Jump to content
Annons

Pro tools Tutorials


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Jag undervisar i pro tools på gymnasiet och ska börja spela in lite filmer som komplement till undervisningen. Dessa filmer är tänkta i första hand för dessa elever, men kommer vara fria för alla att se. Jag har nu satt ihop första filmen, som är tänkt för den som aldrig jobbat i pro tools innan. Tanken är att få en bra överblick redan i första videon men samtidigt kunna göra sin allra första inspelning direkt. Vill alltså inte gå igenom alla menyer i första videon utan tänker det är viktigt att man kan komma igång så snabbt som möjligt.

Mitt problem är att jag inte kan följa ett manus, så jag kör mycket som det kommer. Detta kan resultera i lite luddighet, lite felsägningar osv. Försökte rätta till dessa med text 🙂

Om du vill och har lust så får du gärna kolla på filmen och säga vad du tycker. Funkar det?

Detta är allra första filmen, och vad jag tänkt gå igenom i den.

EDIT: Slutgiltig film på väg.....Finns nu i en blogg //forum.studio.se/index.php?app=blog&module=display&section=blog&blogid=12&showentry=130

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite saker jag själv känner måste ändras är de saker jag fick ändra med text. Samt vissa saker som är onödigt att säga. T.ex input only monitoring i HD. Bättre gå direkt på record arm tror jag.

Suck...f-n vad jag luddar tycker jag. hm....kanske blir till att skriva manus ändå och följa till punkt och pricka.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck igen...detta med volymkontroll finns ju i många av digidesign/Avids ljudkort. Det måste jag säga annorlunda.

Hela grejen med metronom funderar jag på att skippa i första filmen, och ta den ännu mer grundligt i andra filmen. Är viss information som inte kommer med nu som är synd.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tyckte det var en bra tutorial 🙂 men ja som du sa. finns flera ljudkort med output level på så man behöver knappast köpa en kontroll 🙂 du kanske ska ta upp också att man inte behöver köpa mick och grejer i början. att man bara kan plugga gitarren rätt in och sen lägga in pluggar med ljud på istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att ni ändå tycker den va bra! JAg ska kolla upp avids ljudkort och se om det bara är de till HD som saknar volymkontroll. Om det är det behöver jag inte nämna det alls. Självklart ska jag ta upp detta med gitarrplugg istället, men i första filmen ska jag nog bara nämna det för att i en annan film ta upp lite mer djupgående om just Eleven som tillhör pro tools.

Kom på att man kan ju inte göra en tutorial utan sliskig musik 🙂

Sliskig intromusik........check

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Intromusik.mp3

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten....

HAr ni något tips på någon sida som man sedan kan ladda upp sina filmer på för allmänheten att titta på? Som youtube, fast med tillåtelse till längre filmer än 15min.

Någon som vet något om denna? http://www.hotshare.net/en/

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ledsamma jag märker när man gör allt detta själv är att man måste ha allt nära sig. Så det som hörs som litet tjut i bakgrunden är gitarrtoppen som låter 🙁

MEn iaf. Nästa video, om jag bestämmer mig för att denna är OK så kommer jag gå igenom de olika verktygen så som trimmer, grabbet, selector, zoomer, pencil, slip, grid, shiffle och spot.

Kommer gå igenom grundligt metronomen, samt spela in med gitarrplugg istället.

Kommer även gå igenom Aux input och sends lite mer när jag använder elevem pluggen och utnyttja det för att skapa en stereobild av gitarren.

Kommer även ta upp playback engine, import inställningar och utnyttja tidsbegränsning för bättre prestanda av pro tools, samt time insertion follow playback och scrollen.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

ha ha!!!

Ja, det kommer komma film på film på film på film........

Det får byggas på sakta men säkert när man har lite tid att lägga undan. Egentligen hade jag inte det nu, men va tvungen att testa en iaf så jag vet att det funkar 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta får nog bli bra som den allra första filmen, Lägger upp en slutgiltig version, där jag eq:at talrösten lite också och tar bort de gamla så är det fritt att tanka hem den för den som vill ha.

Tips på bra hosting tas gärna emot! Nu lägger jag dem i min dropbox så länge.

Nu vet jag ju inte hur mycket folk kommer gilla dem. Men om man skulle vilja ha filmen i högsta upplösning på DVD så går det självklart att fixa. Bara skicka PM.

Nu är det bara att sätta igång med film nummer två sedan 🙂

hm...detta skulle ju kunna bli min blogg på forumet *ler*

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Start tack Burnie...skitkul att höra. Kommer komma upp en till film ikväll. En lite kortare och lite mer avancerad än tidigare film. Så det är inte fortsättningen. Den hinner jag inte med just nu. Men har du en gitarrförstärkarsimulator (säg det ordet snabbt i följd) som du kan välja om att köra enbart topp eller enbart kabinett i så kanske du kan få en idé av den här videon 🙂

Hej Simon...ang youtube så hade det varit perfekt. Men de har en begränsning att filmerna inte får vara längre än 15min 🙁

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Simon...ang youtube så hade det varit perfekt. Men de har en begränsning att filmerna inte får vara längre än 15min 🙁

Tutorial 1, del 1 och del 2 då..?

15 min är ju ändå en kvart... Är syftet för nybörjare så har nog inte de flesta tillräckligt med tålamod ändå... Talar kanske bara för mig själv, dock 😉

Kanske smidigare med fler korta tutorials än några långa..? Ja, jag vet inte.

I vilket fall så tycker jag, som nybörjare på PT, att detta är helt kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är härligt att höa att det uppskattas.

Vissa filmer går att göra korta känner jag. Som den jag gjorde ikväll så gjorde jag om den så den hamnade på ca 7 min så den kommer även hamna på youtube. MEn just dessa komma igång vill jag vara grundlig i och har redan nu säkert delat upp det i 2 till 3 filmer. Sen kommer det komma kortare små filmer med mer specifika tips. Exempelvis kommer nog template få en egen film, sidechain, Sidechain av gate, osv....

Kommer nog även ta upp lite om styrkan mellan sibelius och PT, men det känns lite logprioriterat då det finns roligare saker att prata om först. Just det, triggning av trummor kommer såklart få en egen film också, samt en teknik jag använder för att byta ut ljud i loopar och göra dem enkelt lite mer egna.

Så det finns nog lite gott att vänta sig iaf 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...