Jump to content
Annons

Spela in enskilda slag för editering vid truminspelning


suprapappa

Recommended Posts

hallå!

I övermorgon ska bandet jag spela i in i Kingside-studion för att spela in trummor under en dag. Jag har många gånger läst i olika inspelningstips att det kan vara bra att spela in enskilda trumslag för att kunna använda dessa för att ev. reparera ngt som gick fel i en inspelning eller liknande.

Vi har en dag i studion och ska sätta så många låtar vi bara hinner. Jag tror det kan vara klokt att spela in några enskilda slag men hur noga behöver vi vara? Det är ju ganska lätt att spela in t.ex. 3 slag på baskaggen med olika anslag, 3 på virveln osv. men sen finns ju en massa kombinationer...baskagge + ride, baskagge + klocka på ride, baskagge + trampad hi-hat, flamslag mm. mm....jag inbillar mig att det låter en aning annorlunda med t.ex. ett samtidigt slag på en baskagge och en crashcymbal jämfört med om jag tar en baskagge och en crash för sig och sätter ihop i mitt inspelningsprogram.

Är det ngn som har erfarenhet av att ha behövt använda inspelade enskilda slag efterå?t....behöver man vara noga med alla kombinationer eller räcker det med ett slag på varje trumma? Jag skulle nog inte vilja "slösa" mer än 15 minuter av studiotiden på detta. Låter det vettigt?

tack

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att sitta i 10-15 minuter och bara slå på trummorna om och om igen borde väl ge ganska många slag att klippa ur. Man hinner nog med fler kombinationer än man har behov av.

Men satsa framför allt på att sätta trummorna tajt på tagningarna, för klippa och klistra är ett jävla pill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är att få några bra crashcymbaler, som man kan lägga in efter editering, då dessa kan ha klippts av.

Virvel- och kick-slag är enklare att låna från andra partier i låten. Som Dingbats skrev, det behöver inte ta lång tid. Slå på trummorna, en för en, innan ni sätter igång bara. Att "sampla" alla trummor är alltid bra - om inte annat för att kunna använda i andra produktioner. Betalar man för ett bra rum/utrustning ska man ta vara på det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för senast!

Bra idé med inspelning av separata slag!

Jag tycker framförallt det är användbart för kick och snare. Skiter sig pukljudet är det ofta inga problem att byta ut pukorna mot vad som helst som passar bätter. Det är så sällan man spelar på dem. Virveln behöver dock fler variationer och det är enklast att ersätta den med samma virvel eller virvel stämd i samma ton.

Kicken är trvlig at ha enskild ifall man vill byta ut enstaka slag. Även crashcymbaler när jag tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för senast!

Bra idé med inspelning av separata slag!

Jag tycker framförallt det är användbart för kick och snare. Skiter sig pukljudet är det ofta inga problem att byta ut pukorna mot vad som helst som passar bätter. Det är så sällan man spelar på dem. Virveln behöver dock fler variationer och det är enklast att ersätta den med samma virvel eller virvel stämd i samma ton.

Kicken är trvlig at ha enskild ifall man vill byta ut enstaka slag. Även crashcymbaler när jag tänker efter.

Tack för era svar! Joachime, du har uppenbarligen inte hört vår duracellkanin till trumslagare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...