Jump to content
Annons

Musiken som egen firma!


Johnny Boi

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

STIM är räknas som arvode och på det betalar du moms, arbetsgivaravgifter samt inkomstskatt.

Har du STIM inkomster kan du dra av för dessa inkomster som hobbyverksamhet i din deklaration. Storleken på hobbyverksamhet tror jag an vara närmre 30 000 på ett år.

Det finns länkar på skatteverket som beskriver hur du kan göra.

Lite info från STIm angående bolag:

http://stim.se/sv/MUSIKSKAPARE/Ekonomi/

http://www.moms-info.se/stim_moms.html

Och SKV562 är ett dokument du kan traggla igenom för mer information:

http://www.konstnarsnamnden.se/Sve/Filer/PDF-Filer/Moms_inom_kulturomradet.pdf

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller fullständigt med. Men min poäng är att det är svårt att dela upp varenda låt i OLIKA procentsatser låt för låt utifrån vem som gjort exakt vad. Bestämmer man sig i förväg att vi delar helt lika, eller vi delar alltid x procent och y procent så fungerar det. Tills nån tröttnar.

Ja, vi får se hur länge vi kan dela upp låt för låt. Jag som ledare får ju vara lyhörd och ta tag i problemen innan konflikter uppstår, märker jag att de tycker det är petigt eller orättvist när vi delar upp det på det sättet så får jag ju föreslå att vi ökar till 20% var av alla låtar och så är det bra med det. 🙂 Fast jag tycker faktiskt att man ska försöka spegla verkligheten i procentfördelningen av upphovsrätten för varje låt. Sen vet jag inte hur kreativa de andra är, de kanske inte har lust att bidra med en ny vers i varannan låt, och vem vet - jag kanske skriver så knepiga låtar att det är omöjligt att byta ut en del och sätta in en ny. 🙂

"Det är moms på ersättningar du får från STIM och rätt moms i sammanhanget är 6 procent.

Tänk på att STIM inte debiterar någon moms. Det ska du göra själv i din bokföring, på kontot för utgående moms."

källa: jasägerdåde

Hehe, tack då slipper jag skriva den frågan i mailet till STIM!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Skatt och moms. Stim drar ingen skatt på de pengar vi betalar ut. Däremot betalar vi ut moms om du skickar in ditt momsregisteringsbevis."

Skaffa alltså ett momsregistreringsbevis.

källa: hujedamej

Jo, jag visste att de inte drar skatt. Lurigt det där! När man är så glad över att man fått så mycket STIM-ersättning, så ska man betala skatt också! 😠😛

Momsregistreringsbevis har jag. Smart av dem att kräva att man skickar in det för att de ska betala ut momsen. Slipper privatpersoner fippla med det.

STIM är räknas som arvode och på det betalar du moms, arbetsgivaravgifter samt inkomstskatt.

Har du STIM inkomster kan du dra av för dessa inkomster som hobbyverksamhet i din deklaration. Storleken på hobbyverksamhet tror jag an vara närmre 30 000 på ett år.

Eh, va?!

Arbetsgivaravgifter? Jag är varken anställd eller har anställt någon...

Momsen på mina intäkter får jag ju "behålla", "betala moms" gör man väl på saker man köper in (och på mellanskillnaden mellan ingående och utgående moms när man deklarerar)?

Och skatt...betalar man inte det på vinsten liksom? Om jag återinvesterar STIM-pengarna i företaget behöver jag väl inte skatta på dem?

Det finns länkar på skatteverket som beskriver hur du kan göra.

Lite info från STIm angående bolag:

http://stim.se/sv/MUSIKSKAPARE/Ekonomi/

http://www.moms-info.se/stim_moms.html

Och SKV562 är ett dokument du kan traggla igenom för mer information:

http://www.konstnarsnamnden.se/Sve/Filer/PDF-Filer/Moms_inom_kulturomradet.pdf

Tack för länkarna! Tyvärr finns nog risken att jag tragglat igenom det mesta redan... Därmed inte sagt att allt fastnade. 😉

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Tills nån tröttnar.

ja om en skriver allt å alla delar lika på inkomsterna så lär han tröttna 😉

jag tycker nog att redan dela upp 50% till alla deltagande automatiskt är generöst nog å sen ge resterande till den som gör melodi å text får dela på resten

ska trummisen gnälla att han får 10% för ett trumkomp? naa... tror inte det va 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Alltså, uttrycken att 'dra av' eller 'lyfta' moms är bara förvirrande.

Moms är något man kvittar. IN mot UT.

Oavsett momssatsen, 6, 12 eller 25% på inkommande pengar, får du kvitta vilken momssats som helst på dina utgifter.

Säg att du får 6% in (vilket jag själv får med mina musikjobb) så kan du fortfarande kvitta mot de 25% som priset på ett trumset innehåller.

Exempel:

Säg att du fått in moms som motsvarar 5000:-, och du köper en synth som kostar 10000:- inkl. 25% moms (dvs 2000:- är moms i produktens pris) så kan du ju kvitta hela 2000:- mot dessa 5000:- momspengar du hade.

Då har du 3000:- kvar att kvitta andra inköp mot senare eller slutligen betala in till skatteverket som momsöverskott om du inte utnyttjat dessa.

Jag rekommenderar att momsredovisning sker 1 gång årligen. Då är det lättast att hålla koll på INkommande och UTgående moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett momssatsen, 6, 12 eller 25% på inkommande pengar, får du kvitta vilken momssats som helst på dina utgifter.

Säg att du får 6% in (vilket jag själv får med mina musikjobb) så kan du fortfarande kvitta mot de 25% som priset på ett trumset innehåller.

´

Vilka musikjobb är det 6% på? En spelning man får betalt av arrangören? Biljettpriserna? Gitarrkurs? Låtfsg gm digital nedladdning?

Mixnings- o masteringjobb för någon? Göra en reklamjingel på uppdrag?

Fysisk cd/dvd är ju fortfarande 25% i alla fall...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne Jönneboi!

Sitter lite i samma läge, använder mig i nuläget av musikerförbundet när jag fakturerar, men är sugen på att starta upp firma/firmor.

Helst skulle man ju vilja knyta alla områden till samma verksamhet, men det verkar ju vara lite krångligt.

Jag förstår dock inte varför du måste "sälja" dina låtar till bandet, gäller detsamma om du gör låtar åt andra artister också då?

Betalt för låtar tar man väl bara i de situationer man släpper upphovsrätten (tex reklam, jinglar m.m), alternativt om man är en hot-shot som kan ta en summa bara för sitt namns skull.

Om jag jobbar som låtskrivare och får in 1 miljon på ett år i stimpengar vill jag ju knappast ta ut det i lön, utan skulle då vilja investera det mesta i musik-/inspelningsprylar/lokaler osv. Men då kanske det krävs att man på papperet är "producent" el dyl. Som låtskrivare kanske man bara är berättigad till investeringar i: Penna, papper, fickminne och lägereldsgitarr och rödvin 😛

Varför skulle man inte kunna få in sina stimpengar på sitt företagskonto oavsett vem man skrivit låten till om man har låtskriveri som verksamhet?

Väntar med spänning på lite klarbringande i ämnet!!

(Man skulle inte sovit på företagsekonomilektionerna)

Edit: Såg nu att mycket besvarades av Puffra i tidigare inlägg, missade det;)

Hur fakturerar man via Musikikerförbundet?

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

´

Vilka musikjobb är det 6% på? En spelning man får betalt av arrangören? Biljettpriserna? Gitarrkurs? Låtfsg gm digital nedladdning?

Mixnings- o masteringjobb för någon? Göra en reklamjingel på uppdrag?

Fysisk cd/dvd är ju fortfarande 25% i alla fall...

😕

6% är det när det handlar om att överlåta rättigheter i någon form.

T.ex. musik för visuell media som jag sysslar med.

Moms på CD är 25% då det är en konsumentprodukt. Du köper inte musiken på skivan, utan en licens (för enskilt användande).

Samma gäller för t.ex. konstgallerier som säljer tavlor.

Konstnären själv säljer sin tavla med bara 6% moms genom att upplåta rättigheter till ett galleri, som kanske får kopiera och massproducerar tavlan.

Galleriet säljer sedan kopiorna inklusive 25% moms till slutkund.

Moms inom kultur, allt om procentsatser. Bra läsning för er som är intresserade:

PDF från skatteverket

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, uttrycken att 'dra av' eller 'lyfta' moms är bara förvirrande.

Moms är något man kvittar. IN mot UT.

Du har så rätt! Det är ju såhär jag tänker, fastän man är så fast i alla dessa förvirrande uttryck som så många runtomkring en använder...

Oavsett momssatsen, 6, 12 eller 25% på inkommande pengar, får du kvitta vilken momssats som helst på dina utgifter.

Säg att du får 6% in (vilket jag själv får med mina musikjobb) så kan du fortfarande kvitta mot de 25% som priset på ett trumset innehåller.

Exempel:

Säg att du fått in moms som motsvarar 5000:-, och du köper en synth som kostar 10000:- inkl. 25% moms (dvs 2000:- är moms i produktens pris) så kan du ju kvitta hela 2000:- mot dessa 5000:- momspengar du hade.

Då har du 3000:- kvar att kvitta andra inköp mot senare eller slutligen betala in till skatteverket som momsöverskott om du inte utnyttjat dessa.

Jag rekommenderar att momsredovisning sker 1 gång årligen. Då är det lättast att hålla koll på INkommande och UTgående moms.

Ja just det! Du har ju helt rätt! Har tänkt helt fel här, du fick mig in på rätt tanksätt, tack! 🙂

Jepp, jag har momsredovisning en gång per år. Kände också att det blev lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja om en skriver allt å alla delar lika på inkomsterna så lär han tröttna 😉

jag tycker nog att redan dela upp 50% till alla deltagande automatiskt är generöst nog å sen ge resterande till den som gör melodi å text får dela på resten

ska trummisen gnälla att han får 10% för ett trumkomp? naa... tror inte det va 🙂

Tack! Kul att få lite bekräftelse på min uppdelningsidé... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak idag som jag gärna hade fått komma på från allra första början: även om jag skulle vilja ta betalt för mina låtar via faktura och i klumpsumma, så kan jag ju inte det - jag äger inte längre rättigheterna att avgöra vem som får framföra verken, hur länge och för hur mycket. Det gör STIM. Så jag kan bara ta betalt föra mina låtar genom STIM-pengarna*. Plus då att om man ska se det med upphovsrättsperspektiv så är ju som sagt inte bandet som är kunden, de är ju bara ett medel för att kunna få mitt verk att existera framför en skara åhörare (t.ex.). Åhörarna blir ju då slutkonsumenten, och delar av det de betalar för upplevelsen ska ju arrangören ha för att täcka STIM-avgiften - som då går till mig för att de fick höra min skapelse! 🙂

Så imorgon ringer jag Yvonne och förklarar läget! Tack för hjälpen alla!

*(Fast hur gör då med reklamnissar som säljer sina jinglar med rättigheter och allt i ett paket för klumpsumma? Kan de inte vara med i STIM?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...