Jump to content
Annons

Hur "hackar man upp" vissa kanaler?


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Många låtar jag lyssnar på har nån sorts effekt där ett instrument, en röst eller whatever, liksom verkar typ gå genom en redrum och allt är mute:at förutom där trumslagen är inprogramerade, så liksom blir vokaler, eller synthar och effekter liksom hackiga, det pendlar snabbt och oregel, eller regelbundet mellan mute och solo.

Kanske förklarar som en kratta, men jag hoppas ni förstår! 😄 Hur gör man det?

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många låtar jag lyssnar på har nån sorts effekt där ett instrument, en röst eller whatever, liksom verkar typ gå genom en redrum och allt är mute:at förutom där trumslagen är inprogramerade, så liksom blir vokaler, eller synthar och effekter liksom hackiga, det pendlar snabbt och oregel, eller regelbundet mellan mute och solo.

Kanske förklarar som en kratta, men jag hoppas ni förstår! 😄 Hur gör man det?

gapper/snipper

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan göra detta på mängder av sätt i Reason. Har du Reason 4 eller senare skulle jag använda Thor. Koppla in ljudet i Thors audioingång och välj i matrisen att skicka ljudet genom Thor efter Amp Envelope som kriterie.

Sedan är det tyst förutom när du skickar midinoter till Thor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hehe, jag går igenom gamla trådar, man har ju fått en massa svar men inte svarat. Nu idag är jag medicinerad mot AD(H)D, så nu orkar jag ta till mig informationen, lär mig sjukt mkt snabbt som fan nu.

Gapper/snipper googlade jag, tror att den ledde mig till VSTipluggen Dblue Glitch, om jag kommer ihåg rätt. Så det ska du ha tack för. Och Linus jag ska testa det du sa nu, när jag har orken. Vilket jag inte hade förut på nåt skumt sätt.

Så tack tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh jag kunde inte fixa det. Får testa mer sen när jag kommer hem. Fattar inte vad jag skulle välja vart. Men det fick mig tänka på en annan sak. Kan jag ta in ljud från andra ställen, typ audiospår, sampling, malström och sen leda in det i thor och använda det istället för thors oscillatorer och skicka runt det som vanligt i programmern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba!

Jag kapar din tråd lite grann.... 😛

Kan det vara ungefär som Basshunters sång i Plane to Spain Du letar efter? (spotify:track:4ZX3BTwOrEYGQwTuf25B85). Mest kännbart vid drygt 3 minuter in på låten.

För det är jag intresserad av att veta hur han har löst detta. Dock så Cubasar jag. Har för mig att han kör Logic, om jag inte missminner mig....

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...