Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har vi nÄgra Pat Metheny-fans pÄ Studio Forum? SjÀlv Àr jag stor beundrare av denne kompositör och gitarr-fantom. Pat och hans vapendragare (pianisten) Lyle Mays brukar göra mycket hörvÀrd musik.

Imorgon kommer hans nya album 'The Way Up' ut. Det ska tydligen bestÄ av en enda lÄng komposition.

Den 16 maj kommer han och lirar i Stockholm. DÄ ska jag se honom för 4:e gÄngen.

http://www.patmethenygroup.com/

Annons
Postat

NÀ honom har jag tröttnat pÄ. HÄller han pÄ Àn? Han borde ju klippa sig och sluta skriva massa sockersöt fÄnig world-music och spela mer pÄ trio. DÀr kan han ju va bra ibland.

Postat
NÀ honom har jag tröttnat pÄ. HÄller han pÄ Àn? Han borde ju klippa sig och sluta skriva massa sockersöt fÄnig world-music och spela mer pÄ trio. DÀr kan han ju va bra ibland.

HÄller med om att han och Lyle borde klippa sig. HÄller inte med om att han gör sockersöt world music, men jag förstÄr vad du menar. Ett par plattor i slutet av 80-talet var vÀl kanske pÄ grÀnsen.

Senaste plattan (som kom i förrgÄr) Àr ganska hemlig om man förvÀntar sig de vanliga söta melodierna. Ca 70 minuter som sitter ihop i ett lÄngt impressionistiskt stycke. Lite mer svÄrtillgÄngligt Àn vanligt, och jag gillar det.

Trio-plattorna Àr mycket bra, men gruppen har ocksÄ utvecklats. Jag tycker att han fortfarande har en hel del att komma med.

Men smaker Àr som bakar.

Postat

Pat Ă€r underbar att lyssna pĂ„. Kan nog hĂ„lle med om att hĂ„ret behöver en Ă„tgĂ€rd. TACK! för tipset dĂ„ var det dags att checka kalendern, ang 16 maj. 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

Men Pat kommer ju ALLTID med en ny platta 😆

Jag tycker att han blir allt trĂ„kigare. Mina favoriter Ă€r gamla Song X tillsammans med Ornette Coleman och plattan As falls... JĂ€ttefin, den. NĂ€r jag hade köpt Secret Story insĂ„g jag att jag blev alltmer lurad och slutade hĂ„lla koll pĂ„ Pat, bortsett frĂ„n avstickaren Zero Tolerance for Silence; men den Ă€r ju jĂ€tteusel. Men ovan nĂ€mnda plattor spelar jag ibland; Offramp ocksĂ„. Är det nĂ„gon som gillar Eberhard Weber?

Postat

Det Ă€r vĂ€ll snarare tvĂ€rt om med hĂ„ret. Det Ă€r gött att han inte klippt sig. Är man gitarrist skall man ha lĂ„ngt hĂ„r punkt.

Postat

Jag tycker at Pat Àr askön, bÄde hans triojazz och den nya smöriga men assnygga elektrojazz. Jag tycker att det mesta han har gjort Àr jÀvligt smakfullt.

Postat

Fast det Àr Ànda ganska mycket att hÀnda, nÀr man vÀljer och spela pÄ en jvla synthgura nÀr man har kanske vÀrldens göttigaste jazzburk ljud

Postat
Fast det Àr Ànda ganska mycket att hÀnda, nÀr man vÀljer och spela pÄ en jvla synthgura nÀr man har kanske vÀrldens göttigaste jazzburk ljud

Jazzburk lirar sÄ det rÀcker och blir över pÄ olika plattor. Han lirar sin Roland GR300 i genomsnitt en eller tvÄ gÄnger per (egen) platta. Han har mutat in ett eget omrÄde med det soundet, och jag tycker det Àr coolt.

Solot pÄ Trio Live pÄ "Question and Answer" först pÄ jazzgura och sen pÄ GR300 gÄr inte av för hackor.

Postat
Senaste plattan (som kom i förrgÄr) Àr ganska hemlig om man förvÀntar sig de vanliga söta melodierna. Ca 70 minuter som sitter ihop i ett lÄngt impressionistiskt stycke. Lite mer svÄrtillgÄngligt Àn vanligt, och jag gillar det.

Metheny har aldrig, och kommer nog aldrig heller att vara svÄrtillgÀnglig. Hans skivbolag ser till att det bÄde Àr och förblir sÄ. Han slÀpper plattor för att sÀlja.

Postat (redigerat)

Metheny har aldrig, och kommer nog aldrig heller att vara svÄrtillgÀnglig. Hans skivbolag ser till att det bÄde Àr och förblir sÄ. Han slÀpper plattor för att sÀlja.

Song X, Zero Tolerance for Silence och Quartet Àr inte helt "lÀtta" plattor.

Jag skulle nog vilja pÄstÄ att Pat slÀpper precis vad som faller honom in.

Redigerat av MusicNixon
Postat
Jag skulle nog vilja pÄstÄ att Pat slÀpper precis vad som faller honom in.

Nja. Det Àr nog lite vÀl blÄögt att tro det. Amerikanska bolag styr sina jazzartister otroligt hÄrt och nÀstan ingen kommer undan. Finns historier om hur vissa spÄr pÄ nÄn av Chick Coreas plattor saxades om totalt pÄ bolagets begÀran (John Beard fick lÀgga om en del pianosolon osv).

Dom plattor som ligger under ECM o i viss mÄn Geffen har nog den konstnÀrliga friheten fÄtt spira en del, men tro fan inte WB ser mellan fingrarna om herr Metheny skulle fÄ nÄt fuffens för sig och ta bort för mÄnga add9 med tersen i basen. DÄ fÄr han nog hoppa tillbaka in i studion, skruva pÄ reverbet och be Lyle lÀgga om.

Postat

Jo, jag Àr medveten om det funkar sÄ. BlÄögd eller ej, fakta: Pat har en ganska unik stÀllning inom jazzen. Under Warner kan han göra i stort sett vad han vill. Han har ett eget starkt produktionsbolag (Pat Metheny Group Productions) som sköter allt. Han blev osams med Geffen för att de hela tiden ville att han skulle göra en ny "Letter from home". "Zero tolerance of Silence" blev en av hans sista plattor pÄ Geffen. Den bestÄr av ca 40 min distat oljud.

Han diggade inte Manfred Eichers kontroll pÄ ECM-tiden och var en av de fÄ som anvÀnde andra producenter/tekniker pÄ det bolaget. En annan detalj Àr att han konsekvent vÀgrat att ha ett portrÀtt pÄ albumets förstasida. Det Àr big deal i branschen.

Ovan nÀmnda plattor, samt Sign of 4, Trio 99>00 Live och The Way Up, ger mÄnga exempel pÄ musik av det mer svÄrtillgÀngliga slaget. Skivbolagen kan inte ha hurrat, men de vet att hans namn sÀljer (och det gör det, 20 Grammys senare). Pat Àr mycket mÄn om att göra det som utvecklar honom. Och han har skapat en del moderna klassiker.

Men alla kan inte gilla honom.

Postat
Finns historier om hur vissa spÄr pÄ nÄn av Chick Coreas plattor saxades om totalt pÄ bolagets begÀran (John Beard fick lÀgga om en del pianosolon osv).

Det dĂ€r har jag vĂ€ldigt svĂ„rt att tro pĂ„. Skulle Jim Beard ha lagt om Chicks solo pĂ„ en Chick-platta? LĂ„ter som en Ă€kta jazzskröna frĂ„n Fridhems folkhögskola. 😆

Postat
Finns historier om hur vissa spÄr pÄ nÄn av Chick Coreas plattor saxades om totalt pÄ bolagets begÀran (John Beard fick lÀgga om en del pianosolon osv).

Det dĂ€r har jag vĂ€ldigt svĂ„rt att tro pĂ„. Skulle Jim Beard ha lagt om Chicks solo pĂ„ en Chick-platta? LĂ„ter som en Ă€kta jazzskröna frĂ„n Fridhems folkhögskola. 😆

Den kommer frÄn Beard himself. Under ett seminarium pÄ musikhögskolan i Göteborg.

Postat
Jo, jag Àr medveten om det funkar sÄ. BlÄögd eller ej, fakta: Pat har en ganska unik stÀllning inom jazzen. Under Warner kan han göra i stort sett vad han vill. Han har ett eget starkt produktionsbolag (Pat Metheny Group Productions) som sköter allt. Han blev osams med Geffen för att de hela tiden ville att han skulle göra en ny "Letter from home". "Zero tolerance of Silence" blev en av hans sista plattor pÄ Geffen. Den bestÄr av ca 40 min distat oljud.

Han diggade inte Manfred Eichers kontroll pÄ ECM-tiden och var en av de fÄ som anvÀnde andra producenter/tekniker pÄ det bolaget. En annan detalj Àr att han konsekvent vÀgrat att ha ett portrÀtt pÄ albumets förstasida. Det Àr big deal i branschen.

Ovan nÀmnda plattor, samt Sign of 4, Trio 99>00 Live och The Way Up, ger mÄnga exempel pÄ musik av det mer svÄrtillgÀngliga slaget. Skivbolagen kan inte ha hurrat, men de vet att hans namn sÀljer (och det gör det, 20 Grammys senare). Pat Àr mycket mÄn om att göra det som utvecklar honom. Och han har skapat en del moderna klassiker.

Men alla kan inte gilla honom.

Pats stÀllning inom modern jazz (post-bop, dvs det som Àr aktuellt just nu) Àr ganska labil. Hans tonalitet och formtÀnkande Àr otroligt gammalmodigt och fullkomligt ointressant om man jÀmför med vad som hÀnder pÄ mÄnga andra fronter pÄ jazzscenen. Bristen pÄ bra improvisationer och medmusikernas frihet gör att han inte lÄter gruppen gÄ framÄt.

Visst, det Àr vÀlklingande och vÀlljudande och ett sjuhelvetes bra hantverk det han gör. Men att ens kalla Pat Metheny Group för jazz Àr att gÄ för lÄngt.

MÄste faktiskt sÀga att jag tyckte Metheny Group var det bÀsta som fanns en gÄng i tiden och var tillochmed i Danmark och kollade pÄ honom under Imaginary Day-turnén. Det som var nÄt att ha var egentligen triolÄtarna. Det andra lÀt exakt som pÄ plattan (tillochmed solona var i stort sett identiska). DÄ lessnade jag faktiskt.

Hoppas du inte tar nÄt av det jag skriver som ett personligt pÄhopp nu. Vill bara fÄ chansen att sÄga Metheny Group, inte dig!

Förresten, det var nog affĂ€rsmannen Metheny som sĂ„g till att det inte va nĂ„t foto pĂ„ omslagen för vem skulle köpa en platta med en sĂ„n feja pĂ„ omslaget? Han Ă€r ju slĂ„ende lik Randall Flagg (djĂ€vulen) i Pestens Tid. 😆

Postat

Nu kommer vi in pÄ mÄnga stora ÄsiktsfrÄgor hÀr. Och det kan vi diskutera hur lÀnge som helst.

Gammalmodigt, ja dĂ„ kan vi börja prata om vad som Ă€r ny musik överhuvudtaget. Det kan bli en egen trĂ„d. Jazz? Ja, vad Ă€r jazz? Ännu en trĂ„d. Sen Ă€r det ju faktiskt inte ett sjĂ€lvĂ€ndamĂ„l att göra sĂ„ skum musik som möjligt. Pat Ă€r hyfsat kommersiell, men han har sagt i intervjuer att han aldrigt behövt kompromissa med sin musik. Pat Ă€r trots allt 50 Ă„r, har varit innovativ pĂ„ mĂ„nga plan. Han renodlar sitt sound nu, och Ă€r i mitt tycke modernare Ă€n mĂ„nga andra yngre.

Musikernas brist pÄ frihet, och att gruppen inte utvecklas... Nu har jag inte som du tröttnat pÄ PMG utan Äterkommer i mitt lyssnade dÄ och dÄ, och min Äsikt Àr att gruppen verkligen har utvecklats och att musikerna kommer fram. Trummisen Antonio Sanchez har gett gruppen en ny dimension.

Mitt intryck Àr att det snackas mycket skit inom jazzvÀrlden, iaf bland svenska musiker. "NÀ, han har sÄlt sig, gör bara kommersiellt tjafs nuförtiden". Hoppas den yngre generationen som kommer fram nu inte har samma attityd (som de som var med pÄ 70-talet).

Intressant det dĂ€r med Jim Beard, jag tvivlar inte pĂ„ att han sagt det. Men det lĂ„ter som du-vet-vad 😏 Det vore ju ganska snöpligt för Chicken om det var sant. Undrar om det Ă€r gammalt groll mellan dem. Hm, ska forska...

Postat

Allt sÄnt hÀr handlar om Äsikter. Du har rÀtt, detta kan bli en sÄn dÀr oÀndlig meningslös trÄd, och det Àr det ju ingen större mening med. Vi tycker olika, och ingen av oss kommer att Àndra den andres Äsikt hur man Àn vrider och vÀnder pÄ det..

Kul att du tar upp dessa svenska 70-tals-jazzpoliser. Dom vĂ€rnar ju om den nordiska fjĂ€lljazzen mest av allting (som bottnar i Keith Jarret och hans nordiska komp-kompisar Garbarek, Danielsson och Christensen), och det roliga Ă€r ju att den Ă€r sĂ„ uttjatad sĂ„ man bara vill spy. Trots det sĂ„ gnĂ€ller dom pĂ„ att den lite yngre stockholmsmaffian Ă€r reaktionĂ€ra och spelar 60talsjazz. Vad Ă€r egentligen skillnaden? Jag gĂ„r hellre o lyssnar pĂ„ svĂ€ngig hederlig 60talsjazz Ă€n dessa trötta pretantiösa göteborgsgubbar som inte orkar driva ett vettigt komp lĂ€ngre... Fast Bobo Stenson fĂ„r spela sin fjĂ€lljazz för mig. Det hĂ„ller fortfarande 😏

hmm oj, nu blev det offtopic. UrsÀkta!

Postat

jag tycker inte Pat Metheny Group svÀnger. Jag har lyssnat pÄ lite trioplattor och det verkar ju riktigt bra. Pat Metheny Àr enligt mig rÀtt lik Nisse Landgren i det avseendet. De kan lira men deras grupper som de hÄlls med Àr för jÀkla trÄkiga!

Postat (redigerat)

Den berömda jazzpolisen. Jo, jag kĂ€nner till den. Jag har varit husbasist i nĂ„gra Ă„r pĂ„ en sommarjazzkurs, och fĂ„tt mig mĂ„nga sköna 70-talshistorier till livs 😉

Men visst Àr det ocksÄ trÄkigt med alla dessa unga band som ska köra "All the things you are" för 34682346:e gÄngen?

Redigerat av MusicNixon
Postat
Den berömda jazzpolisen. Jo, jag kĂ€nner till den. Jag har varit husbasist ett nĂ„gra Ă„r pĂ„ en sommarjazzkurs, och fĂ„tt mig mĂ„nga sköna 70-talshistorier till livs 😉

Men visst Àr det ocksÄ trÄkigt med alla dessa unga band som ska köra "All the things you are" för 34682346:e gÄngen?

Inte nÀr Brad Mehldau gör det iofs.. Men visst, standardköret Àr pÄfrestande i lÀngden.

Postat
Den berömda jazzpolisen. Jo, jag kĂ€nner till den. Jag har varit husbasist ett nĂ„gra Ă„r pĂ„ en sommarjazzkurs, och fĂ„tt mig mĂ„nga sköna 70-talshistorier till livs  😉

Inte nÀr Brad Mehldau gör det iofs.. Men visst, standardköret Àr pÄfrestande i lÀngden.

Ok, det finns undantag. Brad Àr ett av dem.

Postat

UrsÀka att man stör

Har varit en fan av Pat Metheny Group Ànda sedan jag var 8 Är.

Är nu 18.

MÄste bara frÄga hur man kan gÀmför Pat Metheny Group med

Nisse Landgren

Nisse Landgren sÄg hon frÄn dÀndnigen i tv förra Äret.

Vad Är man se, jo nisse landgrfen spelandes.

Det lÄter okej, sen börjar vÀrsaa rappen av killar som inte en kan sjunga i takt med musiken.

SÄ har vi Pat Metheny Group som pÄ tilexempel Heart of the day platta Imagine day inleder lÄten med klappande hÀndeer som klappar tvÄ helt olika takter och de bli iinte otakt. De spelar piano och gitarr slingor som man fÄr tÄrar av lycka.

Postat

Just genren Jazz Àr rÀtt kul. Vist finns det jazzpoliser och snack om att folk sÀljer sig i alla genrer men det kÀnns som att blir man stor inom nÄgon annan musikstil Àr det ofta för att man Àr tollerant och blir inspererad av mycket annat annat. Men inom jazzen kan man nÀstan ha tunnelsende och ÀndÄ gÄ lÄngt.... Eller?

För övrigt skall mitt inlÀgg om Pats synth gura inte ses som ett. "men hur jazz Àr det pÄ en skala", utan mer som ett "Jag gilar vÀrkligen burk ljudet och vill ha mer av det".

Postat

Inte lĂ€tt att vara jazzmusiker tydligen. Är inte överförtjust heller i Methenys

syntljud eller de sista plattornas "worldmusic", men fanken, sÄ rutten Àr han ju inte..

Gillar man inte honom mÄste man ju inte lyssna. Det Àr ju inte sÄ att Radio Rix trycker

ut hans alster 5 gr i timmen.

SjÀlv tycker jag Kurt Rosenwinkel lirar grymt just nu av elgitarristerna..

Postat

Hans nya "THE WAY UP" Àr allt annat Àn trÄkig!

Ni kan inte komma och sĂ€ga att skivbolagen tvingar artisterna till att göra EN ENDA LÅT PÅ 68 MINUTER! Nu har han bytt till nytt skivbolag - NoneSuch Records - och har vĂ€l lĂ€mnat det mest slĂ€tstrukna bakom sig. Jag höll ett uppehĂ„ll dĂ„ han gjorde sin Brasilianska Hissmusik under sena 80 och 90 talet, som jag tyckte lĂ€t likadant platta efter platta, men sedan har han bytt ut mer Ă€n halva bandet, och det har dĂ„ hĂ€nt en hel del.

Det Ă€r - istĂ€llet för trĂ„kig jazz - lite spĂ€nnande filmmusik över honom numera. Men ni som tappat intresset kan GOTT OCH VÄL Ă„tminstone checka upp nya plattan. Borta Ă€r hans solor*nkande pĂ„ synthguran med det omisskĂ€nnliga "trumpet"-ljudet och borta Ă€r det ordlösa ylandet i sĂ„ngen.

Det Àr mer likt Philip Glass, och speciellt Steve Reich's minimalistiska konstmusik nu, och han lÀmnar mer och mer plats Ät de andra i bandet , och tar inte för sig sÄ mycket sjÀlv. Speciellt syntharna Àr vÀl utnyttjade och vÀl programmerade i början av "lÄten" i alla fall. Observera att det inte Àr ett lÄngt 68 minuters improviserat jam utan komponerat och arrrangerat i minsta detalj varenda minut.

Och inga socksersöta strÄkar sÄ lÄngt örat kan nÄ. SÄ radio och hiss-ovÀnligt det kan bli. Sedan har han ju förstÄss kvar sina kÀnnetecken som man aldrig kommer ifrÄn. Tycka vad man vill, men han har i alla fall gÄtt vidare, pÄ gott eller ont. Jag tycker att han har utvecklats i nÄgorlunda rÀtt riktning. Speciellt trummissen har de nog fÄtt göra lobotomi pÄ för att klara av att hÄlla tvÄ olika taktarter igÄng samtidigt ... snabbt, högt och ofta...;-)

OBS. Den Àr inte lÀttlyssnad! Det Àr "sÀtt-pÄ-hörlurarna-och-slÀck-lyset "musik.

Kalla det gÀrna för jazz om ni vill.

Postat (redigerat)

Jag gillar nya plattan. Fast den kĂ€nns mer genombra Ă€n "hits" som lyser extra starkt. Men dĂ„ den inte bygger pĂ„ 5-minuters-lĂ„tar sĂ„ kan man inte förvĂ€nta sig annat. Lyssnat igenom plattan ett par gĂ„nger nu. Börjar att sĂ€tta sig. Nye trumpetsnubben verkar lovande 🙂

NÄgra som ska pÄ konserten i maj?

Och hur bra Àr annexet för en sÄn hÀr konsert? Jag har aldrig varit dÀr.

haha sÄg deras turnéplan pÄ hemsidan. hoppas de orkar hÄlla samma glöd varje dag ;P

Jag ska hÀmta ut biljetter i veckan. Var finns ticnet-ombud i sthlm?

Redigerat av schopin
Postat

😆 Jag tro att det blir aldeles perfeckt pĂ„ annexet.

Det Àr en liten lokal men mindre lokal ger en skönnare kÀnsla av att man

kommer nĂ€rmare artisten 😠

Postat
😄 Jag tro att det blir aldeles perfeckt pĂ„ annexet.

Det Àr en liten lokal men mindre lokal ger en skönnare kÀnsla av att man

kommer nĂ€rmare artisten 😕

Kanske sant. FrÄgan Àr hur lokalen Àr ljudmÀssigt. De sÀnker vÀl ner nÄn matta frÄn taket och sÄ antar jag.

Jag fick plats 60 eller liknande pÄ typ rad 20. NÄn som vet om det Àr hyfsat i mitten? Hittar ingen översikt över platserna.. Och nÄgon som vet om man kan hÀmta ut ticnet-biljetter pÄ ATG-ombud?

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.