rol4nd Postat 17 september 2010 Anmäl Dela Postat 17 september 2010 Jag kan börja med att jag är ganska grön på detta. Men jag behöver hjälp med just den musiken jag vill jobba med, dub/tech house. Mitt problem är att jag inte kan få subbass att jobba ihop med min kick. Hur får man fram det tunga fylliga ljudet utan att allt bara rasar o distar sönder totalt. Kan man utgå från att jobba med 3xOSC med subbass? Några speciella instälnningar isf? Någon speciell kick? Antar att den inte får vara för djup och "lång"? Nåt filter? ex på bass o kick ihop: Hur får man tag på liknande kick? Är det nån stereo effect på den eller? Den låter ju inte direkt "mono". Sorry, många frågor. Men önskar verkligen hjälp med detta. Tack på förhand! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Abi Bah Postat 17 september 2010 Anmäl Dela Postat 17 september 2010 prova att mixa kicken starkare än basen. plugga på om sidechain. I tech.. betyder kicken allt. har du något eget ljudexempel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 17 september 2010 Anmäl Dela Postat 17 september 2010 Enkelt. 1. Se till att basen och kicken inte spelar samtidigt. Eller.. 2. Se till att de inte spelar i samma frekvensband. Eller.. 3. Använd sidechaining. (Innebär i praktiken det samma som 1.) I videon du har som exempel spelar de vid olika frekvenser, antagligen i kombination med en diskret sidechain. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 18 september 2010 Anmäl Dela Postat 18 september 2010 Jag brukar också alltid justera pitch (och ibland även startpunkt) på kick-samplingen tills den sitter bättre ihop med basen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rol4nd Postat 18 september 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 september 2010 (redigerat) Tack verkligen för era svar!! Abi Bah: Har tyvärr inget klipp nu. Kan fixa senare ikväll när jag är hemma. Hur menar du med att mixa den starkare? desvaenger: Nr 1 & 3 är inget alternativ. Ev en diskret sidechain som du säger. Annars är det nr 2 är det jag vill ha 🙂 Hur ändrar jag frekvenserna enklast? Parametic EQ 2? Linus: Ja det ska jag testa. Men då ändrar du pitchen på kicken vid varje ny not på basen eller? Redigerat 18 september 2010 av rol4nd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rol4nd Postat 18 september 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 september 2010 (redigerat) . Redigerat 18 september 2010 av rol4nd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 18 september 2010 Anmäl Dela Postat 18 september 2010 Linus: Ja det ska jag testa. Men då ändrar du pitchen på kicken vid varje ny not på basen eller?Nej, jag hittar en ton där kicken sitter rätt med grundtonen. Sedan funkar det fint oavsett övriga toner i basgången. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rol4nd Postat 18 september 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 september 2010 Nej, jag hittar en ton där kicken sitter rätt med grundtonen. Sedan funkar det fint oavsett övriga toner i basgången. Ok. Vad rekommenderar du för subbass? Vet du hur jag får fram liknande kick som i låten jag postade? Att den låter som nån stereoeffekt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 18 september 2010 Anmäl Dela Postat 18 september 2010 Stereoeffekt vet jag inte om jag tycker, men den är uppbyggd av flera olika kickar. Den första samplingen som är ensam de första 30 sekunderna är högpassfiltrerad att bara ge "klicket" i trumman. Den samplingen får gärna vara lite mer intensiv i stereobredden. Därefter dubbas det med kicksampling 2 (i mono) som ger själva bastrycket i kicken. Sedan är det frågan om vilket sound du vill skapa. Här låter det som att man komprimerat basen och kicksampling 2 tillsammans, så kicksampling 1 (klicket/den ljusa attacken) aldrig duckas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rol4nd Postat 18 september 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 september 2010 (redigerat) Stereoeffekt vet jag inte om jag tycker, men den är uppbyggd av flera olika kickar. Den första samplingen som är ensam de första 30 sekunderna är högpassfiltrerad att bara ge "klicket" i trumman. Den samplingen får gärna vara lite mer intensiv i stereobredden. Därefter dubbas det med kicksampling 2 (i mono) som ger själva bastrycket i kicken. Sedan är det frågan om vilket sound du vill skapa. Här låter det som att man komprimerat basen och kicksampling 2 tillsammans, så kicksampling 1 (klicket/den ljusa attacken) aldrig duckas. Tack, bra svar! Har testat lite innan med två olika kickar, men har ju såklart inte tänkt på att lägga HP på "klickkicken". Ska testa detta sen. 2 olika kickar du kan tipsa om för att testa detta? i nåt samplepack eller liknande. Redigerat 18 september 2010 av rol4nd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hjorten Postat 18 september 2010 Anmäl Dela Postat 18 september 2010 Två freeware-VSTi för subbasar: http://www.delamancha.co.uk/subatomic.htm http://www.delamancha.co.uk/subfreak.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 18 september 2010 Anmäl Dela Postat 18 september 2010 (redigerat) Hur ändrar jag frekvenserna enklast? Parametic EQ 2? Det handlar mycket om att hitta ett basljud och framförallt kickljud som kompletterar varandra, istället för att de krockar med varandra. Man brukar höra ganska omgående om en bas och kick kommer gå ihop eller inte. Ett exempel på hur man får frekvensområdena att inte krocka är att man låter bassynthen jobba i en nedre oktav, säg 40-80 hz, med exempelvis en sinus-oscillator. Sedan hittar man en kick som har stompet runt 80-100, och dämpar allt under 80 med en shelf för att ge basen plats. Genom att lägga en av oscillatorerna två oktaver över (160-320 hz) sinus-oscillatorn , och samtidigt hålla igen volymen på oscillatorn som ligger en oktav över (80-160 hz) får du en öppnare karaktär på basen samtidigt som du lämnar plats åt kicken runt 80-160 hz vilket är viktigt för punchen. Slutligen skär du lite i kicken runt 160-320 hz där det brukar låta lite muddigt. Resultatet blir att ljuden inte krockar , hörs tydligt och att mixen går att pressa till en högre snittvolym utan att det låter illa. Var konservativ med EQ:n och jobba med oscillatorvolymer samt val av kick-ljud i första hand. Linus tips är också kanon. Redigerat 18 september 2010 av desvaenger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rol4nd Postat 18 september 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 september 2010 (redigerat) Det handlar mycket om att hitta ett basljud och framförallt kickljud som kompletterar varandra, istället för att de krockar med varandra. Man brukar höra ganska omgående om en bas och kick kommer gå ihop eller inte. Ett exempel på hur man får frekvensområdena att inte krocka är att man låter bassynthen jobba i en nedre oktav, säg 40-80 hz, med exempelvis en sinus-oscillator. Sedan hittar man en kick som har stompet runt 80-100, och dämpar allt under 80 med en shelf för att ge basen plats. Genom att lägga en av oscillatorerna två oktaver över (160-320 hz) sinus-oscillatorn , och samtidigt hålla igen volymen på oscillatorn som ligger en oktav över (80-160 hz) får du en öppnare karaktär på basen samtidigt som du lämnar plats åt kicken runt 80-160 hz vilket är viktigt för punchen. Slutligen skär du lite i kicken runt 160-320 hz där det brukar låta lite muddigt. Resultatet blir att ljuden inte krockar , hörs tydligt och att mixen går att pressa till en högre snittvolym utan att det låter illa. Var konservativ med EQ:n och jobba med oscillatorvolymer samt val av kick-ljud i första hand. Linus tips är också kanon. Tack! Får testa sen när jag är hemma. Misstänker att jag får lära mig en del om EQ. Är Parametric EQ 2 bra för mig att jobba i? Vad är en shelf? :S Har jag förstått dig rätt om du menar att jag ska anävnda tre basar (OSC t.ex), fast med olika oktaver, 2 stegs skillnad? Redigerat 18 september 2010 av rol4nd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 18 september 2010 Anmäl Dela Postat 18 september 2010 Tack! Får testa sen när jag är hemma. Misstänker att jag får lära mig en del om EQ. Är Parametric EQ 2 bra för mig att jobba i? Vad är en shelf? :S Har jag förstått dig rätt om du menar att jag ska anävnda tre basar (OSC t.ex), fast med olika oktaver, 2 stegs skillnad? Använder mig inte av FL så jag kan tyvärr inte svara på den. 🙂 En shelf sänker volymen hos alla frekvenser under eller över en bestämd frekvens. BILD Det jag skrev var mest ett exempel på hur man kan tänka för att fördela energin från olika ljud över olika frekvenser, så det var inte menat som en guide till hur du hittar just basljudet på videon. Men ja, det är ett ganska vanligt sätt att skapa en bas på. Dvs. att man har flera olika typer av oscillatorer igång från samma synth, vid olika oktaver. Ett annat exempel kan vara att man använder endast en sinus-oscillator i lågbasoktaven och lägger en layer med ett eckord från en fet sågtandssynth, som man sedan kapar bottnen på med ett filter för att åter igen lämna plats åt kicken i övre basregistret runt 100-200. De två oscillatorerna i mitt första exempel, som ligger en respektive två oktaver över sinus-oscillatorn, skapar ju övertonerna till grundtonen (sinus-tonen). Och genom att balansera övertonsspektrat, som det så fint heter, genom att justera volymerna på de två övre oktaverna, får du olika karaktär på basen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Uozon Postat 19 september 2010 Anmäl Dela Postat 19 september 2010 De för inte krocka frekvensmässigt alltför mycket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rol4nd Postat 20 september 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 20 september 2010 Sorry att jag svarar lite sent. Nu har jag testat en stund och börjat om helt på nytt igen. En "klick-kick" är ju inga problem att fixa. Har lagt den så att den ligger som mest runt ca 82 i freq. Men sen att hitta den den andra kicken för att ge basstrycket är görsvårt. Iaf att få den att jobba i en freq från 80. Det är omöjligt skulle jag vilja säga? För att få det riktiga trycket så ligger den ju typ på 50. Svårt att få det att inte krocka om man nu inte köra på överdrivet låg oktav för OSC. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Abi Bah Postat 20 september 2010 Anmäl Dela Postat 20 september 2010 (redigerat) tja rol4nd. om du definitivt inte vill använda side chain, kanske du kan rita om volymkurvan just där baskaggen är.( den skall ALLTID vara starkare än övrig bas annars låter det lustigt) Side chain är ofta det första valet men inte det enda, som sagt svårt med tips utan exempel. abi Redigerat 20 september 2010 av Abi Bah Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rol4nd Postat 20 september 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 20 september 2010 Abi: jag brukar ju köra med sidechain, men när jag lyssnar på annat så känns det som det finns andra knep som får det att låta mycket maffigare ihop utan att behöva duckan gain/volymen vid kickslag. Nån bra sida man kan ladda upp små samples? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Abi Bah Postat 20 september 2010 Anmäl Dela Postat 20 september 2010 du kan ladda upp på soundcloud. det är gratis med 2 timmar audio om jag ej minns fel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rol4nd Postat 14 november 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 14 november 2010 Får inte riktigt ordning på det. Men lite framsteg gör jag. Tror problemet ligger i att jag vill ha en fylligare subbass Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pikzel Postat 14 november 2010 Anmäl Dela Postat 14 november 2010 Får inte riktigt ordning på det. Men lite framsteg gör jag. Tror problemet ligger i att jag vill ha en fylligare subbass Upp med det på Soundcloud, vi kan inte gissa hur det låter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 14 november 2010 Anmäl Dela Postat 14 november 2010 Du kan bygga och skräddarsy dina egna trum-samplingar med Drumsynth.. Kolla in http://www.threechords.com/hammerhead/drumsynth.shtml 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JamZam Postat 18 juli 2011 Anmäl Dela Postat 18 juli 2011 DrumSynth verkade skitbra, men drygt att det inte funkar som VST. Finns det nåt liknande man kan ha som plugin? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.