Jump to content
Annons

Multibands Kompression


Bass

Recommended Posts

Tjenare!

Det är nog dags att man börjar försöka förstå hur man ska använda multibandskompressor. Har ju både Waves och UAD precision.

Jag är dålig på att läsa mig till kunskap.. Men finns det någon som har tips på nån video där man förklarar hur de använder dessa och hur de tänker kring det?

Mvh Bass

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare!

Det är nog dags att man börjar försöka förstå hur man ska använda multibandskompressor. Har ju både Waves och UAD precision.

Jag är dålig på att läsa mig till kunskap.. Men finns det någon som har tips på nån video där man förklarar hur de använder dessa och hur de tänker kring det?

Mvh Bass

Ärligt talat... kom igen...

http://www.google.se/search?hl=sv&q=multiband%20compressor%20video&um=1&ie=UTF-8&tbo=u&tbs=vid:1&source=og&sa=N&tab=wv

http://www.youtube.com/results?search_query=multiband+compressor+tutorial&aq=0

..hur svårt kan det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika svårt som att läsa svarstråden från D200 högre upp kanske...Google eller youtube skulle jag föreslå till att börja med. Har han redan svarat! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag så klart googlat, helt dum i huvudet är jag ändå inte vilket uppenbarligen är utgångsläget här? Haha

Har hittat lite men ingen video där man mer grundligt går igenom detta.

Sorry haha, undrade bara om nån hade nåt tipps.. Opps 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har ingen bra demotutorial tyvärr.....men ett par tips:

1: tänk igenom vad du verkligen vill göra! vill du skapa mer tryck i bottenpaketet? eller spretar toppen lite mkt, kanske skriker körpaketet till lite väl hårt på vissa ställen runt 3000hz? eller blir det lite bumligt ibland runt 150-300hz i sångpaketet? osv osv....

2: bara för att det finns 3/4/5/6 band (beror på vilken du använder) så måste man inte använda alla banden. tänk igenom vad du vill göra, och använd bara de banden som faktiskt behöver användas.

3: ta band för band, soloslyssna på banden när du rattar (växla mellan solo och inte solo om du vill), och tänk som du gör med en vanlig kompressor....

4: börja med att ställa in ungefärliga värden på alla parametrar på ett band....så kan du finlira efteråt....ta en parameter åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...