Jump to content
Annons

Lira topp utan låda


Ohyran

Recommended Posts

Annons

Lådan fungerar ju som ett motstånd. Har du inget motstånd blir det kortslutning!

Dock finns det vissa toppar som klarar detta, har jag hört. Bl.a. någon Engl ("FX-/preamp-out is active on standby", har någon skrivit om en viss Engl-modell). Men det är inte vanligt, så kolla upp det noga.

Kikade på internätet lite snabbt och fann detta: Dummy Loads

Verkar som dessa funkar som substitut till högtalarlådor.

Edit: Här är en högtalarsimulator som bör fixa det hela: Palmer PDI-03L8

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker du koppla toppen rakt in i ljudkortet genom speaker out blir du jätteledsen. Tror inte heller din topp har Line Out, även om det börjar bli vanligt på fler och fler stärkare. Det finns flera alternativ, dels de som redan räknats upp, men också färdigbyggda isolerade kabinett, ex. Rivera Silent Sister, AxeTrak, Randall Isollation Cabinet m.fl. De läcker en del ljud, men är betydligt tystare än en fyrtolva. Tror inte alla pallar med effekten på din topp dock. Du kan skaffa attenuatorer, som exempelvis Marshall Powerbrake eller THD Hotplate för att kuna få ner volymen på din rigg, men då är det fortfarande topp och låda som gäller. Annars är det bara att prova någon av alla dummyloads och di-boxar som finns på marknaden.

Tyvärr är ditt problem både svårlöst (om man vill bibehålla ljudet från sin rör-rigg) och vanligt. Jag har själv brottats med det ett antal gånger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sälja min baby finns inte.

Kan tänka mig lämna lådan hemma hos mossan och fassan, tills man skaffat någon lokal kanske.

Men toppen måste jag få använda. Det ultimata hade ju varit isåfall varit den där Palmer PDI.

Då hade man väl bara i princip kunnat koppla toppen - >ljudkort - > ut till monitorerna eller lurar utan att någon komponent skulle skadas. eller?

Dock är jag också väldigt skeptisk till hur den simulerar högtalaren. Det är ju en underbar topp och man vill ju inte förstöra soundet.

Ingen som har erfarenhet av dummy loads med inbyggd högtalar simulering?

Redigerat av Ohyran
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå. Och det låter aldrig som topp och låda. Tyvärr. Det finns bara en sak som låter precis som en topp med tillhörande låda och det är - just det - en topp med tillhörande låda. Sen kan man givetvis få bra resultat, men jag skulle nog nästan säga att t.ex Eleven Rack ger dig bättre ljud än vad din topp + load med högtalarsimulering gör. Så har iaf. jag upplevt det. Fast det där är en fråga om tycke och smak.

Det bästa du kan göra är att prov olika varianter och lyssna dig fram till vad du tycker är den lämpligaste kompromissen för just dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...