Jump to content
Annons

Analysera mixen


johangustav

Recommended Posts

Bakgrund

Hej, har sett många trådar som startas där man frågar "Hur får jag till detta" osv. Utöver detta har jag tänkt på att det vore utvecklande för väldigt många, nybörjare såväl som icke nybörjare, om vi hade en tråd där man kan länka en låt och ber folk analysera mixen. Vad är det man hör? Allt från hur gitarrens EQ är ställd till reverb på sången.

Syfte

Syftet med tråden är dels att samla alla "hur får man till detta" trådar, men framförallt att träna på att analysera vad man hör i en mix. Hur allt är panorerat, hur EQ:n är utformad, hur man har mixat det feta gitarriffet osv. Man kan välja att göra det hela väldigt utförligt och försöka ge sig på vilka pluggar som använts, vilka kompressorer etc. Det beror på hur mycket man vill utveckla sitt egna öra samt hjälpa andra. En fördel är att man mestadels kommer att få analysera mixar som man aldrig hört förut - något som jag tror tränar örat då man får lära sig uppfatta vad man hör hos en mix man aldrig hört.

Vad tror ni, är detta en tråd som folk kan ha nytta för, eller är det bara skräp? Om man undrar över en mix kan man också förtydliga något specifikt i mixen som man vill ska analyseras extra noggrant.

Jag kan börja med denna låt:

Jag är väldigt intresserad kring hur man smidigast får till "fill-in" sången mellan 0.50-1.14 som hela tiden upprepar den sista frasen. Tror ni att man har ett automatiserat delay som ligger och fyller in? Eller är det insjungen sång som bara har andra effekter på sig än leadsången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad tror ni, är detta en tråd som folk kan ha nytta för, eller är det bara skräp?

tanken är ju god men jag tror det blir mer eller mindre okvalificerade gissningar om det mesta eftersom man behöver känna till grundförutsättningar å grundljud för att kunna uttala sig om hur man skruvat till det som hörs

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...