Jump to content
Annons

Dra vertikala linjer för cdboxryggen i ett bildprogram


debatt

Recommended Posts

Jag har suttit lite med ett bildbehandlingsprogram som heter Photo Studio och är bra, men jag fattar inte hur jag ska veta hur stora avstånden blir i cm när jag markerar dem i min egengjorda mall på 28,2 x 12,0 cm. Detta motsvarar måttet på en insert (insticksblad) runtom en PPcd-box. Vertikalt sett så vill jag på mitten kunna skriva titel mm. Det finns en markör i form av ett kryss och när man flyttar den markören inom mallen får man upp två tal - ett för vertikalled och ett för horisontalled.

Problemet är dock att dessa tal anges i pixel. Men jag valde under preferenser att jobba i för mallen inte pixel utan cm. Jag vill flytta krysset för att göra två vertikala linjer med ett avstånd som motsvaras av ryggen på en cd-box. Låt säga att det är 4 mm. Jag ska ju inte behöva chansa var (28,2/2) - 0,2 = 13,9 cm är... och var 14,3 cm är i horisontalled, när jag ska klicka fram mina två vertikala linjer. 14,3 - 13,9 = 0,4 cm och motsvaras av cdbox-ryggen. Jag är alltså ute efter att i programmet dra två linjer rakt upp och ned helt enkelt, i exakt rätt läge, vilket motsvaras av ryggen på cd-boxen sedan.

Hur gör ni?

Det finns ingen funktion av slaget "sök mitten" eller liknande?

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

pp_box_clear.jpg

CD-box PP är ett CD fodral i mjukplast, och därför väldigt hållbart, det tåls att tappas i golvet och skickas i brev. Runt om fodralet finns en plastfilm (likt ett vanligt DVD-fodral) att stoppa ett inlay i. CD-boxen finns även med plats för två skivor och kallas då CD-box PP dubbel.

Detta inlay kallas även insert (av MediaProStore t.ex.) och på svenska insticksblad. Det är i en vanlig PP cdbox 28,2 x 12 cm.

PP cdboxen är lika stor på höjd och bredd som en jewel case, en jakebox eller en digipak. Sedan finns ju mer eller mindre tunna varianter av nämnda cdboxar. PP cdboxen har jag hittat som svart eller transparent. Den transparenta PP cdboxen innebär ju att man kan ha text och bild på bägge sidor på pappret om man vill. De transparenta PP cdboxarna verkar vara märkbart dyrare än de svarta.

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon 🙂 .

Kan tillägga att PPcdboxar rymmer ett 16-sidigt cd-häfte, även kallad booklet, förutsatt att man använder max den tjocklek på papper som 120gramspapper brukar ha.

Eventuellt kan man ha ett 180gramspapper som ett av dessa fyra papper. Prova före. PPcdboxar är inte dyra alls. I svart 1.20 kr styck och i transparent 3.50 kr styck. OBSERVERA dock, även om det kanske inte är så att man tänker på det direkt när man ser bilderna, att den transparenta boxen har väldigt annorlunda mått!!

MediaProStore

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...