Jump to content
Annons

Golden Age Project COMP-54


eagleman

Recommended Posts

Hej på er...

Efter succén med GAP:s preamp pre-73 som jag själv tyckte var bland det bästa som kom förra året så blir man ju nyfiken nu när deras neve clon till kompressor börjat säljas. Är det några som redan hunnit köpa och testa den och iså fall vad har ni fått för intryck. Än så verkar det inte hunnit komma ut så mkt info på nätet så det går inte riktigt att läsa på än.

Lite bild och länk

Golden Age Project COMP-54

1083110.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu börjar det röra lite på sig. Fortfarande inget nytt på infofronten. Jag hittade dock denna ljudjämförelse mellan COMP-54 och en Vintagedesign CL1mk2 för en sisådär 30000 på denna tyska sida.

Magis Audiobau

Lite längre ner där hittar man denna länk till lite ljudfiler i wav format

Erste Vergleichfiles zu einem CL1MK2

Jag tyckte B filerna låter lite bättre. Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter min ensamma resa i detta ämne 🙂

Hittade denna bild från ovanstående nämnda sida. Som det verkar så kan man enkelt modifiera denna skapelse med Carnhills transformatorer precis som med pre-73:an. Allt är dock betydligt bättre förberett på comp-54:ans moderkortet. Det är bara att löda dit dom.

post-20423-0-01095500-1292539010_thumb.jpg

Redigerat av eagleman
Link to comment
Dela på andra sajter

En must have fo sho, tycker personligen att CL1an låter lite lite bättre men absolut inte 27000 kr bättre.

Jag skulle vilja höra en shootout mellan comp-54 och UAD 33609 om nån är sugen?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis fått hem två stycken men inte haft tid att ta dem till studion och testa dem. Har två jobb året ut... Återkommer med lite tankar kring dem när jag haft tid.

Vi har också fått en till studion, inte hunnit testa än. Den anlände precis när jag mixat klart ett projekt

Kul! Hör av er när ni har hunnit testa om vad ni tycker...

Jag har varit och tittat på den på 4Sound i Stockholm och hört gott om den där av en kille som hunnit testa. Är väldigt sugen på att köpa 2 stycken. Saknas några kronor just nu efter jul....

Redigerat av eagleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Är comp 54an en clon av en annan känd compressor så som pre-73 är av neve 1073an? har dålig koll på kompressorer...

Comp-54:an är en klon på en Neve 2254 Kompressorn från slutet av 60:talet 🙂

Redigerat av eagleman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte köpa 2st till studion och testa dem mot orginalet, men vill modda dem först. Vet någon exakt vilken carnhill det ska vara? Är det i så fall bara att trycka dit eller måste jag byta ut andra komponenter också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte köpa 2st till studion och testa dem mot orginalet, men vill modda dem först. Vet någon exakt vilken carnhill det ska vara? Är det i så fall bara att trycka dit eller måste jag byta ut andra komponenter också?

Hej

Jag har varit i kontakt med Bo på GAP om exakt detta. Det verkar som att det behövs speciell storlek på carnhilltranformatorer för att de skall passa till kortet. Återger svaret nedan.

Hej,

Vi kommer att få hem transformatorer om ca 5-6 veckor. Jag kommer att lägga ut uppgraderingskitet i webshoppen inom några dagar, välkommen att beställa då.

Vänliga hälsningar / Best regards

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Köpte en till slut efter att ha lyssnat på ljudklippen på Zenpro Audio. Tyckte att det blev väldigt tyst när den släpptes. Det var svårt att hitta omdömen på nätet. Tror väl att det inte är så många som köper kompressorer nuförtiden eftersom de inte behövs på samma sätt som förut. Allt finns ju på datorn och går lika bra att köra i via någon vst i efterhand om det behövs.

Vet inte om mitt eget omdöme tillför så mkt eftersom detta är min första hårdvarukompressor. Tycker dock att den komprimerar enligt mig utan att förändra ursprungsljudet så mkt det är väl det som kallas att den är musikalisk vilket jag gillar. Den tillför botten med bibehållen klarhet. Färgar snyggt enligt mig. Känns som den jobbar väldigt försiktigt och om man vill komprimera hårt så fixar den det inte. Ration går upp till 6:1.

Ångrar absolut inte detta köp. Hittade en recension från sound on sound som jag bifogat som pdf.

post-20423-0-04458600-1302355046_thumb.jpg

ga-comp-54.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack,

Jag är skitsugen på en sån där,

även om jag har massor av kompressor pluggar, så vill jag ha lite lite på ingångssignalen i allafall......

även om det är onödigt enligt många........VILL HA, VILL HA, VILL HA!!!!!!tongue.gif

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...