Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Tja,

Vilken dum fråga egentligen 🙁

Men om du ska ha en liknande lead som denna, köp en grym synth! Om du inte har cash till det så lär du väl försöka hitta massa samples och layer'a dom. Om inte det går så kan du prova skruva till ett liknande sound från en VST, sen mycket effekter på det som dist och annat smått kul. Hur man gör har jag ingen aning om, tyvärr. Men svårt ska det nog inte vara iaf! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Har ingen koll på FL Studio.

Jag skulle dock ha byggt upp det med en starkkomprimerad SAW synth dubbad med ytterligare en och sedan lagt en subbas på den. Komprimerad varje synth för sig för att sedan skickat till en buss som ytterligare en eller två gånger komprimeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen om synthen har inbyggt portamento eller slide, annars har FL en som brukar funka på de flesta VST. Titta under tabbarna under Channel Properties, när du trycker på sjävla instrumentet i FL. Tror du kan hitta det under Misc. Mono, Portamento, och Slide.

Link to comment
Dela på andra sajter

och dem använder jag med automation clip?

Om du vill ha portamenton igång just vid vissa tillfällen så, ja! Men annars behöver väl du väl inte ha det.

Men V-Station lär väl ha en portamento någonstans? Jag har inte så stor koll på just V-Station, men det känns ju som det måste ha det...

Men annars i piano rollen har du väl en slide knapp? Längesen jag provade den och då fungerade inte den slide funktionen på vissa VST'or, men försök iaf! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag finner NI's Massive bra när jag ska använda mig av leads pitchshiftar mellan tonerna!

Finns säkert som demo på Native Instruments hemsida.

Finns tre oscillatorer, där du utformar det ljud du vill ha, S&H ljudet tror jag är sågtand med massa effekter på - som tidigare nämnts,

och sedan i voices ska du ha 1, dvs att du kan inte köra chords, samt justerar ratten "time" för hur lång tid du vill att det ska ta mellan tonerna.

Testa vetja! Vet att V-Station har en sådan funktion men kommer inte ihåg exakt vart. Anledningen till varför jag började använda mig av

Massive istället var för att just pitchfunktionen fungerade bättre där, enligt mitt tycke iaf! 😛

Ha det fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...