Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Mitt musikrum i min och sambons nya lägenhet är tyvärr väldigt litet. Endast 7,5 kvm med måtten 2,45 x 3,05 med 2,55 m i takhöjd. Jag undrar hur jag ska akustikbehandla för att göra det bästa av situationen? Jag ska främst mixa mina demos i rummet.

Min provisoriska setup är som nedan. De röda sakerna är DIY absorbenter av 7cm Isover Pianoskivor med luftspalt bakom. Jag funderar även på att skaffa "vanligt" akustikskum för installation i taket ovanför mixplats och bakom monitorerna om det behövs. Som det ser ut idag så har jag ett rätt stumt och flutterfritt ljud precis i mixplatsen men i hela mittendelen och bakre delen av rummet är det ett väldigt otrevligt flutter!

fram.jpg

bakq.jpg

Som synes finns inte så mycket utrymme, en helmholtz tar ju upp rätt mycket utrymme om det skulle behövas. Diffusorer är väl också en dålig idé då rummet är så litet. Kanske membranabsorbenter med plywoodfront för att tämja basen litegrann? Hoppas ni kan komma med bra tips kära forumgenier!

Annons
Postat

nåt i taket ja å inte bara över där du sitter

sen borde du kanske fylla upp dom där hörnen istället för att ha det tomt där bakom

Postat

Jag ska se vad jag kan göra! I "dörrhörnet" kan jag ju i alla fall ha lösa absorbenter som jag sätter upp när dörren är stängd. Ska fixa taket också!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.