Jump to content
Annons

ljudisolera ut


sozo

Recommended Posts

Annons

Jag skall bygga en studio i en gamal radiolokals studio och i studio ska jag har trummor osv. och det hörs ju ut mycket och detta är inte allt för bra eftersom studion ligger i hyreshus. därför behöver jag isolera så det hörs så lite som möjligt ut för att de andra hyresgästerna inte ska bli allt för störda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall bygga en studio i en gamal radiolokals studio och i studio ska jag har trummor osv. och det hörs ju ut mycket och detta är inte allt för bra eftersom studion ligger i hyreshus. därför behöver jag isolera så det hörs så lite som möjligt ut för att de andra hyresgästerna inte ska bli allt för störda.

Jag har lagt ett gäng inlägg om just detta.... Ytan är viktig likaså takhöjd. Det finns ideala rumsmått tex foten ser ut som en fot i en skala Ideal Room Ratio heter det sedan finns samma för 5:1 system. Takhöjden är nästan alltid dimensionerande för rummet. Och för att ljudisolera väl du skulle spela in trummor måste du ner runt 20 Hz i lägsta frekvens på väggar, tak och golv. Ge mej dimensionerna på rummet så skall du få en skiss på en lösning kan lägga in en enkel kalkyl för kostnaden också med eller utan hantverkar timmar.

Ge mig även ytorna i rummet vad de består av. Betong, lättbetong trä eller gips. Samt vilket våningsplan och eventuella lokaler runt tex tvättstuga eller dyl...så fixar det sig...

Zankan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag återkommer med måtten så fort jag kan! tack så mycket!

haha hur snygg är du koffe? de är ju min lokal han ska ta en titt på! 🙂

Jag lägger ut måtten och så här sen eller så skickar jag dom till dig!

tackar så hemst mycket för din hjälpsamhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Zankan du får gärna titta på mitt lilla förslag. Jag har ett källarrum som är 5.3 * 3.9

Det är cement/betång runt om, golv och tak. Enda haken är att det bara är 2.25 till tak. är det värt ett försök

2,25 är problemet...Svårt att få det riktigt bra ljudisolerat men för en vanlig hemstudio så funkar det bra..Dvs inga trummor :-) men det går det också om man inte är petig med ljudet..

Men jag skulle personligen med dessa mått göra endast 1 rum med en akustik skärm för sång/gitarr. Isolera av taket genom att pendla ner ett akustik dämpande tak så jag fick 2 meter i takhöjd. Isolera väggarna ordentligt och kasta ut en nålfiltsmatta på gplvet. Men det är måtten som var av intresse... Och jag kan säga att betong runt om är grymt bra då har man basen för en god ljudisolering.

Men jag återkommer under morgondagen med lite mått kanske tom en skiss och material val....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har plockat fram 2 modeller båda funkar men inget innehåller sångbås eller dylikt..... Men väggarna består av 2 lagergips plåtregel 70 mm samt isolering 70 mm. På ett avstånd av 30 cm från vägg detta för att få ner lägsta frekvensen i konstruktionen... Är nere i runt 25 Hz vilket är acceptabelt. I tak sänker du det med akustik tak typ Ecophon eller dylikt använder dig av 50 mm plattor som sitter på 2 meter i underkant. Du kan även limma plattor dikt i tak också för att ytterligare dämpa konstruktionen. Denna konstruktion har mer en akustik dämpandeeffekt än en ljudisolerande. Men 25 cm ger en maximalreduktion för 1 meters vågländ vilket är 340 Hz ungefär. Men den reducerar hyffsat ner mot 100 Hz det är värre med lägre frekvenser. Framför dig och på sidorna där du sitter isolerar du med akustik dämpande material. I den ena modellen har jag skrivit basabsorbenter resp membran absorbenter. Menbran absorbenterna kan du göra om till helmholtzare som spalt absorbenter. Konstruera dessa så de tar upp ett relativt brett spektra.

Som basabsorbeneter så sätter du bara en regel på vägg från golv till tak. Innanför dessa mot hörnet lägger du glasfiber 70 mm. Sedan tar du ett hönsnät och formar det lite snyggt runt som på bilden. Lägger på ett tunt tyg. Sedan på med isolering 45 mm glasull igen och klär detta med ett tunt tyg. Du kan göra hela denna madrass innan och slänga på ett tyg till utanför som du fäster i reglarna. Nålfiltsmatta på golvet, taket är redan åtgärdat.

När du placerar dina högtalare så se till att diskanterna sitter i öronhöjd när du sitter. Vinkla dem inte nedåt då kan du få problem med tidiga reflexer och det vill vi inte ha....

I modell 2 har jag dragit det ytterligare ett strå till och vinklat fram väggarna för att styra iväg reflexer. Här borde bakväggen kläs med diffusorer dok för att sprida reflexerna lite listigt. Även här klär du fram väggarna och sidoväggarna med absorbenter ... Membran eller helmhotlzspalter efter sidorna mot lokalens bakre delar.

Exakt vilka frekvenser som skall dämpas av orkar jag inte räkna ut men det finns en sån ROOM mode calculator kan maila den till dig om jag får en adress. DÅ får du ett gäng moder att arbeta mot. Du kan även räkna ut rummets resonansfrekvenser genom att använda dimensionerna kontra ljudetshastighet.

C=F/L c är 340 (ljudetshastighet) F är frekvens och L är våglängden i meter.

I första modellen blir detta på längden då 340/9,4=36 Hz samt harmoniska övertoner sen fortsätter du med andra dimensioner.

Hoppas detta hjälper en aning...

Vid fler frågor så let them komma.... jag hjälper med det jag kan....Sen när det tar stopp med kunskap kan jag alltid börja fakturera:-)

modell1.jpg

modell2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...