Anders F Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 (redigerat) Hejsan Jag undervisar i pro tools pĂ„ gymnasiet och ska börja spela in lite filmer som komplement till undervisningen. Dessa filmer Ă€r tĂ€nkta i första hand för dessa elever, men kommer vara fria för alla att se. Jag har nu satt ihop första filmen, som Ă€r tĂ€nkt för den som aldrig jobbat i pro tools innan. Tanken Ă€r att fĂ„ en bra överblick redan i första videon men samtidigt kunna göra sin allra första inspelning direkt. Vill alltsĂ„ inte gĂ„ igenom alla menyer i första videon utan tĂ€nker det Ă€r viktigt att man kan komma igĂ„ng sĂ„ snabbt som möjligt. Mitt problem Ă€r att jag inte kan följa ett manus, sĂ„ jag kör mycket som det kommer. Detta kan resultera i lite luddighet, lite felsĂ€gningar osv. Försökte rĂ€tta till dessa med text đ Om du vill och har lust sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna kolla pĂ„ filmen och sĂ€ga vad du tycker. Funkar det? Detta Ă€r allra första filmen, och vad jag tĂ€nkt gĂ„ igenom i den. EDIT: Slutgiltig film pĂ„ vĂ€g.....Finns nu i en blogg //forum.studio.se/index.php?app=blog&module=display§ion=blog&blogid=12&showentry=130 MVH Anders Redigerat 31 oktober 2010 av Gizmozis
Anders F Postat 30 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 30 oktober 2010 Lite saker jag sjÀlv kÀnner mÄste Àndras Àr de saker jag fick Àndra med text. Samt vissa saker som Àr onödigt att sÀga. T.ex input only monitoring i HD. BÀttre gÄ direkt pÄ record arm tror jag. Suck...f-n vad jag luddar tycker jag. hm....kanske blir till att skriva manus ÀndÄ och följa till punkt och pricka. MVH Anders
Anders F Postat 30 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 oktober 2010 (redigerat) Suck igen...detta med volymkontroll finns ju i mĂ„nga av digidesign/Avids ljudkort. Det mĂ„ste jag sĂ€ga annorlunda. Hela grejen med metronom funderar jag pĂ„ att skippa i första filmen, och ta den Ă€nnu mer grundligt i andra filmen. Ăr viss information som inte kommer med nu som Ă€r synd. MVH Anders Redigerat 30 oktober 2010 av Gizmozis
Naymari Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 jag tyckte det var en bra tutorial đ men ja som du sa. finns flera ljudkort med output level pĂ„ sĂ„ man behöver knappast köpa en kontroll đ du kanske ska ta upp ocksĂ„ att man inte behöver köpa mick och grejer i början. att man bara kan plugga gitarren rĂ€tt in och sen lĂ€gga in pluggar med ljud pĂ„ istĂ€llet.
CArebratt Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Förutom de misstagen som du sjĂ€lv har pĂ„pekat sĂ„ tycker jag att det var en riktigt bra tutorial! Jag Ă€r sjĂ€lv nybörjare i Pro Tools, jag lĂ€rde mig en och annan sak. Lycka till med de andra filmerna! đ
Anders F Postat 30 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 oktober 2010 Vad kul att ni Ă€ndĂ„ tycker den va bra! JAg ska kolla upp avids ljudkort och se om det bara Ă€r de till HD som saknar volymkontroll. Om det Ă€r det behöver jag inte nĂ€mna det alls. SjĂ€lvklart ska jag ta upp detta med gitarrplugg istĂ€llet, men i första filmen ska jag nog bara nĂ€mna det för att i en annan film ta upp lite mer djupgĂ„ende om just Eleven som tillhör pro tools. Kom pĂ„ att man kan ju inte göra en tutorial utan sliskig musik đ Sliskig intromusik........check Your browser does not support the HTML5 audio tag MVH Anders
Naymari Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Jag irriterade mig pÄ att jag inte kom pÄ vad lÄten heter som du spelade. du fÄr gÀrna avslöja titeln
Anders F Postat 30 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 oktober 2010 Helt improviserat, sĂ„ det vet jag inte vad den heter faktiskt đ Ăr bara vĂ€xling mellan tvĂ„ ackord đ MVH Anders
Naymari Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Haha sÀker? kÀnner pÄ mig att jag bergis hört det i en lÄt.
Anders F Postat 30 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 oktober 2010 jo, jag e sĂ€ker, men dock inte sĂ€ker pĂ„ att det inte förekommer nĂ„gon annan stans för det đ MVH Anders
Anders F Postat 30 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 30 oktober 2010 Kommer komma upp en ny version under kvÀllen, sÄ om du tÀnker kolla sÄ vÀnta gÀrna tills den nya Àr uppe och lÀmna kommentarer pÄ den istÀllet. MVH Anders
Anders F Postat 30 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 30 oktober 2010 (redigerat) Förresten.... HAr ni nÄgot tips pÄ nÄgon sida som man sedan kan ladda upp sina filmer pÄ för allmÀnheten att titta pÄ? Som youtube, fast med tillÄtelse till lÀngre filmer Àn 15min. NÄgon som vet nÄgot om denna? http://www.hotshare.net/en/ MVH Anders Redigerat 30 oktober 2010 av Gizmozis
Anders F Postat 30 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 30 oktober 2010 Ny film uppe Stor fil http://dl.dropbox.com/u/5726699/Pro%20Tools%20Tutorial%201%20.mov (143 MB) Liten fil http://dl.dropbox.com/u/5726699/Pro%20Tools%20Tutorial%201_low%20res.mov (26mb) MVH Anders
Anders F Postat 30 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 oktober 2010 (redigerat) Det ledsamma jag mĂ€rker nĂ€r man gör allt detta sjĂ€lv Ă€r att man mĂ„ste ha allt nĂ€ra sig. SĂ„ det som hörs som litet tjut i bakgrunden Ă€r gitarrtoppen som lĂ„ter đ MEn iaf. NĂ€sta video, om jag bestĂ€mmer mig för att denna Ă€r OK sĂ„ kommer jag gĂ„ igenom de olika verktygen sĂ„ som trimmer, grabbet, selector, zoomer, pencil, slip, grid, shiffle och spot. Kommer gĂ„ igenom grundligt metronomen, samt spela in med gitarrplugg istĂ€llet. Kommer Ă€ven gĂ„ igenom Aux input och sends lite mer nĂ€r jag anvĂ€nder elevem pluggen och utnyttja det för att skapa en stereobild av gitarren. Kommer Ă€ven ta upp playback engine, import instĂ€llningar och utnyttja tidsbegrĂ€nsning för bĂ€ttre prestanda av pro tools, samt time insertion follow playback och scrollen. MVH Anders Redigerat 31 oktober 2010 av Gizmozis
Simon Andersson Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Kanon Anders! Bara 79697623578273580 filmer till nurĂ„... đ
Anders F Postat 31 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2010 ha ha!!! Ja, det kommer komma film pĂ„ film pĂ„ film pĂ„ film........ Det fĂ„r byggas pĂ„ sakta men sĂ€kert nĂ€r man har lite tid att lĂ€gga undan. Egentligen hade jag inte det nu, men va tvungen att testa en iaf sĂ„ jag vet att det funkar đ MVH Anders
Anders F Postat 31 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2010 Ja, detta fĂ„r nog bli bra som den allra första filmen, LĂ€gger upp en slutgiltig version, dĂ€r jag eq:at talrösten lite ocksĂ„ och tar bort de gamla sĂ„ Ă€r det fritt att tanka hem den för den som vill ha. Tips pĂ„ bra hosting tas gĂ€rna emot! Nu lĂ€gger jag dem i min dropbox sĂ„ lĂ€nge. Nu vet jag ju inte hur mycket folk kommer gilla dem. Men om man skulle vilja ha filmen i högsta upplösning pĂ„ DVD sĂ„ gĂ„r det sjĂ€lvklart att fixa. Bara skicka PM. Nu Ă€r det bara att sĂ€tta igĂ„ng med film nummer tvĂ„ sedan đ hm...detta skulle ju kunna bli min blogg pĂ„ forumet *ler* MVH Anders
Anders F Postat 31 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2010 Nu ligger filmen uppe i en blogg, dĂ€r jag fortsĂ€ttnngsvis kommer lĂ€gga upp filmerna nĂ€r de blir klara đ https://www.studio.se/index.php?app=blog&module=display§ion=blog&blogid=12&showentry=130 MVH Anders
Burnie Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Fan vad duktig du Àr Anders!! Det hÀr Àr ju kalas för nybörjare, bra jobbat !!! Mvh Björn
Simon Andersson Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Tips pÄ bra hosting tas gÀrna emot! Nu lÀgger jag dem i min dropbox sÄ lÀnge. YouTube dÄ?
Anders F Postat 31 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2010 Start tack Burnie...skitkul att höra. Kommer komma upp en till film ikvĂ€ll. En lite kortare och lite mer avancerad Ă€n tidigare film. SĂ„ det Ă€r inte fortsĂ€ttningen. Den hinner jag inte med just nu. Men har du en gitarrförstĂ€rkarsimulator (sĂ€g det ordet snabbt i följd) som du kan vĂ€lja om att köra enbart topp eller enbart kabinett i sĂ„ kanske du kan fĂ„ en idĂ© av den hĂ€r videon đ Hej Simon...ang youtube sĂ„ hade det varit perfekt. Men de har en begrĂ€nsning att filmerna inte fĂ„r vara lĂ€ngre Ă€n 15min đ MVH Anders
Anders F Postat 31 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2010 Ny Tutorial uppe đ https://www.studio.se/index.php?app=blog&module=display§ion=blog&blogid=12 MVH Anders
Anders F Postat 31 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 31 oktober 2010 haha...f-n nu glömde jag ju Àndra kabinett pÄ den andra. Hela tutorial Ät helsike, nÀstan! Ska göras om, men denna fÄr ligga uppe sÄ lÀnge. MVH Anders
Simon Andersson Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Hej Simon...ang youtube sĂ„ hade det varit perfekt. Men de har en begrĂ€nsning att filmerna inte fĂ„r vara lĂ€ngre Ă€n 15min đ Tutorial 1, del 1 och del 2 dĂ„..? 15 min Ă€r ju Ă€ndĂ„ en kvart... Ăr syftet för nybörjare sĂ„ har nog inte de flesta tillrĂ€ckligt med tĂ„lamod Ă€ndĂ„... Talar kanske bara för mig sjĂ€lv, dock đ Kanske smidigare med fler korta tutorials Ă€n nĂ„gra lĂ„nga..? Ja, jag vet inte. I vilket fall sĂ„ tycker jag, som nybörjare pĂ„ PT, att detta Ă€r helt kanon!
Anders F Postat 31 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2010 Det Ă€r hĂ€rligt att höa att det uppskattas. Vissa filmer gĂ„r att göra korta kĂ€nner jag. Som den jag gjorde ikvĂ€ll sĂ„ gjorde jag om den sĂ„ den hamnade pĂ„ ca 7 min sĂ„ den kommer Ă€ven hamna pĂ„ youtube. MEn just dessa komma igĂ„ng vill jag vara grundlig i och har redan nu sĂ€kert delat upp det i 2 till 3 filmer. Sen kommer det komma kortare smĂ„ filmer med mer specifika tips. Exempelvis kommer nog template fĂ„ en egen film, sidechain, Sidechain av gate, osv.... Kommer nog Ă€ven ta upp lite om styrkan mellan sibelius och PT, men det kĂ€nns lite logprioriterat dĂ„ det finns roligare saker att prata om först. Just det, triggning av trummor kommer sĂ„klart fĂ„ en egen film ocksĂ„, samt en teknik jag anvĂ€nder för att byta ut ljud i loopar och göra dem enkelt lite mer egna. SĂ„ det finns nog lite gott att vĂ€nta sig iaf đ MVH Anders
Burnie Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Den dĂ€r "eleven" filmen var riktigt intressant, fan det kommer att bli kul att följa dina "Tutorials" Keep up the good work Gizmo đ Mvh Björn
Anders F Postat 31 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2010 SITKUL att höra...japp the good work will gon on đ MVH Anders
Anders F Postat 31 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2010 Nu kan man Ă€ven se filmen direkt i bloggen dĂ„ den ligger pĂ„ youtube đ MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.