Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett M-Audio Fast Track Pro (externt USB) och spelar in på en halvokej laptop (4GB i ram, Intel Celeron T3000) i Acid Pro.

När jag ställer in programmet på att själv upptäcka och korrigera latency så funkar det inte alls, den korrigerar iaf inte latencyn.

När jag ställer in latency manuellt så blir det bättre men inte helt bra ändå.

Gör hög latency att det inspelade spåret bara förskjuts eller blir det också längre, alltså lite långsammare i tempo?

Går det att få det helt bra på så enkla prylar jag har eller är det bara att vänja sig med att sitta och flytta spåren rätt?

Annons
Postat

Latency gör att medhörningen blir fördröjd.

Det du spelar in, spelas fortfarande in på det ställe som det ska spelas in på, i rätt tempo och allt - men det kan vara lite jobbigt att spela in med lång latency just för att man hör sig själv med lång fördröjning.

Postat

Jag har ett M-Audio Fast Track Pro (externt USB) och spelar in på en halvokej laptop (4GB i ram, Intel Celeron T3000) i Acid Pro.

långsammare i tempo?

Inget fel på det ljudkortet.

Nej.

☺️

Postat

Aha, så när jag t.ex lägger sång till en inspelad gitarr så hamnar sången åt Säffle för att jag hör gitarren för sent alltså?

drloop (oregistrerad)
Postat

Du lyssnar och spelar in via ditt Fasttrack?

Använder du en USB mick eller lyssnar via din dators inbyggda ljudkort?

Postat

Du lyssnar och spelar in via ditt Fasttrack?

Använder du en USB mick eller lyssnar via din dators inbyggda ljudkort?

Jag både lyssnar och spelar in via Fasttrack, ja.

Jag använder en stormembransmik in i ljudkortet och lyssnar i hörlurar från phonesutgången.

Jag använder alltså inte datorns inbyggda ljudkort alls.

Postat

Som jag har fattat det (och så är det för mig) så fördröjer latencyn BARA det ljud jag spelar in för tillfället. Alltså, om jag ska spela in t ex gitarr, och inte känner att jag behöver ha medhörning (jag hör den ju ganska bra ändå) så mutar jag det spåret.

Inspelningen blir inte fördröjd, bara ljudet som går tillbaka till dig.

Postat

Som jag har fattat det (och så är det för mig) så fördröjer latencyn BARA det ljud jag spelar in för tillfället. Alltså, om jag ska spela in t ex gitarr, och inte känner att jag behöver ha medhörning (jag hör den ju ganska bra ändå) så mutar jag det spåret.

Inspelningen blir inte fördröjd, bara ljudet som går tillbaka till dig.

Helt rätt!

Om man får andra konstiga fördröjningar, så beror det på annat.

Om man kör Cubase, så kan det i så fall handla om emulerade portar eller att System Timestamp behöver aktiveras. Mer om det i den klistrade tråden om emulerade portar, i Cubase-avdelningen. 🙂

Postat

Tack för svaren!

När jag spelar in gitarr till klick så hamnar det inte rätt, man kan ju se det på rutorna (som säkert har något mer fancy namn) på programmet, där spåret hamnar att det hamnar fel. Klicket ligger exakt på linjerna i rutmönstret men inte det inspelade spåret (om man tittar på vågorna).

Är det då alltså någon motsvarighet till "System Timestamp" jag måste hitta i Acid?

Postat

Tack för svaren!

När jag spelar in gitarr till klick så hamnar det inte rätt, man kan ju se det på rutorna (som säkert har något mer fancy namn) på programmet, där spåret hamnar att det hamnar fel. Klicket ligger exakt på linjerna i rutmönstret men inte det inspelade spåret (om man tittar på vågorna).

Är det då alltså någon motsvarighet till "System Timestamp" jag måste hitta i Acid?

Acid kan jag inte alls, men det verkar konstigt att inspelningen inte hamnar rätt. Ställ frågan i avdelningen Övriga inspelningsprogram (Acid har ingen egen avdelning), så kan det vara större chans att någon som vet, hittar det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.