstärkaren med kort kabel mellan boxen och stärkaren, så kan den balanserade kabeln mellan boxen och ljudkortet vara enormt lång. (kanske 100 meter utan problem)

Om du har ett ljudkort med en klenare obalanserad utgång, och vill ha en extremt lång kabel till stärkaren, så kan du använda två PASSIVA DI-boxar, den ena vid ljudkortet som du då kör in signalen på telejacken, använder en lång mick-kabel från XLR-kontakten till den andra DI-boxen XLR-kontakt (stående vid gitarr-stärkaren) och sedan från telejacken till stärkaren.

Nu har du gjort en bra balanserad linje som är obalanserad högohmig i båda ytterändarna och är lågohmig ballanserad mellan boxarna där du kan ha en lång kabel eller mick-trunk.

Det enda problem är att XLR-kontakten har fel kön när den används som ingång, men det finns billiga XLR-vändor att köpa, om man inte vill byta kontakt på en befintlig mick-kabel.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar. Mitt ljudkort har balanserade ut och ingångar. Men inga av utgångarna är xlr allt är tele. Du tror inte de går att köra ljudet direkt ävan fast man inte har en box? De går även att byta från +4dB till -10dB, köpte ett jädrigt fint ljudkort när jag ändå kunde (RME Firewface 800). Vad är de egentligen boxen gör när man re-ampar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har balanserade tele på utgångarna så är dom 3 poliga (stereo) eller av "TRS" (Tip-Ring-Sleve) typ som många säger idag, och då ligger balanseringen över tip och ring samt jord/skärm i höljet (sleve)

Om du ställer kortet i -10 och sedan tar ut signalen obalanserat vi tip som ledare och sleve som skärm/jord (ring ej ansluten) och drar iväg med 10 meter skärmkabel till din stärkare, så går nog detta utmärkt i ditt fall skulle jag tro.

"Re-amp" boxen gör i princip om en balanserad line-signal till en obalanserad signal som passar gitarstärkaren både i impedans och nivå.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...